Byggmaterial & Byggteknik
emkay: Kanon, tackar. Nu har jag bra argument till debatterna med svärfar! ;-)
nyttanvändarnamnidag: [citat] Verkar vettigt! Nej, jag har inte mycket fukt i golvet, men tidvis blir det fuktigt på sina ställen. Källaren är oftast torr (20-30% luftfuktighet). Luftväxlingen under trappan är väldigt dålig, tror jag. Därför bygger jag inte in den helt.
bjolo360: Kan tillägga att jag har rätt stor tillit till byggfirman som är lokal och har gott rykte, så jag är inte så orolig att dom ska fuska. Däremot är det ju trots allt en byggfirma, så det är nog slarv som kan tänkas uppkomma, men inte regelrätt fusk.
Östgötskan: Jag kontaktade Brandéns och det visade sig att de kan tillverka extra långa skivor. Jag tänker absolut undvika att skarva. Tack för tipsen!
Batteryman: Det är mot 2 ytterväggar och mot 2 innerväggar......nä jaghar funderat länge nu på om man ska isolera eller ej. Var helt på det klara att ej iolera då alla jag pratade med sa att det var fel att isolera. Men sen råkade jag se ett avsnitt av arga snickaren där de isolerade just ett källarrum och det fick en att börja fundera. Isoleringen har jag ju från utsidan då jag har dränerat
JOW: Limma ihop MDF och fräs en yttre radie och en inre radie för att få en böj. Om det ska målas. Ska det vara trärent så får du ta en homogen träbit som du fräser en list av. T.ex. ett stag från en centrumpunkt till något fäste på överhandsfräsen, vissa fräsar levereras med sådant stag/stång.
AndersS: [citat] Ett vanligt handspackel av grövre modell, brukar kanske heta handspackel grov eller liknande. Går att spackla i skikt upp till 10-15 mm. Blir en bredspackling av väggen. Har man större ojämnheter så är gipsbruk/puts bättre som säkert klarar 40-50 mm, men fungerar även utmärkt i tunna skikt.
vectrex: Tunnare spikreglar som limmas upp! Dörrfodren löser du snyggt med en liten smyg, alternativt "trappa" två foder ovanpå varandra!
HansR: Du bör kräva att få ta del av provtryckningsprotokollet. Varför provtryckte Götenehus huset om de uppenbarligen struntade i resultatet? Uppfyller ni verkligen kravet på specifik energianvändning?
LillaMini: I vår U-trapp har vi en handsvarvad stav av något okänt träslag som är lackad. Sitter monterad på nedersta och mittersta väggen med kromade L-formade beslag, längst upp kan man ta stöd mot bokhyllan.
nimhed: [citat] Stort tack! Det kan vara precis vad jag letar efter. Jag får åka dit och titta.
Gabbe1: Vi har inga lådor/schakt i vårt nybygge. Avloppet från övevåningen går i mellanbjälklaget samt i en innervägg, den innerväggen får såklart göras tjockare för att rymma ett 110 rör. Samma sak med alla FTX kanaler, de ligger dolda i bjälklag och väggar. Här syns avloppsstammen som går upp, den lilla avgreningen är till handfatet på badrummet nere. (ja jag vet att röda rör
Eddi Thomason: [citat] Ja, det bör inte bli en regel. Varken för städtanten eller för cirkelsågen. Men ibland är man bara matt och vill få bort en bit snabbt... ;)
kainu: [citat] Förstår inte hur det ska kunna bli omvänd fuktvandring när du har ett dött material emellan plattan och värmen.
etiol: Hej ... Hur lång måste balken vara ..?? Hur många takstolar måste upp ?? Kan du lägga in en bild , Hur det ser ut där uppe där du har tänkt dig att balken skall ligga och där nere på innertaket.. Eti...
parper: Körde med denna variant http://www.byggahus.se/forum/golv/208104-golv-i-kallare.html Med parkett, billigaste ek 4stav parketten från byggmax så har golvet inte kallt. Inte som klinkers. Mitt förslag är att skippa golvvärme och kör med vanliga element och platon alt. den lösningen jag gjorde och ett varmare golv tex. parkett. När du får första el/värmeräkningen kommer du stänga av
eviljava: Tack för svaret! Jag får försöka leta reda på någon som har koll på balkonger för att åtminstone göra en besiktning. Jag tror inte att det är akut, men jag inser nu att balkongen bör finnas med i underhållsplanen.
menhir: [citat] Och troligtvis betydligt dyrare än att gjuta något själv... ;)
Oldboy: Efter. Allt underarbete först.
oleg: hmm det gör man ju t.o.m när man formar och gjuter idag. så det ser ja som fullt möjligt
Oldboy: Har aldrig gjort det själv så jag kan inte ge några bra konkreta tips där. Utgår från att du planerat in vatten och avlopp? Sedan skulle det bli våtrum? Något bjälklag ovan betongen känns onödigt. Det är väl plastmatta el fuktspärr och klinker som gäller?
Yrrol: 2m lång, ~46cmdjup, ~43cmhög [bild] Visar min snabbskiss. Tänkte 3st längsgående förstärkningar som är 20x40mm. Jag hade förvisso bara tänkt med en 15mm skiva ovanpå. Men borde väl bli relativt stabilt, eller är jag ute på hal is? Jag tror att om någon nu sätter sig så blir den nog rätt så nära den mittenväggen.
Ulrik: Tack för era svar! Ja det är krypgrund under. Inte mycket armering som behövdes tas bort, men jag kommer oavsett att armera längs med rännan/hålet för säkerhets skull. Rotbetong Ardex 38 verkar ju vara bra på alla sätt! Dock läste jag produktbladet och där står det: "Vid läggning av avlånga ytor bör inte längden överstiga 2 gånger bredden.". Detta passar ju inte alls där min
AndersS: Hade skippat bastufolien i hela bastun.
Goteborg: Vad är det för tak? Googla weland, på den hemsidan finns monteringsanvisningar på diverse olika taktyper och höjder.
raveper: [citat] Nej då skulle jag självklart satt den i dörrkarmen.. :rolleyes: