Renoverar delar av källaren där det är lågt i tak, knappt 220.

Dörrar och karmar finns på lagret sedan många år men uppenbarligen var det inte någon som reflekterade över takhöjden när dessa beställdes. Det är 210cm höga dörrar vilket gör att det vanliga dörrfodret jag använder inte får plats under taklisten.

Hur jag än vrider och vänder på detta blir det en miffo-lösning och jag borde köpa nya dörrar och kapa av karmarna. Men, det är riktiga trädörrar och det känns som pengaförstöring att göra sig av med dessa och köpa nya.

Det minst sämsta jag kan tänka mig är att sätta en bräda ovanför dörren som går upp till taket. Som en 90cm bred skurkloss ungefär..... Dörrfoder på sidorna ansluter i denna underifrån, taklisten ansluter mot den på sidorna.

Någon som har ett annat förslag?

Låt taklisten gå över dörren och stöt de lodräta fodren mot denna?

Kan man inte helt enkelt plocka fram cirkelsågen och anhållet och kapa av 10 cm i nederkant på både dörrar och karmsidor?

Tycker skurklossen låter som ett ok alternativ.
skulle du kapa dörr o karm som pulpet föreslår så kapa från ovansidan, annars hamnar handtaget för lågt.

Dörrarna har en ram runt om som jag inte vill kapa i av estetiska skäl.
en vanlig taklist täcker inte glipan mellan karm och tak.

Jg får helt enkelt göra ett litet test och se hur det blir. Vore ju trevligt om man kunde fräsa någon profil på överliggaren så den inte bara är slät och trist.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.