Hej!

Jag och min sambo hade tänkt oss att gjuta egna fönsterbrädor i betong, detta efter att vi insett att det inte finns vettiga/snygga fönsterbrädor att köpa i de lokala byggvarahusen.

Vi hittade flertalet guider på hur man skall göra och tänkte att det inte kan vara så svårt. Dock så bor vi i en lägenhet i Göteborg, vilken gör det hela lite mer komplicerat.
För att undvika att ha 4 stora formar ståendes i vardagsrummet så tänkte vi att vi drar till landet och gjuter. Planen var att sticka dit över en helg för att gjuta allting, dock så insåg vi snabbt att det stod i samtliga guider att man behöver "vattna" betongen rikligt över flertalet dygn, vilket vi inte kan göra om vi skall vara där över helgen.

Finns det någon gräns för hur länge man MÅSTE "vattna" betongen? Är det så att man skulle kunna vattna rejält under ett dygn och sedan låta den stå kvar på landet i några veckor för att sedan hämta den vid ett senare tillfälle?

Vad skulle hända om man vattnar för kort tid eller om man skulle låta betongen stå i sina former lite längre tid (läs 2-3 veckor)?

Tacksam för all input!
/Nichlas

Sprickbildning är risken.
Om ni gjuter på lördagen, och vattnar tills ni åker hem på söndagen och har bänkarna insvepta i byggplast så kan det nog gå bra.
Byggplasten gör att det inte avdunstar så fort.

Jag kan inte svara på alla dina frågor men du borde kunna täcka formarna med plast när ni åker hem för att bevara fukten bättre.
Anledningen till att man vattnar är ju för att det inte ska torka för fort.

Hur är det med att transportera dem under tiden de stelnar? Om vi skulle kunna köra hem dem (i formarna) under söndagen för att kanske kunna "vattna" dem en dag till hemma, är det bättre eller sämre? (med tanke på transporten)

Hur är det med temperatur förresten? Där vi hade tänkt ha dem är det kanske 12-14 grader nu, är det för kallt?

Tack för snabba svar!

Gör formarna så att några cm vatten kan ligga ovanpå betongen. Täck sedan så att det inte avdunstar.

Sndr skrev:
Hur är det med att transportera dem under tiden de stelnar? Om vi skulle kunna köra hem dem (i formarna) under söndagen för att kanske kunna "vattna" dem en dag till hemma, är det bättre eller sämre? (med tanke på transporten)

Hur är det med temperatur förresten? Där vi hade tänkt ha dem är det kanske 12-14 grader nu, är det för kallt?

Tack för snabba svar!
Det stelnar ganska fort, jag gjöt lite kantsten förra sommaren. körde tre gjutningar per dag i varje form. Gjuter ni på morgonen så borde det inte vara några problem att ta med dem hem (i formen) på eftermiddagen.

AXS
Mina egna erfarenheter är att det är bättre att låta betongen ligga i formen längre tid än att vattna.
Första dygnen är betongen svag och det blir sprickor om den flyttas.

Gjut lördag och se till att hålla den fuktig fram till ni åker. Vattna då på extra och täck ordentligt med plast.
Värmen kanske bara är till fördel iom att vattnet inte avdunstar så snabbt.

Men annars är det inga problem att gjuta i vardagsrummet, borde vara mindre meck totalt om ni står ut med en
vecka med minskad golvyta.

Känner mig väldigt mycket mer säker inför min gjutsession och det får bli att gjuta på lördagen och sedan hemfärd under söndagskväll, med betongen i formarna. Sedan blir det till att vänta ett dygn i vardagsrummet med lite mer vattning.

Tack för all hjälp!

Enligt min korta erfarenhet tycker inte jag att du skall lägga plast direkt på formen. Risken är att det kommer rinna ner vatten i mellanrummet mellan betong och form och på så sätt få missfärgningar i betongen. Speciellt om man måste lyfta plasten för att vattna då kondensenvattnet kommer rinna ner på betongen i pölar Det ni behöver är en vattenreservoar i form av en handuk eller filt som nu fuktar men inte så det dryper om den och ovanpå den lägger ni plasten. På så sätt behöver ni inte vattna då reservoaren tar hand om att hålla betongen fuktig samtidigt som den tar hand om kondensen. Om ni vill att det skall härda snabbare kan ni använda en värmefilt.

Sndr skrev:
12-14 grader är perfekt. Risken nedåt på tempskalan är frost. Risken uppåt är att det torkar innan det hunnit brinna färdigt. Mellan 5-20 funkar lugnt. Lägre (inom intervallet)= långsammare = bättre

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.