KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Lite upplysning är aldrig fel så här under vinterhalvåret!
16 svar · 14,3k läst
·
jonmo
jonmo: [citat] Även om det i det hörnet tidigare stod en kakelugn? Den stod väl iofs längre in i hörnet och hade inte samma belastning på. Och hur vet jag vilket bjälklag det är? Huset är från 1903. Ska jag leta efter konstruktionsritningar hos stadsbyggnadskontoret? Eller ska jag börja någon annanstans? [citat] Jag är med på att det inte kommer vara kallt. Frågan är egentligen om det
10 svar · 18,0k läst
Consensus
Consensus: Hej, jag har läst din andra (långa) tråd... Det hela är svårt att uttala sig om detta eftersom det inte framgår hur gammal byggnaden är. Det är inte heller klart vilken avtalsstruktur som rådde när ni förvärvade fastigheten under pågående renovering. Det är lätt att hamna i en avtalsjuridisk gråzon om man inte är försiktig. Det starkaste skyddet har ni förmodligen via
10 svar · 2,1k läst
Snigla
Snigla: Åh sånt där har vi i ett rum i källaren också tror jag (väldigt likt iaf).. i alla andra rum verkar det vara nån form av gullfiber och så gipstak.. men just i pannrummet har vi ett helt annat tak. Kan det ha med nån brandsäkerhet att göra? tåligare isolering av något slag? när vi flyttade in fanns det en olja/elpanna och tank i det rummet (idag har vi bergvärme).. vi nyttjar inte
9 svar · 2,9k läst
·
T
Tornhill 2: [citat] Det beror på vad den är fastskruvad i. Om den är fastskruvad i två gavlar som inte kan röra sig (tex betongväggar) så kommer det att krävas MYCKET mer för att den skall deformeras. Om den däremot är fastskruvad i ett rangligt underrede av trä, som är vanligt vid en sittbänk, så är skillnaden mycket mindre mot en lös skiva. / Fredrik
7 svar · 2,1k läst
·
vojma
vojma: Glöm inte luftspalt mellan isoleringen och takplåten.
13 svar · 5,4k läst
·
BiFuel
BiFuel: Gött! Då hinner jag få det målat innan elektrikern kommer och kopplar in saker på onsdag! :) Jag märkte att färgen är väldigt vattenavvisande då jag spillde vatten på en nymålad (men torr) skåplucka. Rann av som vatten på en gås!
13 svar · 4,2k läst
sir_daniel
sir_daniel: Behåll dörren innanför gipset, och tejpa/lägg handtag o nycklar där. Alltid kul för nästa ägare och hitta :)
3 svar · 2,1k läst
Stefan N
Stefan N: Lätthand medium.
14 svar · 2,2k läst
G
Gummatrollet: Aha, det kanske får bli att fästa den i EN regel då och molly i andra änden.
6 svar · 13,8k läst
E
etiol: du kan plasta och sätta dit undertaket direkt, det går bra.. Eti..
1 svar · 2,2k läst
wrang
wrang: Enligt bkr [citat]
7 svar · 2,2k läst
·
wrang
wrang: tack!! Låter bra med att ta Golvet först å få detta stabilt å plant.
3 svar · 954 läst
S
stoif: Har också använt en gammal fläkt med flexibel plastslang (köpt för en billig peng på jula) kopplad till utblåset. Funkar riktigt bra. Men kan också tipsa om just grovisen också, har ställt den påslagen bredvid mig utan slangen kopplad när jag rivit puts i källaren. Den fungerar alltså då som en luftrenare. Jag upplevde att det fungerade ganska bra, det är ganska stora luftvolymer
12 svar · 10,5k läst
S
Skumpen: Konstruktionen är helt rätt bara att börja ändra, möjligtvis en snedsträva till befintlig takstol från hanbjälken
5 svar · 3,1k läst
·
P
pyro: Hur gick det egentligen för TS. Blev det något nytt tak?
