2 002 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Staga upp trapp - plugga bakom befintlig konstruktion
Jag har ett dilemma.
Vår trapp känns som den inte är helt stabil mot väggen där den är fäst. Problemet är att trappen inte går ta loss och att den sitter på en betongvägg eller ganska lös cementvägg kanske är bättre beskrivet.
Finns det nått vettigt sätt att borra igenom trappen, sätta en plugg i väggen och dra fast ordentligt efteråt utan att behöva flytta på trappen, vilket inte är ett alternativ?
Vår trapp känns som den inte är helt stabil mot väggen där den är fäst. Problemet är att trappen inte går ta loss och att den sitter på en betongvägg eller ganska lös cementvägg kanske är bättre beskrivet.
Finns det nått vettigt sätt att borra igenom trappen, sätta en plugg i väggen och dra fast ordentligt efteråt utan att behöva flytta på trappen, vilket inte är ett alternativ?
Jag hade också samma problem med min nya trapp. Införskaffade låååånga lättbetongplugg ifrån Fischer Slutade med att jag bytte ut dem mot genomgående maskingängad bult i kvalite 12.9. Mina väggar är i Ytong/Siporex och även om pluggen var avsedda för det materialet så satt de inte helt hundra. Har du möjlighet att fästa ifrån baksidan så gör det!
Annars finns det ankarmassa avsedd för lättbetong etc, är dock inget jag har någon erfarenhet av.
Annars finns det ankarmassa avsedd för lättbetong etc, är dock inget jag har någon erfarenhet av.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Tack...gängad bult - betyder det att du måste sätta en mutter nånstans på baksidan? Det är inte ett alternativ för mig eller har du satt fast bulten på nått vis i väggen innanför trappen och drar fast trappen med en mutter i den delen av bulten som sticker ut?
Jag skulle bara vilja borra ett hål, sätta in någon pluggliknande i hålet och dra fast en bult i pluggen. Problemet med det är att oftast så är borrhålet som krävs för pluggen grövre än själva skruven som ska dras fast vilket i praktiken innebär att trappen lik förbannat kan röra sig något. Finns det ingen vettig lösnig för detta? nån bult som börjar gänga först 3 cm ner och som är lika grov som borren som krävs för pluggen fram till dess, typ?
Jag skulle bara vilja borra ett hål, sätta in någon pluggliknande i hålet och dra fast en bult i pluggen. Problemet med det är att oftast så är borrhålet som krävs för pluggen grövre än själva skruven som ska dras fast vilket i praktiken innebär att trappen lik förbannat kan röra sig något. Finns det ingen vettig lösnig för detta? nån bult som börjar gänga först 3 cm ner och som är lika grov som borren som krävs för pluggen fram till dess, typ?
Ja precis, genomgående bult = maskingängad bult som går igenom trappan, väggen och som dras åt med en mutter på andra sidan väggen. Satt dessutom en kompaktlamminatskiva på baksidan för att fördela belastningen lite mer.
Hur är själva trappan konstruerad. Sitter vangstycket tätt mot väggen eller med distanser/frihängande? Vad exakt består väggen av?
Kolla på Fischer sortiment, har sett att bland annat Beijer börjat ta in mer och mer av deras produkter. Jag började med någon av Fasadpluggarna FUR, SXS eller SXR, det höll inte för min trapp där vangstyckena sitter med distanser ifrån väggen.
Fasadplugg FUR:
http://www.fischersverige.se/ResourceImage.aspx?raid=24514
Injektionsförankring, lättbetong:
http://www.fischersverige.se/ResourceImage.aspx?raid=24340
Hur är själva trappan konstruerad. Sitter vangstycket tätt mot väggen eller med distanser/frihängande? Vad exakt består väggen av?
Kolla på Fischer sortiment, har sett att bland annat Beijer börjat ta in mer och mer av deras produkter. Jag började med någon av Fasadpluggarna FUR, SXS eller SXR, det höll inte för min trapp där vangstyckena sitter med distanser ifrån väggen.
Fasadplugg FUR:
http://www.fischersverige.se/ResourceImage.aspx?raid=24514
Injektionsförankring, lättbetong:
http://www.fischersverige.se/ResourceImage.aspx?raid=24340
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden