4 805 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Spontat golvvirke - standardmått?
Jag har brutit upp ett spontat golv närmast en vägg i samband med ett byggarbete. Målet var att få loss plankorna hela, men resultatet blev snarare att plankorna numera endast kan användas som ved... 
Det uppbrutna golvet är lagt någon gång på 50-talet och är 27 mm tjockt. Dock är det slipat någon gång, så det var förmodligen tjockare från början.
Jag undrar om spontat golvvirke är i "standarddimensioner"? Kan jag få tag på några nya plankor som passar i sponten mot det befintliga golvet?
Det uppbrutna golvet är lagt någon gång på 50-talet och är 27 mm tjockt. Dock är det slipat någon gång, så det var förmodligen tjockare från början.
Jag undrar om spontat golvvirke är i "standarddimensioner"? Kan jag få tag på några nya plankor som passar i sponten mot det befintliga golvet?
Jag råkade ut för samma problem under sommaren, jag behövde ca 3m2 golvplank, furugolv 28 x 120 från slutet av 70-talet. Tog med ett prov och åkte runt till olika byggvaruhus, det fanns inte ett motsvarande furugolv att köpa, däremot gran. Det slutade med att jag rev upp resten av golvet och lade ett nytt golv från den lokale leverantören.
Så svaret på din fråga är att kanske om du har tur.
Så svaret på din fråga är att kanske om du har tur.
Googla runt på massiva golv, t ex Siljan. Det finns i många olika dimensioner, och kan skilja någon mm från en tillverkare till en annan. Annars är det väl inte hela värden att köpa ett någon mm tjockare golvplanka och hyvla ner. Hyvla lika mkt på var sida så att sponten kommer rätt mot den gamla, och kolla dim på den gamla spånten så den passar. Annars kan man kanske rent av strunta i spånten på en ytterbräda. Beror lite på golvkonstruktion och/el belastning.
Klicka här för att svara