6 252 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
Hur montera gipsskivor
Frågan kanske verkar dum men jag skulle vilja ha lite tips om hur jag monterar gipsskivor i ett rum med snedtak utan att det blir vare sig glipor eller kanter i övergång mellan tak - snedtak och snedtak -vägg.
Rummet är färdigreglat och OSB är uppskruvat.
Hur gör man med taklist i övergången mellan tak och snedtak?
Takvinkeln är ca 40 grader.
Rummet är färdigreglat och OSB är uppskruvat.
Hur gör man med taklist i övergången mellan tak och snedtak?
Takvinkeln är ca 40 grader.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Mät, rita och skär. Sedan får man tälja.
Taklisten gerar man i 20 grader.
Protte
Taklisten gerar man i 20 grader.
Protte
Produkter som diskuteras: "gera taklist"
Listjiggen
Såga taklisten rättvänd, som den sitter i taket
249 kr inkl moms
Läs mer
Har du verkligen gjort detta? Det låter som en omöjlig uppgift att hantera en tre meter lång gipsskiva som på mitten bara hänger i pappen.TeroM skrev:
Körde gles tätt emot varandra i vinkeln, stålprofil (90 grader för innehörn som jag bockade till så de passade i vinkeln), takgips som jag delade på vanligt sätt. Sedan glasfiberremsa och spackla. Har hållit i 4 år utan att spricka.
Jag håller på med liknande projekt. Jag skruvar liggande glespanel i vinkeln. Ser till att skruva dem i samma bakomliggande liggande regel, gips som geras och sen spacklar jag in en pappersremsa i skarven. Det hoppas jag håller.
det finns en plåt som heter LPP50/50 eller ppb 100. den är perforerad på mitten så den är lätt att vikas till önskad vinkel! kör därefter gipsen stumt motvarandra. avsluta med mjukfog. blir HELT utan sprickor. plåten förhindrar rörelser. mjukfogen håller ihopa det. att spacka med remsa i hörnen är oändligt plågsamt o onödigt. har bygg alla mina väggar på detta sätt. sjukt smidigt! sätter bara papp på kortskarvar o försänkningar. aldrig i innerhörn. ytterhör kör jag ytterhörnsprofil.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden