Har börjat planera att inreda vår övervåning och då har ideen att växla av några takstolar för att få bättre takhöjd.
Min fundering är om det är möjligt att växla av takstolar enligt skissen?

Sen vore det intersant om någon har en grov uppfattning vad en kupa enligt detta skulle kunna kosta att få gjord.

• takstolar med takkupa skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Freddan88
  • Laddar…
Ola78
Det är säkert möjligt att växla av takstolarna med hjälp av en balk. Problemet är hur du ska göra för att ta ner krafterna som blir i grunden på ett bra sätt. Ta och kontakta en byggnadskonstruktör och rådgör hur du ska göra det på ett bra sätt.

Vad jag vet är att huset är förberett för en övervåning och utrymmet innaför stödbenen är redan klätt med 22mm golvspånskivor.
Hoppas det tyder på att undervåningen/grunden(platta på mark) bör klara av de krafterna som du nämner. Gjorde en beräkning på balkarna med moelvens pgm och jag bör klara mig med 45*225 och fick en nedåtgående kraft på 0,6kN.
Min störtsa fundering är om det är möjligt att växla av så många takstolar.
Måste kanske till en limträbalk längs takåsen.

Självklart kommer någon konstruktör att få beräkna detta slutligt men det är intressant att se om det överhuvudtaget är genomförbart för en inte allt för stor kostnad iförhållande till det vi vinner. Annars får det bli inredning utan takhöjning. Ev nån/några mindre takkupor.
En annan fundering som dykt upp är, hur det funkar med takpannor på denna låga taklutning? Är det möjligt? Lär behöva ordentligt tak under, råspont+papp. Som taket är idag är det takpannor och skivor.

Håller på med ett liknande projekt där jag ska bära bort 2 takstolar och således 3,6 m.

I ditt fall ser det ut som om du ska bära av 4 takstolar och totalt 6 m, eller?

Jag kommer att lägga en limträbalk i underkant som de nya takstolarna kommer att vila på. Lasterna från dessa tas sedan ner i grunden genom en pelare i var ända.

Dock påverkas inte bara den sida där du önska höja utan säkreligen oxå andra sidan. Jag har av min konstruktör fått instruktion om att jag måste sätta kertobalkar på motsatt sida.

Mikael_L
Det där tror jag inte fungerar.
Snedsträvan jag ringat in i rött kommer få ta allt för stor belastning för att det ska fungera.
Tror jag.

• mape17.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Mikael_L
Om du förstärker takstolarna pbs om kupan, den blåmarkerade, till nästan 3 ggr hållfasthet (t.ex. tre takstolar bredvid varandra (=sämre isolering)) så kan du sen sätta en kraftig limträ i nock och behöver inte längre ta stora krafter mellan överram och underram.

Men kolla med en konstruktör, jag kan vara helt ute i nattmössan också.
Jag kanske gör det mer komplicerat än det är ... :blushing:

Ola78
Problemet om du tänker ta ner krafterna i grunden med hjälp av pelare istället för att låta takstolen ta det, vilket redan påpekats den antagligen inte klarar utan förstärkning, är att grunden måste klara punktlasten som blir av pelaren annars riskeras den att knäckas där.

Om jag skulle låta en av de två mittre takstolarna vara kvar, Det ska troligtvis vara en vägg som delar av denna höjning. Skulle det göra stor skillnad då?
Se ny skiss.

• takstolar med takkupa skiss2.jpg
    Skapa konto
Vill tillägga att dessa bilder inte är tänkt som några konstruktionsbilder exakt hur det ska byggas utan mer som princip/skisser på hur vi vill få till utrymmet

Ola78
Det är nog en bättre lösning att låta en takstol i mitten vara kvar. Kraften från avväxlingen fördelas ju då på fler takstolar om du gör på det sättet och då kan kanske takstolarna som är kvar klara belastningen utan förstärkning men det är jag inte helt säker på. Men du borde inte behöva förstärka dem lika mycket sen i ditt första ex i alla fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.