4 532 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Hur snickrar jag färdigt runt dörren?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Påsalning mot karmen och ett foder, sedan en vit bräda ovanför dörren som fortsättning på den som finns. Kanske en list mellan brädan och karmen.
Protte
Protte
Foder är precis det du tänker på. Påsalning som Prototypen skriver om är en list som du sätter på insidan mot karmen och som är lika bred som avståndet till väggen, den måste till för att täcka springan mellan dörrkarm och vägg och vara ett lite stöd för fodret. Påsalning kan i ett sådant här fall även kallas invändig smyg. I övrigt gör du som Prototypen skriver.
Redigerat:
hej trekko ska se om jag kan lägga upp några riktigt enkla bilder åt dig..... kalla det studiematerial..
Första och andra bilden visar påsalning med masonit.... (jag brukar mäta mig fram på millimetern för att få det bra...men går även bra med ögonmått...
Tredje bilden visar smygen... (Mät uppe och nere) dra streck sen klyv.....
Fjärde bilden : Visar färdig smyg med Foder.... Fodret är den listen du har inåt rummet till i detta fallet en allmogelist.... obs,, Du måste Gera upptill... om du har varit noggrann när du satt masoniten, dvs satt dom i vinkel med karmen,, och att du har ett fint avstånd hela vägen med smygen i paritet med karmen, då kommer du ha 45 gr vinkel uppe i geringen.... +/- en gr..... resten löser du med acrylfog....
Första och andra bilden visar påsalning med masonit.... (jag brukar mäta mig fram på millimetern för att få det bra...men går även bra med ögonmått...
Tredje bilden visar smygen... (Mät uppe och nere) dra streck sen klyv.....
Fjärde bilden : Visar färdig smyg med Foder.... Fodret är den listen du har inåt rummet till i detta fallet en allmogelist.... obs,, Du måste Gera upptill... om du har varit noggrann när du satt masoniten, dvs satt dom i vinkel med karmen,, och att du har ett fint avstånd hela vägen med smygen i paritet med karmen, då kommer du ha 45 gr vinkel uppe i geringen.... +/- en gr..... resten löser du med acrylfog....
Tack för hjälpen!
Det färdiga resultatet blev så här.
Det var en del styr på den biten som saknades ovanför taket, men jag är ganska nöjd.
Trodde först att det skulle bli konstigt iom att jag inte har nån list över.
Det var eg det som jag startade tråden för att få hjälp med.
Sadlade på med div virke och masonitbitar innan jag satte på färdigmålade foder i mdf.

Det färdiga resultatet blev så här.
Det var en del styr på den biten som saknades ovanför taket, men jag är ganska nöjd.
Trodde först att det skulle bli konstigt iom att jag inte har nån list över.
Det var eg det som jag startade tråden för att få hjälp med.
Sadlade på med div virke och masonitbitar innan jag satte på färdigmålade foder i mdf.
Redigerat:
Så,nu är det tröskeln kvar.
Jag har en grön list som ska monteras mellan dörren och sidofältet.
Men vet inte om jag ska dra ner den hela vägen till golvet eller om jag ska bygga tröskel under..
Behöver oxå tips på hur jag bygger framför tröskeln, räknar med att det blir minst 2 olika bitar av eklister.

Kameran visar verkligen golvet från sin sämsta sida, det ser inte så illa ut i verkligeheten, men vi ska slipa om det massiva ekgolvet till sommaren =)
Jag har en grön list som ska monteras mellan dörren och sidofältet.
Men vet inte om jag ska dra ner den hela vägen till golvet eller om jag ska bygga tröskel under..
Behöver oxå tips på hur jag bygger framför tröskeln, räknar med att det blir minst 2 olika bitar av eklister.
Kameran visar verkligen golvet från sin sämsta sida, det ser inte så illa ut i verkligeheten, men vi ska slipa om det massiva ekgolvet till sommaren =)
ja Nx... Det blev ju bra det där, hoppas du hade lite nytta av mina tips....
Tyvärr får vi hantverkare inte svara i trådar rörande sånt här, då det har varit ett mindre inbördeskrig här på BH ang hantverkarnas vara eller icke vara... Men ska försöka hjälpa dig ändå... Gissa hur..
Tyvärr får vi hantverkare inte svara i trådar rörande sånt här, då det har varit ett mindre inbördeskrig här på BH ang hantverkarnas vara eller icke vara... Men ska försöka hjälpa dig ändå... Gissa hur..
Klicka här för att svara