3 869 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Hur gör man med ångspärren när man bygger på en våning?
Hus från -48 (plankväggar) som ska byggas ut och sedan på med en våning. Konstruktören har specat att innerväggarna (plankväggarna) på undervåningen ska kläs med ångspärr, sedan reglas på (45or + isolering) och sen nytt ytskikt. Väggarna ska också tilläggsisoleras utifrån (2x75 tror jag det var).
I sig inget problem men det jag undrar över är hur man gör för att få en sammanhängande ångspärr med övervåningen. Om jag fattat saken rätt så sätter man ju ångspärren runt det totala huset sas. Men hur gör man i mellanbjälklaget?
Jag har förstått av att läsa att det egentligen finns två sätt att bygga på gamla hus (ångspärr eller inte ångspärr) - antingen göra det med plast by the book, eller inte göra det med plast alls - och om vi nu sagt att vi ska gå plastvägen (vi litar ju på konstruktören här) så vill man ju att det ska bli rätt så vi inte missar och slarvar nånstans.
Vi ska ha entreprenörer men då tillbyggnaden också troligen sker i två steg (undervåningen först och övervåningen efteråt) undrar jag vad vi ska tänka på? Det kan ju vara olika entreprenörer som gör det första resp andra steget.
Tack på förhand
I sig inget problem men det jag undrar över är hur man gör för att få en sammanhängande ångspärr med övervåningen. Om jag fattat saken rätt så sätter man ju ångspärren runt det totala huset sas. Men hur gör man i mellanbjälklaget?
Jag har förstått av att läsa att det egentligen finns två sätt att bygga på gamla hus (ångspärr eller inte ångspärr) - antingen göra det med plast by the book, eller inte göra det med plast alls - och om vi nu sagt att vi ska gå plastvägen (vi litar ju på konstruktören här) så vill man ju att det ska bli rätt så vi inte missar och slarvar nånstans.
Vi ska ha entreprenörer men då tillbyggnaden också troligen sker i två steg (undervåningen först och övervåningen efteråt) undrar jag vad vi ska tänka på? Det kan ju vara olika entreprenörer som gör det första resp andra steget.
Tack på förhand
Hej .. Ångspärren eller plasten får inte sitta inne i väggen den skall vara närmast ytskiktet..
sitter plasten 5 cm in i väggen så kondenserar värmen där inne och det kommer att mögla..
I mellan bjälklaget behöver du ingen plast eftersom du har full värme på övreplan , men däremot
taket på övre plan skall plastas.
Eti..
sitter plasten 5 cm in i väggen så kondenserar värmen där inne och det kommer att mögla..
I mellan bjälklaget behöver du ingen plast eftersom du har full värme på övreplan , men däremot
taket på övre plan skall plastas.
Eti..
Man kan vist placera "Ångspärren eller plasten" inne i väggen. Dock skall den sitta på den varma sidan av väggen. Utmärk att sätta ångspärren eller plasten och sedan 45:an. Då får du ett installations utrymme för kablage, dosor mm samt att det blir minimal med hål iångspärren eller plasten.
Redigerat:
så gjorde dom på ett villaområde i grannkomunen och alla husen fick problem , för det rann vatten utmed väggarna på golvet. så det vet jag ... Men om du sätter en 15 mm plywood och sen gipsen , då punkterar du inte plasten så lätt
och du har något att skruva och spika i.. Jag skulle aldrig själv satt plasten inne i väggen och därför vill jag inte att andra skall göra det misstaget.
Vänligen
Eti..
och du har något att skruva och spika i.. Jag skulle aldrig själv satt plasten inne i väggen och därför vill jag inte att andra skall göra det misstaget.
Vänligen
Eti..
Det beror helt och hållet på väggens tjocklek. Plasten får sitta max 1/3 del in i väggen.
Så om du sätter dit en 45:a måste du ha minst 90mm isolering utanför.
Så för din del om du har plasten 45mm in från insidan räknat och har 2*75mm utanför så är det lungt.
Däremot om du bara skulle sätta 75mm är det en förhöjd risk för kondensproblem, (vet inte riktigt hur det blir med en plankvägg) Och skulle du bara tilläggsisolera på insidan så skulle du säkert få problem med plasten 45mm in i väggen,
I mellanbjälklaget har du ingen plast då du har varmt på bägge sidor. Det är bara ytterskalet som har ett plastskikt.
Så om du sätter dit en 45:a måste du ha minst 90mm isolering utanför.
Så för din del om du har plasten 45mm in från insidan räknat och har 2*75mm utanför så är det lungt.
Däremot om du bara skulle sätta 75mm är det en förhöjd risk för kondensproblem, (vet inte riktigt hur det blir med en plankvägg) Och skulle du bara tilläggsisolera på insidan så skulle du säkert få problem med plasten 45mm in i väggen,
I mellanbjälklaget har du ingen plast då du har varmt på bägge sidor. Det är bara ytterskalet som har ett plastskikt.
Bara tanken att det skulle bli en förhöjd risk för kondensproblem om plasten kommer fel , då är
man väl inte så dum att man tar den risken och sätter plasten inne i väggen ..
Ett lotteri med stor risk för att det kommer surt efter . och .vem är det som betalar om det blir fel,,
och allt måste göras om igen ... Det är bevisat att sätter man plasten närmast ytskiktet så gör man garanterat inte fel ..
Jag har sett så mycket byggfel och fått rätta till efter andra som ställer till det för folk ..
se nu bara med dom enstegstätade husen , hur bra var det då , fast det var en godkänd byggnorm..
mitt första intryck när jag såg detta, var ,, vilken idioti ..
och vem står där nu och kommer att få ett stort hål i plånboken , ....
och får känna sig grundlurade. ????
Eti..
man väl inte så dum att man tar den risken och sätter plasten inne i väggen ..
Ett lotteri med stor risk för att det kommer surt efter . och .vem är det som betalar om det blir fel,,
och allt måste göras om igen ... Det är bevisat att sätter man plasten närmast ytskiktet så gör man garanterat inte fel ..
Jag har sett så mycket byggfel och fått rätta till efter andra som ställer till det för folk ..
se nu bara med dom enstegstätade husen , hur bra var det då , fast det var en godkänd byggnorm..
mitt första intryck när jag såg detta, var ,, vilken idioti ..
och vem står där nu och kommer att få ett stort hål i plånboken , ....
och får känna sig grundlurade. ????
Eti..
Klicka här för att svara