Byggmaterial & Byggteknik
verktygsgurun: [citat] Stuprör,Hängrännor, takplåt mm rostar om man kapar md vinkelslip eller kap med liknande skiva.
janwide: Kan nämna att jag sågade med vinkelslip UTOMHUS i en tegelvägg. Det dammade outhärdligt mycket. Så jag var tvungen att lägga av. Tigersågen funkade mycket bättre.!
Ola78: Tackar för tipset, ska uppsöka närmaste bibliotek och kolla om de har nåt.
petersson79: Tack. Skruvlimmar jag så kan jag ju dessutom justera det lilla som det inte är rakt... Det är ju så mycket runt badrummen så snart går det väl inte bygga badrum pga alla regler...
Jan-Å: Det där ser väl bra ut? Ambitionsnivån kommer att öka med erfarenhet och kunskap, provar Du några ggr till så är Du snart fast i renoverarträsket :P
_bystrom_: Av vilken anledning vill du "täta"? Pga av att springor i golvet inte ska innebära öppet spår ner i bjälklaget? Att snåla till och köpa vanlig spånskiva, visst kan det funka - och gör det säkert. Limma och skruva skivorna för att undvika knarr etc. Men det känns ändå av någon anledning lite halvhjärtat...
ToA: Kanske en dum fråga, men...... är det ok att isolera med cellplast? jag hade fått för mig att det inte var så bra med tanke på brandgaser mm.
andreas0930: lite tragikomisk det där...=) Men jag vill ju inte sänka golvet utan ska gjuta golvet på samma höjd. Vill bara jobba säkert medans man gräver.
f91jsw: Det finns ett annat avsnitt av Grand Designs där en skogvaktare får dispens för att bygga ett hus med halmväggar i ett naturreservat i England.
på landet: Hej, Jag går i samma tankar som ni i tråden, min fundering har precis som ni löst kring takläggningen och avluftningen men ovan ser bra ut. Mitt andra problem har dock varit hur man sedan bygger ett säkert räcke/staket runt balkongen eftersom man skall undvika genomföringar i taket, hur har ni gjort/tänkt kring det? Häls, //H
isolde: [citat] Använde ni glespanel eller stålprofiler? Använde ni armerat gipsspackel typ Knauf Uniflott? Använde ni fogband mellan innertaket och väggar? Det hänger oftast på underarbetet.
sankaboy: Har försökt söka information om hur en skorsten byggs upp och varför man kan ha gjort denna lösning men hittar inget. Någon annan här som kanske vet mer säkert?
Yrrol: klockrent, får be dom beställa hem detta.. man tackar.. :)
antoos: Jag har då lyckats avlasta takstolen idag, var ett "bängligt" jobb då det var trångt och inte alls sådär enkelt. Men då mitt tak har renoverats enligt lager på lagertekniken så undrar jag ni tro att allt trä måste bort. Sotaren anmärkte på takstolen som låg an, men ovanpå takstolen fanns det en läkt för samt på den så låg det spån(ursprungstaket var spån) jag fick bort denna
Flanharry: Hej, Jag ska få plasten tät i midjan på vårat 1 3/4 hus. Undrar om det är någon som har hittat nån smart metod att få plasten tät på varje regel där mellanbjälklaget kommer in i midjan. Har en fundering att skära plasten mitt på regeln och skjuta fast en masonit-bit på plasten mot regeln på båda sidor. Hoppas ni förstår vad jag menar.Alltså utifrån ocg in
Yrrol: Fast man får vara ganska lång att lägga saker däruppe oxå så att stå på något blir ett måste iaf. Tänkte det kunde bli som "hemliga" eller privata lådan... Kanske även sätta låscylinder genom luckan, så kan barnen känna att de har ett eget skåp ingen rotar i... (bygget är i två sovrum) Men ja, som sagt kanske det är bättre att ha en hel dörr med sid-gångjärn istället..
Mikael_L: Det du kan tänka på är att med huntonit och andra takplattor får du en liten V-fas mellan skivorna som blir en liten springa mellan vägg och tak. En springa som släpper genom ljud och ljus mellan rummen. Mer ljud än man ofta tror. Så täta denna efter att du reglat upp väggen. Man kan dra i lite acrylfog där, helst på bägge sidorna. Men fogen kanske är svårt att få bort osynligt
Ola78: Jag har gjort precis detta i vårat hus. Ringde sotaren först och han sa precis som du skrev att de gamla väggarna var inga problem med men där jag skulle bygga nya sa han att jag skulle börja regla upp väggen minst 10 cm från murstocken och lämna luft mellan murstock och regel. Dock fick man ansluta med träbaserat skivmaterial eller annan beklädnad mot den så länge det var ändträ.
anaitis: Om bjälkarna fortsätter förbi hjärtväggen, dvs om de sträcker sig över 2 spann, då är läget vid hjärtväggen den absolut sämsta punkten att försvaga bjälkarna. Det är där den största påfrestningen, spänningen, uppträder.
byggare henke: dom är jätte bra. men man ska använda dom rätt.
kirderf83: Tack för alla tips! Momin: Mycket pedagogiskt ritat, jag förstod precis hur du menade, för en gång skull :-) Tanken är att den skall stå på ben då vi har gipsvägg bakom och jag vill inte hålla på och krångla i onödan
interista: Har kollat Stenbolaget, Dekora och Flisaby. Dem har massa snyggt, men inte det som jag är ute efter. Den som Norsk Steinmiljö är också mer lätthanterlig än många andra naturstenar eftersom den väger nästan hälften av dem flesta som jag har sett på. Är nämligen lite orolig för hur mina väggar ska klara tyngden av stenarna. Ardex: Ska testa att ringa Stenbolaget.
lordmetroid: Är det någon som har några erfarenheter av för och nackdelar med vanliga timmer hus kontra hus byggda av lamelltimmer?
Stefan Bengtsson: [citat] ...så kulören säger inget om härdning eller inte. Lurigt att gå efter den då. Samma med slipade kanter: Man kan slipa kanter på ohärdat glas. Om man slår sönder glaset blir det jättemånga små bitar om glaset var härdat, annars blir det stora vassa skärvor. DÅ vet man. Men då är det ju sent. :S --> TS: Varför vill du veta om glaset är härdat?
Forbo: beror ju lite på vad det gäller. Lokala handlaren för oss är billigare än BM på de flesta trävarorna eftersom vi har fri frakt och en 15% generell rabatt... men när jag skulle ha våtrumsskivor och flytspackel fick jag priser som var dyrare än det mesta..även frakten inkluderat! Detta pga att den lokala handlaren inte hade någon direkt volym på just detta. Våtrumsskivorna skulle han