Hej Byggahusforum! Jag ska beställa hus. Väntar på bygglov och startbesked, som troligen kommer i någon gång i höst, 2013. Och kommer igång med husgrunden före frosten. Iså fall kan jag beställa hus på fabriken, säg i januari, 2014. Nu undrar jag vilken kvalitet kan jag räkna med på byggnadsvirket, med tanke på säsongen? Husfabriken tror jag att jag kan gå i god för. De sätter materialet i spännband och slår in i presenning, så fort det är klart. Men vad händer på sågverket, innan dess? Blir virket angripet av mask och röta om jag väntar så länge? Och är det bara b-sorteringen kvar tills dess? Och är det bättre att vänta med beställningen tills nästa vår, när den nya säsongen kommit igång? Mvh, PerOF

Du behöver inte vara orolig för virkeskvaliten. Nu för tiden ska allt virke vara klassat. Dessutom så är det ingen skillnad med årstiderna.

Det här var en nyhet för mig, att det finns säsonger för virke (som med jordgubbar och potatis?).

Granarna är väl 50 - 100 år gamla vid avverkningen.
Vad skulle det spela för roll vilken tid på året de är avverkade?

KnockOnWood skrev:
Det här var en nyhet för mig, att det finns säsonger för virke (som med jordgubbar och potatis?).

Granarna är väl 50 - 100 år gamla vid avverkningen.
Vad skulle det spela för roll vilken tid på året de är avverkade?
Det gör enorm skillnad. Givetvis mycket mer fukt i dom på sommaren.

Stocken må skilja men virket torkas ju till samma nivå oberoende av säsong.

Mikael_L
Den blötare stocken kanske ger virke som vill vrida sig mer?

Jag har ingen aning, bara en tanke ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.