Workingclasshero
Workingclasshero: Slå i spiken i ett senare skede när det är lite tyngd på stommen, då fjädrar det inte och skramlar runt. Då sitter det!
8 svar · 3,4k läst
D09
D09: Kommer att köra på dubbelgips i taket, inga genvägar denna gång :)
4 svar · 3,9k läst
D09
D09: Tanken hade plan botten :)
10 svar · 3,4k läst
S
Snickerick: Det gick rätt bra trots allt, bara en regel bortsorterad än så länge, de som var "olämpligt" bananformade la vi som syll och kunde lätt skruva fast i "rakt" läge.
9 svar · 2,6k läst
Östlund
Östlund: Det är inte så att virket blir så mycket kortare när det torkar.. Vi beställer alltid virke och tar in det direkt och bygger med på jobbet.
3 svar · 1,6k läst
A
andypandy: Aha! Smart! Det är ju en baggis att göra. Bra Idé!
2 svar · 4,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: Den blötare stocken kanske ger virke som vill vrida sig mer? Jag har ingen aning, bara en tanke ...
5 svar · 1,1k läst
L
Lawrence: [citat] jaha! ok fattar! ska rita upp och kolla!
10 svar · 9,4k läst
·
Östlund
Östlund: Har man en klyv så drar man bara av några mm på vardera bräda.. Går på en pisskvart.. Eller så kanske det räcker att flytta den vänstra brädan 5 mm till vänster.. Bör absolut justeras av snickarna..
15 svar · 4,0k läst
·
Matti_75
Matti_75: Hullingarna ska sitta ca 1 per m2. Är plattan pålad annars brukar man inte behöva hullingar. Armeringen ska bockas i hörnen. Har ni tänkt kantbalksarmering? Vibrationsfribetong (SKB) kan man inte slipa med en helikopter. Den spricker mer än vanlig betong och brukar inte rekommenderas till synliga betonggolv.
1 svar · 1,4k läst
H
headmaster200: Haha, utmärkt :D
5 svar · 3,2k läst
D
daugaard: Regelkonstruktion med 13mm gips på vardera sida, eller dubbelgips på en sida. finns massor av alternativ. kolla: http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406
1 svar · 2,6k läst
P
Peter81: Befintliga golvreglar är 4 meter. 60*220mm cc100.
8 svar · 1,4k läst
N
norrbottenstorpet: Nej, de bör stödja på flera reglar samtidigt och beroende på hur reglarna finns så skulle jag forma ett upp och nedvänt U eller L kring dörren. Placera, ritsa från andra sidan dörröppningen och knäck. Dvs använd så stora hela bitar som möjligt och därmed så få skarvar som möjligt. Förskjut skarvarna mellan lagren, så att du får extra stabilitet.
1 svar · 2,0k läst
A
arunnhagen: Tanken var väl att det skulle vara ett enkelt sätt att få en jämn snygg yta hela vägen från golv till tak. Skivan skulle behöva vara ungefär 60 cm bred. Det kanske inte var någon bra idé dock... Jag tittade på Elfa-garderober men tyvärr var dom 2-3 ggr dyrare så det får bli Ikea.
2 svar · 11,0k läst
·
B
BSOD: Hej Jag håller på att mura en friggebod. Över en öppning tänkte jag platsgjuta en betongbalk istället för att köpa färdiga lecabalkar. Balken tänkte jag göra 2 m lång, 20cm hög och 12cm bred. Öppningens bredd är 120 cm. Jag tänkte armera med 2 st 12mm armeringsjärn i underkant och 2 8mm armeringsjärn i överkant. Jag tänkte gjuta med lite extra cement, men eftersom det blir
0 svar · 2,0k läst
B
Beltis: Det kanske är bilden som är missvisande men är det inte väldiga nivåskillnader på golvet?
5 svar · 1,6k läst
·
Ingenjören
Ingenjören: Vill tipsa om de arbetsinstruktioner för proffsbyggare som Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har publicerat på nätet. De ligger på adressen http://www.byggai.se/ och kan säkert vara intressanta även för oss hemmabyggare, iallafall delar av materialet såsom fönstermontage, takläggning och golvläggning. (Delarna som behandlar grundläggning av parkeringshus och armering av
0 svar · 882 läst
A
andersmc: Inte för att det är något svar på din fråga, men vad bygger du för något med en 55 kg tung dörr inne i en hyresrätt? Panic room?
10 svar · 36,3k läst
H
headmaster200: haha låter som att det blir en beprövad metod ialf när det blir dags :) Tack för infon, trodde det fanns något smart sätt jag inte tänkt på än.
2 svar · 4,3k läst
R
Roblarsson: Jo det gör det säkert men jag vill helst inte att det skall svikta, så eftersom jag har nere så mycket nu så tänkte jag ändå försöka fixa till de :DKrysskolva kanske man skall köra på då? Hörde någon stans att man kan såga av alla bjälkar och sedan fälla in en H-balk som man sedan fäster bjälklaget i, men känns sådär att såga av bjälklaget för att sedan återfästa det i
2 svar · 3,5k läst
kinshasa
kinshasa: @brumbjorn; mycket stort tack för synpunkterna.Jag får nog ta mig en funderare på om det är bättre att köra snedstag istället för horisontella reglar i balkskor. Det jag gillar med den senare alternativet är, precis som du skriver - man kan göra hyllor med denna lösning. Nej, då inte stridsvagn :):)- men jag är rätt så tung själv, plus lite bärlast i famnen och lite krafs som man
5 svar · 3,6k läst
D
Dark Väjder: Tack för ditt inlägg Erik. Jag har tagit in offert från Granab på golvregelsystem med golvventilation. Jag bör klara mig med en budget på 100.000 kr inkl nytt laminatgolv i hela huset om inget oförutsett tillkommer, om jag gör allt jobb själv. Ca 75 m2. Frågan är om jag höjer värdet på huset om jag gör detta?
7 svar · 17,6k läst
N
norrbottenstorpet: Jag tycker nog att du måste åtgärda problemet oavsett vilken grundläggningsmetod du sedan använder. Dvs gräv fram slangarna och isolera dessa ordentligt till några meter utanför den tänkta altanen. Då kan de inte sno värmen, och i Skåne lär du väl inte behöva grundlägga så besvärligt djupt med avseende på vanlig tjälskjutning.
1 svar · 4,8k läst
Nimajneb
Nimajneb: Vill du inte köpa en borrhammare så går dom att hyra för en billig peng.
9 svar · 4,5k läst
raveper
raveper: Det finns väl glas väggar / dörrar man kan ha framför fönster istället för att mura igen. typ http://www.danebyglas.se/folder/daneby_glas_produkter_fardiga_dusch.pdf
3 svar · 3,2k läst
·
wrang
wrang: Tack alla. Började fundera på detta nu då jag läste att mm bör ha 10mm luftspallt så att skivorna kan röra sig.... Men kan dom röra sig om man limmar å skruvar. Lägger man golvet först å vägen sedan så sitter ju den fast i golvet eller om man låter den bara ligga mot golvet å skruvar fast regeln i väggen. Den nya väggen är ju ut mot en kattvinden å 170mm tjock å sedan plast
4 svar · 2,7k läst
S
snubben11: Köpte byggmax montageskruv i lösvikt på byggmax och såg när jag kom hem att bitsen är ph1 alltså minsta storleken och provade att skruva i en skruv i en regel det går bara i 3 cm sen blir krafterna för stora och bitsen börjar slira och skruven går varken att skruva ur eller i. Rent skit, hur kan man sälja 85 mm långa skruv med ph1?
4 svar · 5,3k läst
·
J
jens71: [citat] allt står gyproc's handboken.
21 svar · 4,5k läst
S
Snickerick: Hejsan Har just gjutit en garageplatta och ska mura ett varv leka innan jag bygger väggen med träreglar. Ska jag armera murblocken även då jag bara lägger ett skift?
0 svar · 769 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.