12 378 läst ·
87 svar
12k läst
87 svar
Vad är problemeet med enstgstätade fasader?
Tror du folk i östtyskland köpte Trabant för att dom ville ha en sån bil?Enk Projektet skrev:
Och jag antar att det stod dom fritt att avstå köp.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Det var ju lite det jag var ute efter med mitt Göteborg-exempel. Det fanns inte alltid så mycket att välja mellan...Enk Projektet skrev:
Iaf om man skulle "bygga" nytt. Det fanns ju inte många begagnade hus med enstegstätad fasad...
Att välja mellan att köpa ett hus med tveksam lösning eller inte är iaf inget svårt beslut för mig....
Bara för att byggfirmor gör på ett visst sett betyder det väl inte att man måste köpa....att man gör det iaf är upp till var och en.....
För mig är det helt okej att man provar nya ideér men samtidigt får man då också ta konsekvenserna....
Bara för att byggfirmor gör på ett visst sett betyder det väl inte att man måste köpa....att man gör det iaf är upp till var och en.....
För mig är det helt okej att man provar nya ideér men samtidigt får man då också ta konsekvenserna....
Nä, man kan säkert bo kvar där man bor. De flesta kan det.
Annars finns det säkert någon hyresrätt att få tag på i något oattraktivt miljonprogramsområde i någon oattraktiv stad inte allt för många mil bort.
Och östtysken kunde ju alltid köpa en cykel istället.
Men i jag håller ändå med dig, jag skulle inte heller köpa ett hus med tveksam teknisk lösning.
Men hur ska man veta vilka lösningar som är tveksamma?
Hur skulle köparna av enstegstätade fasad-hus 2004 veta att det var en dålig lösning?
(Det är ju en lite annan fråga, men men ...)
Annars finns det säkert någon hyresrätt att få tag på i något oattraktivt miljonprogramsområde i någon oattraktiv stad inte allt för många mil bort.
Och östtysken kunde ju alltid köpa en cykel istället.
Men i jag håller ändå med dig, jag skulle inte heller köpa ett hus med tveksam teknisk lösning.
Men hur ska man veta vilka lösningar som är tveksamma?
Hur skulle köparna av enstegstätade fasad-hus 2004 veta att det var en dålig lösning?
(Det är ju en lite annan fråga, men men ...)
Varning! Nu blir det väldigt off topic, men Trabanten har varit en av de få som inte haft problem med rost! Gubbarna vid bandet i Zwickau hade kaizen som ledord vilket syns här http://www.youtube.com/watch?v=zBsPFI--muo&feature=fvstMikael_L skrev:
Gillade man mot förmodan inte Trabant, kunde man alltid önska sig en Wartburg.
Problemet var - och är - väl att gemene man/kvinna som köper ett sådant hus (tänker då på ett område där en stor byggare bygger drivor av detta hus, allt i ett svep, och där köparen inte är inblandad i bygget som sådant) förmodligen inte har varken tid, lust eller kunskap att sätta sig in i byggnadstekniken. Det sköter ju byggföretaget.... Med andra ord; folk hade inte anledning att ens fundera över om det var en okej eller en tveksam lösning....Enk Projektet skrev:
Som någon var inne på tidigare i tråden så bryr sig folk mer om ytskikt inne, köksmaskiner och badrum än huruvida fasadbeklädnaden är fuktsäker eller ej. Jag hade i samma situation naturligtvis förutsatt att byggaren byggde huset på ett bra och säkert sätt.....
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Precis, det är ju en variant på så kallade cykelställsdebatter. Man kan ju utan större kunskap ha en åsikt om ytskikt osv. De flesta som växt upp i hus har ju tom säkert erfarenhet av hur en heltäckningsmatta slits jämfört med ett trägolv, (bara för att ta ett möjligt exempel). Men om man inte ägt hus förut och länge (och inte nytt) så är det ju svårare att spontant ha en väl underbygd åsikt om fasadens fuktskydd, särskilt som den behövde gå stick i stäv med vad både SP och försäljarna sade var sant.ToRy skrev:
Den sk "tunnputsen" hade man problem med redan 1994, enligt Fukthandboken från Svensk Byggtjänst:
Sid 144-145
Erfarenheten av tunnputs på tegel och lättbetong är betydligt sämre. Vatten som trängt igenom tunnputsen eller sprickor i putsskiktet har svårt att avdunsta.... Att använda moderna tunnputser vid renovering av gamla, svaga kalkputser eller reveterade trähus medför ofta misslyckanden. Ny tjockputs eller kalkavfärgningar är säkrare.
...
Särskilt tunnputser med vattenavvisande tillsatser har gett frostskador på tegel
...
Vid isolering med cellplast utgör cellplasten ett så stort ångmotstånd att cellplasten bildar det tätaste skiktet. Detta medför att risken för instängd byggfukt eller kvarvarande regnfukt måste beaktas
...
Råd... Tjockputs välj i allmänhet
Sid 144-145
Erfarenheten av tunnputs på tegel och lättbetong är betydligt sämre. Vatten som trängt igenom tunnputsen eller sprickor i putsskiktet har svårt att avdunsta.... Att använda moderna tunnputser vid renovering av gamla, svaga kalkputser eller reveterade trähus medför ofta misslyckanden. Ny tjockputs eller kalkavfärgningar är säkrare.
...
Särskilt tunnputser med vattenavvisande tillsatser har gett frostskador på tegel
...
Vid isolering med cellplast utgör cellplasten ett så stort ångmotstånd att cellplasten bildar det tätaste skiktet. Detta medför att risken för instängd byggfukt eller kvarvarande regnfukt måste beaktas
...
Råd... Tjockputs välj i allmänhet
Jag hittar lite mer matnyttigt i Fukthandboken om vattenavvisande tillsatser (nämnd i mitt inlägg ovan):
Sid 48-50
Vattenavvisande impregnering
...
Som impregneringsmedel är olika typer av silikoner helt dominerande.
...
Silikoner är polymerer som innehåller kisel-syrebindningar och kolväteföreningar (alkyler) direkt bundna till kiselatomer.
...
Efter avdunstning av lösningsmedlet och kemiska reaktioner bilda nämligen silikonharts.
...
Silikonimpregnering hindrar inte fukttransport i ångfas men däremot kan uttorkningen av fukt inifrån påverkas genom att avdunstningen måste ske från en vattenyta längre in i materialet. Man skall därför inte impregnera en vägg där fukten tillförs underifrån eller av någon anledning "bakifrån"
...
Råd... Impregnera inte väggar där fukttillförseln kommer nedifrån eller "bakifrån"
Sid 48-50
Vattenavvisande impregnering
...
Som impregneringsmedel är olika typer av silikoner helt dominerande.
...
Silikoner är polymerer som innehåller kisel-syrebindningar och kolväteföreningar (alkyler) direkt bundna till kiselatomer.
...
Efter avdunstning av lösningsmedlet och kemiska reaktioner bilda nämligen silikonharts.
...
Silikonimpregnering hindrar inte fukttransport i ångfas men däremot kan uttorkningen av fukt inifrån påverkas genom att avdunstningen måste ske från en vattenyta längre in i materialet. Man skall därför inte impregnera en vägg där fukten tillförs underifrån eller av någon anledning "bakifrån"
...
Råd... Impregnera inte väggar där fukttillförseln kommer nedifrån eller "bakifrån"
Redan på sidan 27 i Fukthandboken står
... Vid projektering bör man också ta hänsyn till att de klimatiska förhållandena är olika i olika delar av Sverige, På västkusten och i Skåne är väggar och fönster utsatta för mycket slagregn och detta kräver speciella åtgärder.
Sedan kommer en checklista riktad till projektören:
Checklista
...Regn och snö
......Använd hellre 2-stegstätning än 1-stegs i fogar i fasader och fönster.
...Luftfukt
......Se till att fuktdiffusion inte kan ge kondensation inuti konstruktionen eller alltför hög luftfuktighet genom att
- använda en ångspärr
- ordna skikten i lämplig följd
- kondensat ventileras eller dräneras bort
- fukten kan magasineras för att senare avdunsta
osv
... Vid projektering bör man också ta hänsyn till att de klimatiska förhållandena är olika i olika delar av Sverige, På västkusten och i Skåne är väggar och fönster utsatta för mycket slagregn och detta kräver speciella åtgärder.
Sedan kommer en checklista riktad till projektören:
Checklista
...Regn och snö
......Använd hellre 2-stegstätning än 1-stegs i fogar i fasader och fönster.
...Luftfukt
......Se till att fuktdiffusion inte kan ge kondensation inuti konstruktionen eller alltför hög luftfuktighet genom att
- använda en ångspärr
- ordna skikten i lämplig följd
- kondensat ventileras eller dräneras bort
- fukten kan magasineras för att senare avdunsta
osv
Byggmetoden med enstegstätade fasader på trähus lämnar verkligen ingen marginal.
Hade man anammat samma obefintliga marginaler i trafiken så hade man åkt dit för vårdslöshet i trafik.
För att dra en klassisk bilanalogi!
Det är väl helt enkelt det man kallar systemfel!? När man tog fram byggmetoden glömde man räkna in det som kallas verkligheten...
Hade man anammat samma obefintliga marginaler i trafiken så hade man åkt dit för vårdslöshet i trafik.
För att dra en klassisk bilanalogi!
Det är väl helt enkelt det man kallar systemfel!? När man tog fram byggmetoden glömde man räkna in det som kallas verkligheten...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden