Byggmaterial & Byggteknik
gurraj71: Köpte Moelvens Rough, riktigt snygg. Och har blivit vanlig som sagt, nu när vi har den ser jag den överallt...
Milkshaken: Lite kuriosa: En bärande vägg som går rakt igenom en våning kallas för "Hjärtvägg".... Nåväl, jag har svårt att tro att det ska vara några problem med att riva den du vill, vad har ni ovanför? Som alltid vid såna projekt så föreslår jag att du stämpar upp strax jämte ja om det finns möjlighet alltså... är det trävalv eller betongvalv? Om betong så behöver du inte stämpa.
jimmyboy_666: Ett tips är att göra som vi har gjort. Dock absolut inte det billigaste alternativet. Vi anlitade en arkitekt som ritade tillbyggnaden som är på 30 kvm och samtidigt ett nytt lutande tak över vårt garage som hade ett platt tak innan och behövde åtgärdas. Vi lät därefter en byggfirma gräva ur och gjuta grund, stomresa väggar och göra hela taket klart med papp och pannor. De står som
Facket: Robban: Det låter inte så dumt! Antar väl att det löser sig på plats som du säger, men försöker underlätta byggprocessen genom att göra de flesta fel på ritbordet istället för att behöva göra ändringar på nåt man redan fullgjort, om du förstår mig. :P John: Tanken är att det ska vara höloft över stalldelen, och förvaring ovanför garaget. Jag i princip måste skilja dem
prototypen: Knacka på taket, där det låter stumt så finns en regel. Protte
jenssoderberg: Efter att ha gjutit några socklar mot en gipsvägg nere i en källare, så hade jag lite fiberförstärkt betong kvar i hinken. Sagt och gjort så använde jag det för att putsa i skarvarna mellan gipsskivorna. Jag kommer inte i håg fabrikatet på den fiberförstärkta cementen, men det satt som berget i gipsskarvarna när jag var klar. Så det kanske kan vara någonting att tänka på men
Ola78: Finns alltid en risk att pappen går sönder när trallen ligger direkt på den, inte bra. Lägg plåt som yttersta skikt är mitt råd i alla fall, håller dessutom betydligt längre än papp.
Mats: Beroende på hur tjock väggen är så en vanlig rotdosa från vardera sidan plus täcklock eller tom rj45 uttag?
snuttjulle: När man reglar ut från gammal vägg är ju annars det normala att man bygger en ny ram runt om och sedan fäster reglarna i ramen. På detta vis ser ju alla reglade väggar ut och funkar utmärkt. På detta vis blir det även rakt utan att försöka lägga emelan mot gamla väggen.
Mangan: [citat] Jag skall se om det finns beslag för kortlingar att köpa för Lindabs plåtprofiler. Om det gör det så tänker jag sätta en horisontell plåtregel som en kortling mellan två vertikala reglar. På kortlingen fäster jag sedan en liten träregel som jag kan spika fast dosan i. Det borde bli perfekt :) Plan B får bli att klippa till vingar på plåtregeln så jag inte behöver
vojma: Skruva dit skivan, grovsåga först bort det mesta. Lämna minst 5 cm ner mot vangstycket. Skär sedan med kniv och bryt som vanligt. Ta sedan fram surformen och putsa till detaljerna.
mickh: Hej, Ska bygga ett souterränghus med byggyta på 120kvm. Källarplanet hade jag tänkt mura med vanlig leca block men såg nu dsm blocken. Verkar ju väldigt smidigt att slippa hålla på med bruk under murningen/staplingen. Så min fråga är om någon har erfarenheter av att bygga källarväggar med dsm block? Hur stor prisskillnad det skulle bli jämfört med vanliga block? Finns de bara i
martin_westin: Stort tack för alla svar! Blir förhoppningsvis lite klokare snart!!
strevert: Hej Jag har idag en källarvägg i trappan ner till källaren som vätter emot mitt vedförråd i källaren. Ved förrådet är inte uppvärmt, mer än av vedpannan som står i rummet utanför. Väggen är murad med betonghålsten. Hur går man tillväga här? Vill ha gips på den väggen, från tak på ovanvåning till golv i källarplan. Jag antar att jag behöver någon form av luftspalt
S.Wiklund: vad tror ni om att ev. vit lasera furugolvet i vardagsrummet??? om den är bärande vilket jag ochså gissar på då våra döttras sovrums vägg vilar uppe på den väggen så kommer det att bli en endra en stålbalk eller en träbalk, kan ochså tänkas en kartobalk om den håller vill säga
Prosit: Min tidigare länk blev fel, den här funkar nog bättre: http://www.passivhuscentrum.se/fileadmin/pdf/Utf%C3%B6rande_HBH.pdf Det kanske är en bra idé att klistra plasten från väggen i golvet, sen sätta en 45x45 på som fästs i syllen? Hängslen och livrem, typ... ;-)
Forbo: Mmm..har föreslagit den lösningen redan..men hon tycker det är "praktiskt" med tygdraperi... jag tror motsatsen. men vi får väl börja med det, enklare att ta bort draperi och bygga skjutdörrar än tvärtom:-)
injonil: Precis, du verkar mer vara ute efter vilken standard som man bygger efter. Kika t ex på träguiden, http://www.traguiden.se/
MaZtoR: Beror på isoleringsvärdet på blocken och hur mycket fönsteryta/isoleringsvärde på fönsterna, takisolering och golvisolering du ska ha.
