Funderar vilket jag ska börja med. Håller på att riva ut vinden å har nu reglat om och justerat golvreglarna/bjälklaget. Nu ska ju golvspånskivor på detta men ska jag lägga dom mot väggen eller 50mm ut för nästa extra isoleringsreglen ska ligga.

så lägga allt golv nu å sedan lägga 45mm regeln på detta eller sätta fast en 45x45 regel mot golvbjälklaget å sedan golvspånkivan 5mm utanför denna sedan..

Hoppas ni fattar vad jag tänker :o

För icke bärande innerväggar spelar det ingen större roll. Den enda gången det spelar roll är om du ska riva upp golvet igen, då är det en fördel att det inte står en vägg på skivorna. Hur ofta tror du att du kommer att göra det? Men å andra sidan verkar det vara vanligare att man först gör hela våningsplan med golvspån och sedan reglar upp innerväggar på detta.

Det är väl lättare om man har något att gå på när man bygger väggarna :)

Mikael_L
Jag skulle antagligen lägga spånskivegolvet först, alla väggreglar sen.

Se till att du har stöd under spånskivegolvet mellan bjälkarna, där golvet slutar.

Tack alla.
Började fundera på detta nu då jag läste att mm bör ha 10mm luftspallt så att skivorna kan röra sig....
Men kan dom röra sig om man limmar å skruvar.
Lägger man golvet först å vägen sedan så sitter ju den fast i golvet eller om man låter den bara ligga mot golvet å skruvar fast regeln i väggen.
Den nya väggen är ju ut mot en kattvinden å 170mm tjock å sedan plast å sedan en 45mm installations del.

Gillar era svar å funderingar så hoppas på mer respons! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.