Byggmaterial & Byggteknik
mojjen: Jag har börjat planera att bygga ut huset ganska rejält med altanen på plintar som grund. jag byggde en altan ganska nyligen på ca 50m2 Den vill jag nu bygga in 45m2 i 1,5 plan. Jag byggde den ganska robust. Den är 4,5 djup, jag har en bärlina i ytterkant och en på mitten i 195x50mm. på dessa ligger det 195x50 som golvreglar förankrade i huset, med stolpskor och franska Stående
Ola78: Har du kollat på monteringsanvisningarna här http://www.vison.se/dokument.html
mlitsgard: Jag vill inte ha den bärande, jag vill bara att den ska vara stabil så att jag kan kakla på den utan att det spricker. Min fråga var hur man tätar mot taket så att det duger för en våtrumsvägg. Avståndet till tak kan jag justera, jag måste ändå hacka till stenarna för sista varvet. Jag funderade på om väggen måste fästas mot taket så att det inte blir rörelser i skarven, men
hempularen: Det finns lite olika varianter för att spackla större hål. Jag handlade "gipsfiller" tror jag det hette, en produkt från Casco, som jag köpte på K-rauta. Den fungerade väldigt bra. Dock kom jag fram till att man skulle blanda in lite mindre vatten än vad som angavs på förp. Den blev lite för "rinnig". Det är rätt typ av produkt för dina fall 1 och 3. Jag vet att det finns flera
Daniel11: Hej! Jag har dimensionerna för limträbalk till en hjärtvägg och undrar om någon kan räkna om dem till järnbalk. Bärande balk:115mm*495mm 4,6 m lång Nedböjning 7-8 mm Stolpe:115mm*495mm 2,3 m lång Husets bredd är 8 m och från ena hållet sitter hjärtväggen på 2,5 m Tacksam för svar /Daniel
gullegrizen: [citat] Max godtagbar nedböjning är L/300, alltså 14 mm i detta fall. (4200/300=14 mm)
andreas0930: jag kommer inte sätta in golvvärme pga att underarbetet inte kan göras på rätt sätt. Nu var det väldans svårt att få tag på isodränskivor så undrar vad man har för alternativ? kan man sätta vanlig byggplast som kapilärbrytande och ta vanlig cellplast? Eller tänker jag fel? Är det dumt att sätta plast underst? Det jag tyckte va bra med isodrän var att hela plattan kunde "andas".
nedde: Tack för tipsen. Min första tanke är att byta ut brädorna mot osb, dra kabel samtidigt. och avsluta med gips ovanpå. Det vibrerar som sagt efter tågen så har tänkt att avsluta med målarfilt för att förhoppningsvis slippa sprickor. Är det riskfyllt att sätta plast för att minska draget? Misstänker att golvet är isolerat med spån. Ska kolla på detta i dagarna. Tack för svaren.
vimsan: Känner igen fenomenet. Troligtvis saltutfällningar även i vår källare. Jag tycker mig minnas att jag läst någonstans här på forumet att man kan skrapa bort allt vitt och allt som sitter löst och sedan spackla upp ytan med exempelvis husfix. Någon som kan bekräfta att det blir rätt?
kimmo_thn: Idag tog jag och rev klart innetaket i badrummet.. så nu börjar det roliga:) Men som ni ser på bilden så är det bjälklag med cc60 mellan våningarna. Men dom andra "plankorna" som gips innetaket satt i ser ju ut som vanliga planker.. Ska montera sånna S-tak plattor. Dessa är ganska tunga! Behöver jag byta ut dessa plankor mot lite starkare grejer? typ 45x70mm som jag kortlar mellan
Mansion of Westminster: Tror du funderar rätt. Fyll den med något, och om du vävar över så spelar det mindre roll vad du fyllt med. Antar att det inte rör sig mer än väggen i övrigt, och då bör ju väven ta de rörelser som blir.
largab: Det viktiga är inget organiskt i direkt kontakt mot yttervägg.Om man sedan sätter plattor på distans så ska man se till att luft kan passera bakom från underkant till ovankant, dvs ev distanslist bör sitt lodrätt så luft kan "strömma" bakom. Om du som du skrev istället sätter brädor med 3 mm spalt så kommer det vara en fullt tillräcklig ventilation även om reglarna sitter
anaitis: [citat] Detta blev visst helt fel! Tänkte på ett helt annat system.
isolde: Bygg en form som är ca 40 cm längre än dörröppningen och lika bred som lecan utan puts. Köp två 20kg säckar betong, blanda med vatten och fyll formen. I botten kan du lägga två armeringsjärn. Låt betongen brinna 24-48 timmar, riv formen, och lyft betongbalken på plats över dörröppningen. Naturligtvis lägger du bruk under varje ände.
Mats: du bör också lägga en drännering mitt på taket någonstans. Kanterna kan vara kalla och frusna och i mitten är det varmt och gott på våren
Plura: Det är ju smart att fylla alla hålrum i stegen och i pelarna med profiler. Stegen ska vara helt klädda med ek så man inte ser att det är stål under, så de ser likadana ut som övriga steg som sitter i två vang. Fanér är lite för tunt, vill kunna slipa om trappan nån gång. Belysning blir nog från armaturer i väggen. Men led-list är ett smart val. Tack för alla förslag! /Pär
miry: [citat] men då är huset nästan klart när det kommer och du bygger inte ett lösvirkeshus på den tiden då det nästan är ett lösvirkeshus då det kommer i små delar som är förgjorda ungefär som att ha gipsskivor och reglar som är förkapade så det bör nog inte jämföras med ett prefabhus och då blir det en väldans skillnad
Bonae: Hm, låter ju som en listig idé, åtminstonde i teorin. Ska ta med det i mina grubblerier som ett alternativ till ny gipsskiva med gipsputs!
Maveric77: Liknar de som vi hade i den BRF som jag bodde i innan. Vid stambytet så fick vi betala extra för asbestsaneringen av rörböjarna. Vet inte om det var asbest i dem, men jag skulle tro det eftersom att de (Skanska) var ute och tittade flera gånger innan. Så jag TROR att det finns en risk för asbest i din isolering, men då bara i böjarna! Däremot (och det här har diskuterats i en annan
shadowfire: Mmkay, tack för era svar! Verkar onekligen som om jag hade otur alternativt råkade ut för någon lastare som hade en dålig dag.
andersmc: [citat] Jag har ritat, konstruerat och byggt själv. Naturligtvis har jag ritningar i olika form, för min egen skull. Men det finns inga "officiella" konstruktionsritningar.
J.B.: Gå till någon trävaru firma med service så tar dom hem till dig, min har tagit hem väldigt konstiga beslag till mig när jag byggde om logan.
trojlee: Såg ruggigt snyggt ut, ska åka och titta på det live:). Tack så mkt för hjälpen..:) / M
HenrikHuslöse: Om vi utgår från TS konstruktion: Vad händer om man tar riktig diffusionsöppen takduk istället för oljeboarden och PU-isolering mellan reglarna? Isoleringen tål ju regn och takduken går fort att rulla ut. Skulle det komma regn under tiden man rullar ut den släpper den igenom den fukt som hamnat under. Och 170 mm PU-isolering motsvarar ju nästan 300 mm mineralull.
Renoveringsdags: Jag har lärt mig att inte stoppa in fingrarna i kontakter så NEJ jag gör det inte själv :P Jag tar och ringer både rörmokare och elektriker idag :) Tack tack
nedde: Nu har jag brutit upp och kollat. Det var ett gammalt expansionskärl som låg där. Tack för svaren! Det ska bli en vindslucka där nu istället då jag inte haft en tidgare. :)
Ola78: Normalt när man sätter glespanel i taket brukar man använda 28*70 så kör på det mellan dina takstolar du.