R
RtZ
Bannad
· Västra Götaland (Göteborg)
· 356 inlägg
RtZ
Bannad
- Västra Götaland (Göteborg)
- 356 inlägg
Jag sitter och skissar på hur jag ska lägga taket på min tilltänkta tillbyggnad. Dimensionerna för rummets ytterväggar blir 5.5m*4.2m. Och bild "tillbyggnaden_a.jpg" visar hur jag vill lägga limträbalkarna.
Inuti tillbyggnaden hade jag tänkt gjuta upp en liten stödjande a vägg och ovanpå där jag förankrat en bärlina. Se bild "takkontruktion_2.jpg". Är detta ett dåligt alternativ? Känner att jag vill känna mig extra säker helt enkelt..
Jag funderar på vilken dimension jag behöver på limträbalkarna, hur jag själv kan beräkna det och hur tätt jag ska lägga dem? Bor i snözon 2. Lutningen på taket kommer att bli 8 grader.
Tacksam för lite tips och hjälp
Inuti tillbyggnaden hade jag tänkt gjuta upp en liten stödjande a vägg och ovanpå där jag förankrat en bärlina. Se bild "takkontruktion_2.jpg". Är detta ett dåligt alternativ? Känner att jag vill känna mig extra säker helt enkelt..
Jag funderar på vilken dimension jag behöver på limträbalkarna, hur jag själv kan beräkna det och hur tätt jag ska lägga dem? Bor i snözon 2. Lutningen på taket kommer att bli 8 grader.
Tacksam för lite tips och hjälp
R
RtZ
Bannad
· Västra Götaland (Göteborg)
· 356 inlägg
RtZ
Bannad
- Västra Götaland (Göteborg)
- 356 inlägg
Det var ett intressant beräkningsprogram 
Jag valde följande värden:
Göteborg snözon: 1.5
Egentyngd takkonstruktion: 0,45 kN/m² - Plåttak med isolering och papp
Taklutning: 5 grader
Centrumavstånd (c/c) takbalkar: 1200mm
Takbalkens utkragning (u i figur): 400mm
Horisontal längd för takbalk (fri spännvidd) L=: 4000mm
Det fanns inget alternativ för 8 grader, så jag valde 5 för exemplets skull. Men en större lutning torde väl ställa något mindre krav? Och jag fick resultatet enligt bifogad bild. Men jag vet inte exakt hur jag kan tolka resultatet. Nedböjning kan jag gissa mig till att det betyder hur taket kommer att svikta neråt? Men Dim Pelarlast??
Har jag beräknat rätt på lasten? Vill ha plåttak och isolering. Därunder lite beklädnad som träskivor och gips, lampor etc. Är dimensionen 66*315 ett bra val? Den ger i alla fall ganska lite nedböjning
Jag valde följande värden:
Göteborg snözon: 1.5
Egentyngd takkonstruktion: 0,45 kN/m² - Plåttak med isolering och papp
Taklutning: 5 grader
Centrumavstånd (c/c) takbalkar: 1200mm
Takbalkens utkragning (u i figur): 400mm
Horisontal längd för takbalk (fri spännvidd) L=: 4000mm
Det fanns inget alternativ för 8 grader, så jag valde 5 för exemplets skull. Men en större lutning torde väl ställa något mindre krav? Och jag fick resultatet enligt bifogad bild. Men jag vet inte exakt hur jag kan tolka resultatet. Nedböjning kan jag gissa mig till att det betyder hur taket kommer att svikta neråt? Men Dim Pelarlast??
Har jag beräknat rätt på lasten? Vill ha plåttak och isolering. Därunder lite beklädnad som träskivor och gips, lampor etc. Är dimensionen 66*315 ett bra val? Den ger i alla fall ganska lite nedböjning
Först och främst ... jag är ingen konstruktör.
66x315 verkar väl jättebra. Du klarar dig nog fint med 56x225 också, men det 315-balkarna finns det marginal till att byta till tyngre takmaterial i framtiden, t.ex. betongpannor.
Sen är det ju det här med isolering, om du ändå tänker dig isolering uppåt 300mm så har du utrymmet för denna klar. OK lite dyrare, men jag tror det är relativt marginellt jämfört med en 56x225-balk och sen en massa extra reglar för isoleringens skull.
Jag vet inte riktigt vilka standarddimensionerna för limträ är, men finns det 56x315, skulle jag själv valt det.
Men nu till nästa stora problem för dig. Var ska de 6 ton i tryckkraft som stolparna utgör ta vägen?
Har du funderat på ifall underlaget tål det trycket?
6 ton i punktlast brukar man förstärka betongplattan för.
T.ex 200 mm tjock platta och dubbelarmerad på ca 1 kvm yta runt lasten.
66x315 verkar väl jättebra. Du klarar dig nog fint med 56x225 också, men det 315-balkarna finns det marginal till att byta till tyngre takmaterial i framtiden, t.ex. betongpannor.
Sen är det ju det här med isolering, om du ändå tänker dig isolering uppåt 300mm så har du utrymmet för denna klar. OK lite dyrare, men jag tror det är relativt marginellt jämfört med en 56x225-balk och sen en massa extra reglar för isoleringens skull.
Jag vet inte riktigt vilka standarddimensionerna för limträ är, men finns det 56x315, skulle jag själv valt det.
Men nu till nästa stora problem för dig. Var ska de 6 ton i tryckkraft som stolparna utgör ta vägen?
Har du funderat på ifall underlaget tål det trycket?
6 ton i punktlast brukar man förstärka betongplattan för.
T.ex 200 mm tjock platta och dubbelarmerad på ca 1 kvm yta runt lasten.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Mikael jag vet att du vet att 6,0kN bara motsvarar 600 kg.
Protte
Protte
Inte betongpannor på 8 graders lutning.... 
Klicka här för att svara


