Hej alla,

Vi har precis fått vårt hus stomrest (bygger nyckelfärdigt) och än så länge går allting som på räls trots en del regnande under resningen. Idag tog jag en vända runt huset och spanade och hittade att fasadplanken inte sitter helt hundraprocentigt på några ställen. Många gånger är det ganska små skillnader i mellanrummen mellan planken, och jag antar man bör ha viss tolerans för att det inte är på millimetern rätt med tanke på att trä är trä...

Jag tog en bild på det "värsta" stället på huset. Är detta något som man bara lär sig leva med på grund av att alla plankor inte är helt raka? Går det ens att åtgärda?

Eller är jag helt enkelt bara löjligt petig? :) IMG_20130627_142118.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L
Det där tycker jag gott att man kan kräva att dom tar loss en eller några få plankor och sprider ut mellanrummen lite så dom inte längre syns.
Tycker man det där ser OK ut har man ju ingen hantverksheder i kroppen.
Och det är ju dessutom ett så snabbt och simpelt fix.

Den smala springan är ju dessutom i princip omöjlig att måla ...

Mikael_L skrev:
Det där tycker jag gott att man kan kräva att dom tar loss en eller några få plankor och sprider ut mellanrummen lite så dom inte längre syns.

Ja, exakt!
Jag antar dock att man bör acceptera att det diffar lite här och där i viss mån?
För det finns ju ställen där man ser skillnaderna om man står nära fasaden men som sagt - bilden ovan var det värsta stället jag kunde hitta.

är väggen färdig? ska de inte sitta nån typ av lockläkt på?

daugaard skrev:
är väggen färdig? ska de inte sitta nån typ av lockläkt på?
Nej, den är färdig.

Det är inte så snyggt nej. Är det skarven mellan två väggelement?

Men jag har lite svårt att förstå fönsterfodret under fönstret till vänster på bilden.
Skall det vara en omålad träbit som är tjockare än blecket sticker ut?

Fast det kanske är långt ifrån färdigt?

Ser för j...gt ut tycker jag. Borde vara flera centimeter breda springor, eller möjligen ingen alls? Bland annat för att kunna måla som sagt. Och så ska de förstås helst vara lika breda.

KnockOnWood skrev:
Det är inte så snyggt nej. Är det skarven mellan två väggelement?

Men jag har lite svårt att förstå fönsterfodret under fönstret till vänster på bilden.
Skall det vara en omålad träbit som är tjockare än blecket sticker ut?

Fast det kanske är långt ifrån färdigt?
Det är du ser är helt enkelt fasadplanken. Det syns inte om man står en bit ifrån men såpass nära syns det ordentligt.

Ja, huset är precis stomrest :) Det du ser vid fönstret är bara träbitar som suttit som "skydd" för fönstrerna eftersom dom är monterade i stommen och då stommarna ligger i lastbil vid transport antar jag man skyddar fönsterplåtarna på det sättet så dom inte blir böjda.

Bifogar en bild lite längre ifrån så är ni nog med, och som ni ser - på avstånd syns det såklart inte i samma grad.

1372341771795.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L
Annars tycker jag dom fått fasadpanelen att liva snyggt mellan vägg och gavelspets. Det är det ju inte alla som lyckas så bra med.

Påtala att det ser du som ett litet problem, dels estetiskt men även praktiskt när det ska målas. Jag tycker att snickarna borde ta tag i det där helt utan protester.

Det är ju ingen ide att gå och mäta med ett skjutmått på fasaden att alla springor är lika. Trä är trä. Men det ska inte skämma för ögat.

Du behöver bara få en bräda flyttad några mm till vänster så ser det rätt OK ut. Det tycker jag husfirman ska stå för.
Gör dom inte det så är det barnsligt men det är ju en enkel sak att fixa själv.
Att det sen är en knasig panel att underhålla med dom smala springorna är ju en annan sak. Den går ju bara att måla om med sprutmålning.

mlkjhr skrev:
Du behöver bara få en bräda flyttad några mm till vänster så ser det rätt OK ut. Det tycker jag husfirman ska stå för.
Gör dom inte det så är det barnsligt men det är ju en enkel sak att fixa själv.
Att det sen är en knasig panel att underhålla med dom smala springorna är ju en annan sak. Den går ju bara att måla om med sprutmålning.
Sprutmålning? Jag ska måla själv men det ingår penslar och färg... Jag tror inte jag hört något om någon spruta?

Det är väl vad som kallas funkisfasad idag (alltså trä) där man sätter plankorna lite tätare.. Men visst måste det finnas en pensel som går in där, annars kan jag inte tänka mig att alla penslar och färg skulle ingått om det inte går att utföra? Det är trots allt ett av dom mest sålda husen från en större hustillverkare.

Mikael_L skrev:

det har ju inget med hantverksheder att göra!? Väggarna är spikade i fabrik utav typ 30 tryckluftspistoler!

Nefcairion skrev:
det har ju inget med hantverksheder att göra!? Väggarna är spikade i fabrik utav typ 30 tryckluftspistoler!
Nu skrev Mickael_L förvisso inte att det var utförandet som var problemet, utan att man som hantverkare inte har heder i kroppen om man anser att det där ser OK ut (oavsett vem/vad som faktiskt satt dit plankorna)

Det är ju trots allt min ansvariga snickare som kommer besluta om detta ska korrigeras eller inte, och han är hantverkare - inte sant?

Volatyle skrev:
Nu skrev Mickael_L förvisso inte att det var utförandet som var problemet, utan att man som hantverkare inte har heder i kroppen om man anser att det där ser OK ut (oavsett vem/vad som faktiskt satt dit plankorna)

Det är ju trots allt min ansvariga snickare som kommer besluta om detta ska korrigeras eller inte, och han är hantverkare - inte sant?

Ja kom på det efter att jag hade skrivit det :) När man läser det själv så skapar man sin egen mening, ja tolkade det på en annat sätt! Men helt rätt, godkänner man det som hantverkare så är det fel.

Fint hus förövrigt :)

Nefcairion skrev:
Ja kom på det efter att jag hade skrivit det :) När man läser det själv så skapar man sin egen mening, ja tolkade det på en annat sätt! Men helt rätt, godkänner man det som hantverkare så är det fel.

Fint hus förövrigt :)
Ja, jag gör det misstaget själv ibland :-). Tack! Än så länge är det ju bara i startgroparna men senare i sommar/höst skall det bli otroligt kul att se när det börjar träda fram invändigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.