5 646 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Upphängning av grind
Hej,
jag har en gammal gjutjärnsgrind jag gärna vill hänga på plats igen. Grinden finns kvar och grindstolparna likaså. Däremot saknar jag själva "tapparna" att hänga upp grinden på, hål i grindstolpen finns. Är det någon som vet om sådana finns färdiga att köpa? Har sökt på nätet men hittar inga. Om inte har jag funderat på att köpa en gängad rundstav och bocka denna? Den måste antagligen då varmbockas? Tror ni att det skulle fungera? På så sätt kan jag justera längden på den och låsa den med brickor och bultar på lämpligt ställe.
hälsningar
Patrik
jag har en gammal gjutjärnsgrind jag gärna vill hänga på plats igen. Grinden finns kvar och grindstolparna likaså. Däremot saknar jag själva "tapparna" att hänga upp grinden på, hål i grindstolpen finns. Är det någon som vet om sådana finns färdiga att köpa? Har sökt på nätet men hittar inga. Om inte har jag funderat på att köpa en gängad rundstav och bocka denna? Den måste antagligen då varmbockas? Tror ni att det skulle fungera? På så sätt kan jag justera längden på den och låsa den med brickor och bultar på lämpligt ställe.
hälsningar
Patrik
Är det genomgående hål i grinstolpen så är gängstång inget dåligt alternativ. Där grinden ska hängas upp svetsar du fast en rundstång eller en bit av ett armeringsjärn i 90 graders vinkel mot gängstången. En bricka svetsas fast längst ner på den stången eller armeringsjärnet. Brickor mot stolpen på var sida och muttrar förstås. Då har du också möjlighet att justera hängningen på grinden om själva grinstolpen ändrar sitt läge lite. Jag har precis den upphängningen på mina gamla trägrindar som jag tjärar in varje år. Grindstolpar av gamla telefonstolpar som också tjäras. Luktar gott när man passerar in eller ut 
Jag skulle ta och höra med något företag så att det blir snyggt gjort. Ring och hör med något grind-företag, även fast de inte har en lösning på sin hemsida kan de säkert hjälpa dig. Kontakta något i din närhet eller exempelvis Accessa AB, http://www.accessa.se. Hoppas du finner en lösning.
Klicka här för att svara