4 510 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Fast i betongvägg, borrhammare för svag?
Hejsan,
Bygger en innervägg nu och försöker borra med borrhammare på taket. Taket är av betong och jag kommer max 1 cm in.... sedan är det stop.
Borren snurrar ( har en 500w Bosch borrhammare ) och det pyser lite sten ut när man försöker men ingenting händer i form av djup vunnen. Köpte en betongskruv för 60kr av piranha på clas ohlson , borde inte vara något fel på den. Vad kan göras? Är det borrhammaren som är för svag?
Bygger en innervägg nu och försöker borra med borrhammare på taket. Taket är av betong och jag kommer max 1 cm in.... sedan är det stop.
Borren snurrar ( har en 500w Bosch borrhammare ) och det pyser lite sten ut när man försöker men ingenting händer i form av djup vunnen. Köpte en betongskruv för 60kr av piranha på clas ohlson , borde inte vara något fel på den. Vad kan göras? Är det borrhammaren som är för svag?
Produkter som diskuteras: "betongskruv"
Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
Verkar inte så, dock blir skruven väldigt varm ( delar av den blir röd ) Jag ser inga metallflisor på skruven när den kommer ut. Ska det vara såhär svårt att borra i betong?
tycker mig faktiskt se en metallisk yta, fast den är i kanten av hålet och precis där det slutar.
Vad gör man nu då, testar en bit bredvid? I så fall hur långt bort borde jag gå?
Behöver också fylla till det andra hålet nu som blir kvar i så fall, hur gör jag det enklast?
Nej har faktiskt valt det läget som symboliseras av en "skruv", skakade en jävla massa när jag valde hammarläget och testade. Ska det vara hammarläget? Rätt riktning är det ialf.
Ja menar såklart borr
Tacksam för hjälpen
Vad gör man nu då, testar en bit bredvid? I så fall hur långt bort borde jag gå?
Behöver också fylla till det andra hålet nu som blir kvar i så fall, hur gör jag det enklast?
Nej har faktiskt valt det läget som symboliseras av en "skruv", skakade en jävla massa när jag valde hammarläget och testade. Ska det vara hammarläget? Rätt riktning är det ialf.
Ja menar såklart borr
Tacksam för hjälpen
Redigerat:
Jo hammarläget är det som gäller när det är i betong du borrar. Sedan så gissar jag att du har en slagborr och inte en borrhammare. Jag känner igen det där från när jag började renovera hemma första gången. Man pressar på som attans och svetten lackar men det enda om händer är att borren blir varm och i värsta fall förstörs.headmaster200 skrev:
Jag har sedan dess skaffat en riktig borrhammare och det gör en väldig skillnad. Nu krävs det inte speciellt mycket ansträngning för att borra även i de hårdare väggarna.
arunnhagen skrev:Jo hammarläget är det som gäller när det är i betong du borrar. Sedan så gissar jag att du har en slagborr och inte en borrhammare. Jag känner igen det där från när jag började renovera hemma första gången. Man pressar på som attans och svetten lackar men det enda om händer är att borren blir varm och i värsta fall förstörs.
Jag har sedan dess skaffat en riktig borrhammare och det gör en väldig skillnad. Nu krävs det inte speciellt mycket ansträngning för att borra även i de hårdare väggarna.
Ja precis så är det
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden