Byggmaterial & Byggteknik
norrbottenstorpet: Tapet är ju brännbart material. Och avståndet till brännbart material beror på yttertemperaturen på din kamin. Den varierar med olika kaminer (isolerad eller ej, dvs under eller över 80 grader). Se bla här http://www.umesotning.se/?expand=1&pageID=9&subpageID=42 Beroende på förutsättningar kan det vara tal om 500 mm avstånd.
twtwtw: Hallåj, Håller på och ska fixa smygen och bänkten runt fönstret på min övervåning i eksjöhus kvadraten villa. Kan man ha en fönstersmyg hela vägen runt, eller måste fönsterbänken vara av ett tåligare material? Samt ska fönsterbänken sticka ut lite mer från fönstret mot vad smygen gör? För jag har varit på byggvaruhus och hitta fönstersmyg som är 17,5 bred, kapa till den
Blindnit: Aha, ok. Var lite osäker där men då förstår jag. Ytterligare ett alternativ att tänka på alltså :)
Mats: Teoretiskt ja men som sagt jag har inte kunska nog att kunna räkna på det och hadde jag det skulle det krävas mer data.
scar69: Vad man har för nytta av det får andra komma på, jag tycker bara det är så fantastiskt att komma på en sådan sak:) Det verkar snart inte finnas några begränsningar någonstans.
Mats: Ingen information om det specifika fallet utan bara de erfarenheter jag har av så stora hus. De hus jag har sett i den storleken brukar ha sten/tegelstommar för bärande delar. Var också därför jag skrev att jag tror. Enda sättet att veta säkert är som sagt en konstruktör/ingengör som tittar på det specifika fallet
Enk Projektet: Jag var på ett bygge för några år sedan och där var väggen gjord av 28mm gles och på det en limmad och skruvad 13mm plyfa av bra kvalitet, rot gips. Ca 3m lång och 2.5m hög och det var minst lika stadig som många andra väggar....
Mullbär: Tack för det! det börjar bli dags att gå till glasmästaren nu. jag tror att det kommer att se fint ut!
ekklig: Hej! Vi la in vinylmatta från tarkett, resultat kan du se i tråden här under. http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/154069-baerighet-trappspalje.html
maaats: Testar mina frågor här också. Länkar till forumtråden: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/165524-bilder-baerlager-under-cellplast-isolering.html Bilden längs ned på sidan är mina mest aktuella funeringar. I tråden ovan finns även kamerabilder och förklaringar till frågor. Plast mot gamla betongen och mot "trävägg"? (det blåa) Vilken duk på isodrän? (röd) Förslag?
yoxler: ja sådana block kan det nog ha varit, tack! Kan ju sätta upp något hyggligt kakel så slipper jag putsen. Iof lite dyrare så det tål att tänkas på. Jo även funderat på att köra platonmatta, plåtreglar, isolering, ångspärr och gips men ju mer jag läst om invändig isolering av källare desto mer har jag valt bort det. det får nog bli att isolera utvändigt någon gång och lägga ny
Gallimatias: Smala block är lurigare att mura än bredare. Man får ingen riktig stabilitet om man murar för många skift samma arbetspass. Jag hade gått upp till 120mm block eller bara murat 4-5skift per dag. Glöm inte att dubba in i betonghålstenen så dubben landar i liggfogen på din nya vägg. Var 3:e skift är lagom. Armera även väggen i var tredje skift. Det kan ibland vara svårt att få dubben
myrstack: Var försiktig bara om du har gips som varit fuktig och både blivit tyngre och fått mjukare papp. I normalfallet ska det inte vara något problem men som all hantering av gips undvik ren knäckning och krafter i riktningen där gipsen är som svagast
Atenza: Jag är i samma stadie i mitt hus. men jag valde att sätta upp OSB:n först på alla ytterväggar, sedan reglar jag innerväggarna. Det mesta av elen går i taket och sedan ner i innerväggarna uppifrån.
bearpower: Okej, tack för ditt svar, då är jag med på hur det funka. :-) pappen börjar ca 2 decimeter upp på väggen. Verkar bara vara den biten upp som är lite väl mycket fuktig. Tänkte laga upp med betongspackel sen.
ste78fan: har använt till lister akrylfog från bauhaus, 9kr tuben, rätt eller fel men listerna sitter då uppe iallafall
basseman: Vi har precit satt upp panel i ett sovrum och vi valde omålad panel (furu) som vi målade själva och resultatet blir bra. Köp riktigt kvistlack och var noga med att lacka alla kvistar. Panelen som vi valde kom från Valbo trä och de har en produktkatalog med deras olika profiler. Titta på http://www.valbotra.se/sidor/produkter.htm att se de olika produkterna. Om ni skall ha en helt slåt
Helioz: Jag har gjutit mycket plattor själv i massa olika dimensioner. Gjuter själv för att jag tycker det håller bättre (armerar alltid), man kan få vilka dimensioner man vill, blir snyggare generellt och så brukar jag slipa dem med diamantslip vilket inte går med de köpta som är för porösa. Min standardplatta brukar jag göra 40x40 cm precis som du tänkte, bygger en ram av 45x45mm reglar
Forbo: Dremel, multimaster, bågfil...på med mutter innanför sågsnittet. Såga...skruva av muttern....klart. (*** vad jag svurit innan jag upptäckte den enkla metoden..sen ska syndaren lära sig...)
Helioz: Jag bor i Skåne och har ett flertal murar som din på olika ställen runt huset och har inte haft några problem med frostsprängningar trots dessa två monstervintrar med -10 här nere (murarna är betydligt äldre). Om putsen är gjord rätt så bör det hålla minst 10 år skulle jag gissa på. Har du slagit på stort och rödgrundat först samt nätat innan slutputsen så håller det nog
PCLarsson: :Phoppas att inte med 1200t:arn hon har backat in med
Yrrol: haha är de pressad papp nuförtiden? jag har iaf av sådant slag som kräver djävulskt våld för att ha sönder den. men har nu fått intrycket att det är just att det kan röra sig.. Har såpass måttanpassat för kabin osv så det är kört med montera renoveringsgips... får bli våtrumstapet..
Ola78: Man brukar normalt sett ha ett hammarband i överkanten på väggen men i ditt fall där du tänker ha reglarna direkt mot väggen kan du säkert skipa det. Ta och skruva den med lång skruv, man brukar räkna med ungefär att skruven ska vara dubbelt så lång som virket som man ska fästa in. Blir jobbigt att spika, blir väldig långa spikar om det ska bli stabilt. Teoretiskt kan du ju även
momin: Ok, lät ju inte allt för avanserat. :) Tackar för tipset. /momin
haavard: Uttorkning av byggfukt måste såklart göras INNAN isolering. Åtminstone enligt mig.