jerk: Ja det sitter klämskydd på lyftbordet men jag kommer montera lyftbordet 80 cm under trädäcket som kommer ha två våningar så jag måste hitta på en lösning som flyttar den säkerhetsanordningen till trädäckets kant. Kanske fixa någon typ av gummilist med inbyggd brytare som till garageportar.
gadeberg: Hej! Tog bort lite väggar tidigare i höst. Då va snickarna så smarta att dom hängde dom på träbjälkar, intill den öppna spisen... Nu ska jag byta detta mot stål och undrar om jag kan göra på följande vis. På bild ett så är det nuvarande konstruktion. Jag tänkte kapa av lagom mycket på det virke som går emot murstocken, sedan ställa dit ett fyrkants rör så det kommer nåt
xulionation: Ni som såg Fuskbyggarna tidigare ikväll. För att staga upp mellanbjälklaget använde snickarna en stålbalk som de satte dikt an mot balkarna. Vad är det för typ och vad heter den? Länk någon?
Ola78: Gjorde en beräkning på ditt mellanbjälklag här http://www.byggbeskrivningar.se/byggbeskrivningar/dimensionering.aspx Med de summor du anger kan du till och med använda K18 45*120 men då har du inte mycket kvar att utnyttja. Gå in där och räkna, du får alternativ både på klassat virke och limträ. Normalt brukar de flesta småhus ha 45*195 eller 45*220 K24 i mellanbjälklaget om det
lavin: Ok, så den femtielfte frågan på detta ämne! Kan man ha flera lager golvbjälkar? Förutsättningar: klassisk 6-delad plan i hus från 1903. tegel i bottenvåning, övervåning under takstolarna (valmat, brutet tak). Träbjälklag mellan botten- och övervåning. Takstolar går på tvärs mot husets ländriktning. Helt normalt. Det finns en vägg som ligger under taknocken som skulle kunna
singemoller: Menade givetvis en balk ställd på högkant, har trappan ett vertikalt vangstycke är det ju inte en trappa utan en stege...? Har själv tänkt f'älla in spottar i min trappa, en rak trappa med väggar på båda sidor. Har tänkt att borra hål mitt på höjden för spottarna, och sedan ett mindre hål uppifrån för att få ner kabeln. sedan kabeldragning uppifrån och ner på ovansida
BorgP: Ja, såklart.:blushing: Satt och planerade lite och frustrationen över min okunnighet blev för stor. Återkommer med en skiss.
Stefan Tall: Polykarbonat kan du såga med i princip vadsomhelst (handsåg, sticksåg, cirkelsåg osv) utan att det spricker och även borra, skruva o.s.v. är enkelt. Här är en bra instruktionsfilm för hur man kapar plastskivor med cirkelsåg. Jag använder den metoden för både polykarbonat (Lexan) och akryl (Plexiglas, Perspex, Altuglas) i tjocklekar från 3mm och uppåt:
Caspár: [citat] Jag körde med styrskena där jag kapade dom och sticksåg när jag skulle göra hål i mitten på ett par stycken. Där jag körde med sticksåg blev det naturligtvis lite spån, men det var ju bara att borsta bort.
Tyresö: "Gustavsson" För det första så får du aldrig måla en betongkonstruktion innan den är minst 6 månader gammal - konstruktionen måste få sin tid att torka ut. Sen får du inte måla med vilken färg som helst - det måste vara en färg som "andas" - kommer inte riktigt ihåg vad färgsorten heter, tror det är latexfärg eller nåt..... Det där med om man skyddar den liggande betongytan
shadowfire: [citat] Eller träskruv, beroende på vad det är för dosor. Upptäckte att mina från byggmax inte kör med maskinskruv utan plåtskruv (!) i plasten. Förhöjningsringar med skruv är svindyra, typ 4st för 60kr eller ngt. Går väl an om det bara är vardagsrummet iofs.