Byggmaterial & Byggteknik
slacker: Du betalar per hämtning och således spelar det ingen roll om du fyller den mer. MEN jag betvivlar att det redan är betalat utan att du måste betala för hämtningen efter beställning. För att dom skall hämta en Large så kostar det enligt deras hemsida 659+Moms och den får max väga 1500kg. http://www.nmt.se/page.php?p=57
Torpalainen: Hej! En liknande fråga besvarar jag med ett förslag i den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/tillbyggnad/215553-tata-lattbetongstak.html#post1762452 Med vänlig hälsning: Torpalainen
Nimajneb: Tryckta 70 stolpar med NTR A klara med lätthet av ev fuktighet. Främsta anledningen till att lämna någon mm är för att skapa justeringsmån för att få stolpen lodrät.
Kroffe: cem77, jag tror samma som du faktiskt! Men upptäckte en sak idag då min kompis var över och skulle inspektera.. Det är enbart två träbalkar som ligger på den där järnbalken! Resten järnbalken är ungefär 2-4cm ifrån resterande träbalkar.. Kan det vara så att nu när ladugården är tom från hö och grejer på övervåningen så har tagit höjts upp igen? Dock så ligger ju såklart
Andreas266: Jag köpte fix som jag "spacklar" med. Hoppas att det blir bra!
HandySmurf: Finns några trådar om du söker här på forumet. Ofta är det så att om trappan knarrar så kan stegen vara limmade i vangstyckena. Nya trappor som skruvas ihop blir helt ljudlösa. Har läst någon tråd att man kan borra små hål in i vangstyckena och smörja stegen men jag vet inte om det fungerar. Om din trappa är i lackad furu tror jag inte att det går att olja den. Vi har renoverat
Jojx81: Denna offert har jag fått av en trappsnickare, Detta är själva trappan och montering, ingen håltagning eller att fixa väggar/golv runt om kring ingår; Pris ex moms! Offert U-trapp Höjd golv - golv ca 260 cm. 16 höjder. Trappbredd 90 cm. U-trapp, tät i furu. 21 900 kr. (Tillägg för eksteg. 6 300 kr.) Vitmålning av vangstycke och lackning av steg. 2 255 kr. Handledare rund 40 mm. 2 780
ToRy: Hur ser marken ut där du ska ställa dina lecablock? Är det jord/lera, sten eller berg? Lutar underlaget precis där också? Antar eftersom "där plinten som rört sig stod, har marken "åkt med lite" " att det är jord/lera som rört sig? Om du under jorden/leran har berg som lutar där så skulle jag nog gräva rent, borra ner några armeringsjärn i berget och gjuta en klack som du kan
Puckelsnook: Det blev ett multiverktyg från Ryobi... Kapa, såga, slipa.
D09: Säljaren rekomenderade balk eller klack under. Nämnde att normalt isoleras inte under men det är inte fel om man vill. Den har inga fötter :)
Torpalainen: På ritningarna ser du att rakt ovan den vägg du vill riva står en vägg, vilket tyder på att din vägg är bärande. Om jag läser din sektion rätt så har du dessutom en vout under den väggen vilket då innebär att den är bärande. /Torpalainen
Torpalainen: Googla "giraff" En väggslip som målarna använder, den kommer med en damsugare som hör till. Underbart verktyg. /Torpalainen
Stefan N: På den tiden blandade man bruket själv. Kalk, cement och sand. Att få det helt osynligt kommer nog kräva en blandande innan det stämmer (hyfsat).
injonil: Skulle gissa på att du behöver göra en bygganmälan för att ändra användningsområde för rummet från pannrum till "icke pannrum".
Leopardiz: Tack så mycket KnockOnWood kommer bli så mycket enklare nu när man vet vad det heter. Googlade flänsbussing och mycket riktigt dök det upp flera bilder på det jag söker. Jag tror inte han klarar snurra vingmuttrarna då jag drar åt tills det börjar spänna. Men hade kanske vatt lite smidigare med ett vred, ja :) Men nu när jag använde bultar så fick jag ju använda min Mutterdragare
b8q: Ja, det känns lika ofärdigt som om du skulle sätta gipsskivor, spackla skarvarna och sen lämna det så. (Men vem vet, det kanske OCKSÅ blir en trend snart).
pelpet: Jag har gjort som Raskus beskriver med bra resultat. Du kan använda vanligt spackel, en tub borde räcka. Sen behöver du en ny gipsbit också.
ZipLock: [citat] Nja, det är sista alternativet. Har inga fler gipsskivor hemma.
Torpalainen: Hej. Om det är längst ner mot golvet som problemen uppstår kan det vara att platonmattan inte går förbi sulan utan leder fukten dit. Dels kan det vara din inomhus luftfuktighet som vandrar ut genom konstruktionen och kondenserar på utsidan av lecan och rinner ner. /
MathiasS: [citat] Ja jag hoppas du har nytt av dom - detta är ett väletablerat sätt att bygga pålad brygga och inget hokuspokus vi hittat på själva. Att bygga med bärlinor och golvreglar på detta sätt har många fördelar. Trallen hamnar på rätt håll, man blir helt oberoende av stolparnas position, det går enkelt att bygga överhäng så stolparna inte syns eller är i vägen osv osv.
brumbjorn: Att köra med cirkelsåg går bra om väggen är massiv och inte börjar belasta klingan eller knipa om den. Då har den en tendens att kasta bakåt. Och du får väl automatiskt vikt på klingan i detta fall. Cirkelsågar är farliga. Jag har fler incidenter med cirkelsågen än alla andra verktyg tillsammans. En fördel är att du kan skruva en bräda under ditt snitt och vila sågen på den.
Östlund: Sitter mdf-skivan bra förankrad i gipsväggen så borde du kunna köra utan plugg. Men går mdf-skivan upp så långt som där spegeln ska sitta? Om inte så funkar vanliga rödplug. Om nu spegeln inte är jättetung.
Yrrol: Räknade lite nu. Med ungefär mått så säg 180-200liter. Så säg 200kg. Jag var också inne på en extra stötta i mitten. Samtidigt så är jag rädd för bygga in vibrationsledande faktorer då golvvärmepumpen är intill.
Helioz: Man vill helst laga med en puts som är svagare/mjukare än underlaget (eller optimalt lika). Då man oftast inte vet exakt vad underlaget är utförd med brukar c-bruket vara det mest säkra. B-bruk är dock hårdare och mer lämpligt för en farstubro så kör på det, ta 1mm fraktion då den är smidigare att jobba med.
Stuff: [citat] Precis. Tar man det lugnt och håller ut uppviket lite från väggen så behöver man inte slita ut knivbladet varannan meter. Uppviken är ganska mjuka att skära i.
nimhed: [citat] Finns även 5 kg, men de kostar mer än hälften mot 25 kg. Köp en 25 kg och gör gipsavgjutningar av era ansikten av det som blir kvar.
Barnrikehuset: Hej! Är det plast där någonstans? Skymtar något bakom gipset tycker jag. Då kanske man bör försöka täta mellan rör och plast (vet inte hur dock när det ser ut sådär, antar att man måste öppna ännu större hål i gipset och skarva plasten typ = omständigt). Estetiskt syns ju inte detta när ventilen är fastskruvad i väggen? Tar inte skruvarna för att gipshålet är för stort
pbengtsson: Utan att veta så kan jag gissa på att lägga regeln på utsidan var bättre förr, iaf förr om man ville ha eldosor m.m ovanför fönster (då man inte lade ett 45mm installationskikt). Isoleringsmässigt borde det inte spela någon roll alls. Vet att många snickare lägger dubbla reglar i ovankant istället för en stående, så det skall bli intressant om det finns någon byggnadsteknisk