Byggahus.se
När jag flyttade in i min lägenhet för 17 år sedan, var det både sprickor och flagor i sovrummets innertak. Jag spacklade och målade med oljebaserad färg. De senaste åren har sprickorna och flagorna återuppstått, och det ser ganska illa ut.

Jag har försökt ta bort färg från delar av taket. Under den oljebaserade färgen verkar det finnas limfärg, och under den kanske något annat som går att tvätta bort med vatten.

Det jag trodde var betong, visade sig vara något mjukt och sandigt (puts?), så när jag skulle skrapa färg blev det gropar. En smal skruvmejsel (tänk spik) gick tämligen lätt att trycka in några cm med handkraft.

Huset är från 1930. Kan det röra sig om kläsong / reverterat innertak? Vad ska man då göra åt saken? De alternativ jag funderar på nu är:
- skrapa mycket försiktigt, tvätta bord det som går, sandspackla och måla med oljefärg igen. Då får jag nog göra om det om tio år igen.
- göra något radikalare. Men vad? Kanske sätta upp någon slags skivor?

Om det blir den radikalare lösningen, vill jag nog anlita en hantverkare, men jag vill ha ett hum om vad som lämpligen bör göras först. Ska t.ex. putsen, eller vad det är, tas bort först?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.