Jag håller på med en mindre utbyggnad av huset och har därför murat upp en grund utanför befintlig vägg. Nu har jag precis lagt sylltätning (Paroc, "skumplast") på grundmuren (som består av murblock) och sedan syllen på.

På brädgården fick jag rådet att köpa 8x90 expanderspik för fastsättningen. Jag borrade således med 8mm borr rakt genom syllen och ner i översta murblocket. Genom syllen tog det emot ganska bra när jag spikade, men i murblocket tycker jag inte att expanderfunktionen funkar speciellt bra. Jag har spikat med 60cm mellanrum, men syllen sviktar och sitter inte speciellt fixerad i verktikal led. Den kommer naturligtvis att ligga still när resten av väggen är på plats, men just svikten stör mig.

När jag nu har börjat lägga ut golvreglarna som ansluts på husets befintliga syll så är det svårt att väga av dessa eftersom jag inte riktigt vet "var jag har den nya syllen". Tips och idéer på hur jag ska gå vidare mottages tacksamt!

Spika med klippspik snett ner igenom, ingen förborrning

Har du något förslag på dimension? 4"?

4" går utmärkt men gärna 5" om du hittar det.
Slå i dom lite snett så biter det bättre och står emot lyftkrafter en aning mer

Tack för detta! Det låter mycket rimligt, men man känner ju sig alltid lite lost när man gör något för första gången.

Det är klart, man kan ju inte veta allt om allt, tyvärr

Jag använde gängstång som kapades i lämpliga längder och sedan förankrades med cementbruk alternativt metalisk plastic padding i lecablocken, sedan skruvade syllen med mutter.

Varken expanderspik eller klippspik är att rekommendera i Leca. Kolla på fasadplugg istället så får du en bättre infästning.

Slå i spiken i ett senare skede när det är lite tyngd på stommen, då fjädrar det inte och skramlar runt. Då sitter det!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.