KnockOnWood skrev:
PS
Ekofiber, hästkött, Saab
Borde finnas några ton Findus lasagne du kan köpa billigt då....:)

Jag vet inte vad tegelväggen står på. Men det är ett alternativ som skulle funka. Fast jag kan fortfarande inte höja bjälken till rätt nivå p.g.a väggen som är byggd ovanpå den. Eller rättare sagt, rummet som är byggt ovanpå den. Får nog ta hit någon som kikar på det här. Behöver lite tips. :confused:

Om det inte finns några noteringar om detta i besiktningsprotokollet så tycker jag att det låter som ett dolt fel. Det är ju ett rent byggfel. Jag hade tagit dit en byggnadsingenjör som får göra en bedömning om hur fel det är och vad det skulle kosta att åtgärda det. Det är så klart inget säljaren behöver få reda på. Sedan tycker jag att det är läge att kräva säljaren på hela summan för åtgärdande. Vid dolt fel så skall ersättningen normalt vara mellanskillnaden mellan husets pris och det värde huset skulle ha haft utan felet, men min okvalificerade gissning är att en skada på den bärande konstruktionen otvivelaktigen måste lagas och att prisskillnaden därmed minst borde motsvara kostnaden för åtgärd.

En annan viktig sak att kolla är vilka följdfel som uppstått och vad det kostar att åtgärda dem.

Jag hade nog övervägt att begära minst den totala kostnaden för åtgärd samt en ersättning för att följdskador kan ha uppstått. Iallafall som första bud i förhandlingen med säljaren.

Är det inte så också att man skall kontakta säljaren relativt tidigt i processen om man misstänker ett dolt fel.
Det här känns ju som att det är ett praktexempel på vad lagen kring dolt fel faktiskt är tänkt för.

Skulle även sett över andra byggen som den förre ägaren gjort i huset. Verkar inte vara den skarpaste kniven i lådan, ärligt talat.

Okej. En byggnadsingenjör alltså...

Det är ju också ett orosmoln när man börjar tänka på resten av huset. Jag har en skjutdörrsgarderob på andra våning i motsatt del av huset som inte går att stänga. Skjuter man upp dörrarna mot ytterväggen så rullar dom snabbt tillbaka in i rummet igen. Så där har vi nästa golv som lutar kraftigt. :P

Hubbe2 skrev:
Är det inte så också att man skall kontakta säljaren relativt tidigt i processen om man misstänker ett dolt fel.
Det här känns ju som att det är ett praktexempel på vad lagen kring dolt fel faktiskt är tänkt för.
Det stämmer! Felet ska reklameras inom skälig tid efter att felet upptäckts.

O
Ta in en byggnadsingenjör.... som kan ge tips på vad som behövs göras.

Gör även en kostnadskalkyl.... För det är inte helt säkert att det går som dolt fel, även om det spontant låter som det.
Men om det är så att det finns tecken på att det inte stod rätt till, så är det svårt.
Du kan alltid försöka med att kräva säljaren, på pengar och hoppas att han betalar utan några större problem.
För gör han inte det utan du måste dra det till rätten, då kan det bli dyrt, och ta tid.
Det kanske inte är värt kostnaden att dra det till rätten.

Okej. En byggnadsingenjör alltså...

Det är ju också ett orosmoln när man börjar tänka på resten av huset. Jag har en skjutdörrsgarderob på andra våning i motsatt del av huset som inte går att stänga. Skjuter man upp dörrarna mot ytterväggen så rullar dom snabbt tillbaka in i rummet igen. Så där har vi nästa golv som lutar kraftigt. tongue.gif

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.