F
Vilken typ av färg skall jag ha i källarn? putsad lecavägg och gjutet betongbjälklag i taket. Tänkte måla med silikatfärg men den är tydligen inte så tålig. Färgaffärren rekommenderade vanlig innefärg men kommer det att fungera?

silikatfärg är väl väldigt tålig, har målat med den i min källare, dyr är den dock.

Om du har en äldre källare som inte är isolerad under plattan eller utanför väggarna, så skulle jag alla gånger köra silikatfärg, eftersom den kan släppa igenom fukt vilket inte en vanlig "innefärg" kan. Förra ägaren av mitt hus hade målat kälarväggarna med nån latexfärg, gissa om det var mycket puts- och färgsläpp pga instängd fukt!

Silikatfärg blir rätt billig om du blandar egen.
Det svåra verkar va att hitta nåt vettigt recept på den, tänker då närmast på mängden pigment.
Ska själv måla med sån färg i källaren nån gång sen....
Har kommit så långt att jag köpt Natronvattenglas och Kalciumkarbonat lite osäker på sista där men tror det var så det hette, i alla fall ren krita.
Lutar åt att jag får prova mig fram och se vad som händer.
Borde kunna testa färgblandningen på några billiga stenplattor av betong eller liknande.

F
b8q skrev:
Om du har en äldre källare som inte är isolerad under plattan eller utanför väggarna, så skulle jag alla gånger köra silikatfärg, eftersom den kan släppa igenom fukt vilket inte en vanlig "innefärg" kan. Förra ägaren av mitt hus hade målat kälarväggarna med nån latexfärg, gissa om det var mycket puts- och färgsläpp pga instängd fukt!
Jag har en ny källare med 20 cm cellplast under plattan och lecaväggar med platonmatta utvändigt och bra dränering. Allt byggt på- och återfyllt med sprängsten så utvändigt vatten känns orimligt.

Enligt Beckers yrkesbutik så släpper vanlig innefärg igenom fukt med. Jag tror jag målar upp taket med vanlig färg och ser hur det går. Tänkte nog i första hand på akrylatfärg.

Kanske bäst med silikatfärg på väggarna ändå. Var hittar jag recept för att blanda själv?

EDIT: Denna från Biltema kanske, nån som provat den? http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-utomhus/Mur--och-putsfarg/

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.