Hur löser man snygga och tåliga ytterhörn när gips och MDF möts.
Önskar att de ska se ut som gipshörn med plåtprofil.

Bifogar en bild som kanske kan förklara vad jag menar. Är i en trappa som jag tänkt klä med MDF, väggen nednaför trappan blir det gips.
Kan man fasa kanterna på MDFen och sätta en plåtprofil och sedan spackla med Plastic padding kankse?

Alternativet är att låta MDFen gå ut några millimeter över gipsen, men vill helst ha hörn, gips tror jag inte håller då man säkert slår i där när man går i trappan.

• Sidan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I vilken slags utrymme står trappan? Vilken ytbehandling ska du ha på MDF-trappstegen?

Ola78
Tror danogips har något som kallas multiflextejp som ska kunna användas tid olika sorters hörn. Kolla på deras hemsida.

Trappen är i entren upp till hallen på överngåningen.
Själva trappan är inte av MDF (en riktikgt gamal trappa), trappan ska målas med någon lämplig färg alt. kläs med något ekaaktigt. Gips och MDF ska målas med väggfärg, så allt blir ett.

Kan man sätta foten på mdf för att t.ex knyta sina skor? I så fall ökar ju risken för sprickor. Jag hade gått ut en bit med mdfen precis som du själv sa.

Jag tycker ditt förslag att fasa av MDF och spackla med plastic padding på ett metallhörn låter som en bra lösning. Speciellt om du sen ska klä stegen med ek - då behöver du ju inte vara så noga där med spackling och slipning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.