10 svar · 7,5k läst
·
F
Fluxor: Min bror ska göra om ett rum från tråkigt förråd till ett rum med bastu samt duschkabin. Rummet ligger under mark, och huset är ej dränerat på senare år (byggt 1962). Innerväggarna i rummet som ska husera bastun är puts på Siporex. På vissa ställen faller putsen ned om man vidrör den aningen för mycket. Min bror har tänkt sig plastmatta på golvet och kakel på väggarna. Inget
0 svar · 1,3k läst
M
Mr L: Hej! Har ett Hultfredshus från 1962 som är i mell eller mindra originalskick. Taket är vidgjort 2011 i övrigt är det mesta orört. Vi tappar väldigt mycket värme uppåt och eldar för kråkorna som man säger. På takstolarna är det skruvar råspånt och tidigare satt tretex undertak. NU efter hans som jag renoverar klär jag väggar med OSB och gips och taket med gips. Huset blir
0 svar · 1,8k läst
J
jtl: [citat] Är säkert jag som (som alltid) är väl omständig. Jag gick på norgips monteringsanvisningar: http://www.norgips.se/montering "Samtliga skivlag skall fästas i regelstommen vid skruvat montage oavsett skivtyp." och senare "Vid montering av träbaserade skivor bakom gipsskivor skall gipsskivorna skruvas i stommen.". Mvh, Tobbe
32 svar · 38,3k läst
T
TorAnders: Hej ska öppna upp i nock och blir förvirrad med lambdavärdet. Hittadedenna isoleringen på byggmax http://www.byggmax.com/se-sv/byggvar...gsrulle-200-mm som verkar gjord för endamålet och tänkte mig en en en 45 mm isolering utanpå innan gipset men lambdavärdet verkar högt på 200mm rullen. Är det då bättre att lägga dubbla 120mm nakna isoleringsplattor med lambdavärde på 37 från
0 svar · 2,5k läst
Globetrot
Globetrot: Sotarluckan bör nog sättas vid vikel för stt underlätta sotning.
7 svar · 8,5k läst
P
pelle242: Måste vagnen in? Inget litet tak den kan stå under och bara lyfta in insatsen? Man drar in galet mycket grus och skräp om man drar in den.
8 svar · 22,3k läst
D
daugaard: ni kan sätta bara osb !
5 svar · 9,8k läst
Swamp
Swamp: Beslagsskruv? Kan svära på att jag sett liknande i Grabbers sortiment... Meeeen då inte vit men det finns ju färg på burk, men det ville ju ts inte ha men i alla fall.
5 svar · 2,2k läst
·
N
norrbottenstorpet: Nu talar vi ju inte om en köldbrygga och kondensation på insidan av en vägg, utan snarare precis samma förutsättningar som Byggnadsinspektören har med sina friskluftsventiler, ett luftlöde utifrån och in (förutsatt att ventilationsystemet med tillhörande FLVP är rätt intrimmat). Tryckprofilen är dessutom alltid sådan att vid golvet blir det ett inflöde av luft, inte utflöde. Rör
4 svar · 3,3k läst
F
Fjelie 17: Ja, vad ska man tro på. Vi hade takfotsventilation i vårt nybyggda hus. Känndes ju bra. Så flyttar vi till en gård byggd 1899. Finns inte tillstymmelse till takfotsventlation. Den enda ventilationen som finns var ett hål i en skorsten. Någon nämnvärd isolering fanns inte, mindre än 100mm kutter. Naturligtvis ingen plast. Kanske ska tilläggas att tidigare ägare också gjorde
20 svar · 10,0k läst
Oldboy
Oldboy: [citat] El sätta takstolarna tätare, t ex cc 60 cm. Ska du köpa färdiga takstolar så ring och hör med en sådan firma i din närhet.
3 svar · 3,0k läst
·
G
Granngubben: Med min räknare blir erforderligt tröghetsmoment I = 18500 cm4, alltså tex HEB280.
5 svar · 1,8k läst
AnneFi
AnneFi: Börjar närma sig att handla material till garderoberna. Funderar på MDF 19 eller 16 mm Finns ju också melaminbelagd spån. Vad rekommenderas. Spånet slipper jag måla och kommer i rätt djup. Bara kapa på längden men samtidigt är håller det väl sämre till att spika, borra och såga i?
35 svar · 14,6k läst
E
Eddi Thomason: [citat] En liten springa skall du alltid ha mellan OSB-skivor. Du behöver inte kortla men om det känns bättre så dra några extra skruv genom gipsen på var sida om skarven.
10 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.