Hej
Håller på att renovera hemma, har precis slitit ut allt från källaren för att gör tvättstyga och groventé.
Källaren är på ca 40m2 bredd 4.1m spännvidd.
Huset byggt -67.
När jag rev ner taket såg jag att bjälklaget är av 2"x8" med en spännvidd på 4.1m :confused:
Så nu när jag rivit ner allt vill jag passa på att staga upp på något bra vis. Eftersom de är källare vill jag undvika att lägga balk eller limträ under befintligt bjälklag.
Har funderat på att slå på en 2"x8" på befintliga bjälkar och sedan "kottla" mellan alla. Vad tror ni om detta?

Jag kan nämna att efter källaren skall jag börja med ovanvåningen och byta alla golv, glesa upp med 28x120 för vattenburen golvvärme och sedan golv ovanpå de.

Svår fråga, men tror ni att detta räcker?

Tacksam för lite vägledning :D

Räcker, det gör det nog så som det är. Men det är klart att det ger höjd komfort att slippa "skallriga" golv. Erfarenhetsmässigt så brukar det vara riktigt svårt att kortla mellan gamla reglar eftersom dom oftast har torkat och vritt sig lite. Krysskolva fungerar bättre i så fall (sök om du inte vet vad det är). Tror du att det går att få bra passning så går det såklart bra att kortla också. Störst skillnad tror jag du får om du limskruvar golvspån på ovansidan när du ska byta golvet. Gissar att det är ett spikat spontat trägolv nu? Just att limskruva golvspån ger en rejäl förbättring då du får en riktigt bra tryckfläns på ovansidan, viktigt är att du hyvlar till de befintliga reglarna så du får bra anläggning mellan golvspån och reglar överallt.

Jo det gör det säkert men jag vill helst inte att det skall svikta, så eftersom jag har nere så mycket nu så tänkte jag ändå försöka fixa till de :DKrysskolva kanske man skall köra på då? Hörde någon stans att man kan såga av alla bjälkar och sedan fälla in en H-balk som man sedan fäster bjälklaget i, men känns sådär att såga av bjälklaget för att sedan återfästa det i en balk som jag tror inte blir bra. Men som sagt är de bara en egen känsla jag har.Sen var det ju det med att fästa en extra regel på befintlig bjälke?Golvet är spikat i dag, men eftersom jag skall glesa med panel (för värmegolvet) som jag skuvar fast så vill jag no ha ett "hyffsat" stabilt golv innan jag börjar där uppe :DSvårt detta :) Tack ändå för svaret!Kanske får ta dit någon som räknar på bästa lösningen :/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.