32 210 läst ·
11 svar
32k läst
11 svar
Ljudisolera vägg, vad krävs?
Vi har flyttat in i ett parhus och vi kan höra grannen snarka bakom sovrumsväggen.
Vad krävs det för att dämpa snarket? Det är ju ganska lågfrekventa ljud.
Räcker det med att göra väggen tjockare med skivor (OSB och gips)?
Blir det bättre om jag bygger en ny innervägg lite framför den andra väggen? Vad behöver jag för material?
Vad krävs det för att dämpa snarket? Det är ju ganska lågfrekventa ljud.
Räcker det med att göra väggen tjockare med skivor (OSB och gips)?
Blir det bättre om jag bygger en ny innervägg lite framför den andra väggen? Vad behöver jag för material?
Här finns massa info om hur du bäst bygger bort ditt problem, personligen tror jag på att regla upp en ny vägg framför den befintliga med en separat stomme som står 50 mm framför den befintliga väggen så du får en luftspalt emellan. Dubbelgips på bägge sidor. Men kolla länken så borde du får bra svar, http://www.gyproc.se/konstruktioner/innerv%c3%a4ggar/innerv%c3%a4gg+med+h%c3%b6g+ljudreduktion/e-handbok+gyproc+xr+450
Vet Du att en sån lösning fungerar? Jag är alls ingen expert på det här men blir inte luftspalten en resonanslåda snarare? Luft är ju ingen bra ljudisolerare, inte vanlig isolering heller säger vår snickare på jobbet utan han rekommenderar mera gips.anna_jimmy skrev:Här finns massa info om hur du bäst bygger bort ditt problem, personligen tror jag på att regla upp en ny vägg framför den befintliga med en separat stomme som står 50 mm framför den befintliga väggen så du får en luftspalt emellan. Dubbelgips på bägge sidor. Men kolla länken så borde du får bra svar, [länk]
På vissa väggar har vi limmat en speciell sorts ljuddämpande plattor också, jag vet inte om det är effektivare kanske?
Kanske först ska prova sätta upp mera gips.
Läste någon stans att för lågfrekventa ljud så isolerar luft bättre eftersom stommljud inte tar sig igenom luft lika lätt. Men för högfrekventa ljud så dämpar tjocka material bättre.
Får fundera på saken.
Läste någon stans att för lågfrekventa ljud så isolerar luft bättre eftersom stommljud inte tar sig igenom luft lika lätt. Men för högfrekventa ljud så dämpar tjocka material bättre.
Får fundera på saken.
Tveksan så kör med Isover Piano ljudskiva - Använt denna vid två liknande jobb just för innerväggar med ljudproblem. Så regla upp med 45 regel och i med isoleringen, på med enkelgips eller vad du nu vill ha - Perfekt!
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=10255
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=10255
Det beror lite på hur sprider sig, luftljud eller stomljud. Luftljud smiter förbi springor mm
-Så reglar ni på befintlig vägg eller bygger upp en ny,så mjukfoga mellan väg och golv/sidovägg/tak.
-Hur ser ventilationen ut, den bör ju vara separat, men om ni tex. delar en frånluftskanal så kan ljud överhöras mellan rum via ventilationskanaler...
-Så reglar ni på befintlig vägg eller bygger upp en ny,så mjukfoga mellan väg och golv/sidovägg/tak.
-Hur ser ventilationen ut, den bör ju vara separat, men om ni tex. delar en frånluftskanal så kan ljud överhöras mellan rum via ventilationskanaler...
Kanske en dum fråga. Men hur sitter en sån där Piano ljudskiva fast mellan reglarna? Jag kommer ju inte ha några skivor på baksidan som stöttar upp ljudskivorna.
Alltså om jag monterar upp väggen 5 cm framför den befintliga väggen.
Alltså om jag monterar upp väggen 5 cm framför den befintliga väggen.
Ska man bygga en till vägg så ska det vara en liten "luftspalt" imellan. Sen så är det som hakaner skriver, viktigt att det blir tätt med fog runt om. Troligen räcker det med isolering och två lager gips då du ju redan har en vägg. Sätt snöre mellan reglarna så att inte isoleringen trillar ut på baksidan.
Det lär bli svårt att sätta dubbelgips (eller enkel för den delen) på båda sidorna om du bara ska ha 50 mm mellanrum mellan väggarna.anna_jimmy skrev:
Klicka här för att svara