Jag håller på med min nya bod och har bestämt mig för en design som jag har lite svårt att bestämma konstruktion. I bifogad bild ser ni hur den ska se ut och ett förslag på regelväggar. Tanken är att använda 45-70 reglar men 45-105 runt porten och 45-105 hanbjälke ! ( heter det så ? )
Vad tror ni om detta ?

• bodstomme3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
oj nu kom inte ena bilden med Bod2013.2.jpg
Skapa konto

Hej Lawrence! Jag har för mig att jag läst i en dimensioneringstabell att takåsar ska vara säkrade mot något som kallas för vippning, och som är en sidledes oönskad rörelse. Ett sätt att stoppa vippningen på ett pulpettak kan var att ha full längd på regelväggarna. Och att regelväggen på framsidan går ända upp till taket, utan skarvar. MVH; PerOF

PerOF skrev:
Hej Lawrence! Jag har för mig att jag läst i en dimensioneringstabell att takåsar ska vara säkrade mot något som kallas för vippning, och som är en sidledes oönskad rörelse. Ett sätt att stoppa vippningen på ett pulpettak kan var att ha full längd på regelväggarna. Och att regelväggen på framsidan går ända upp till taket, utan skarvar. MVH; PerOF
Ja just det, precis vad jag oroar mig för. Frågan är om det räcker med 2 st 45x120 ( vid sidan av porten ) som går upp hela vägen. Syns lite dåligt på ritningen. Då kan jag ha de andra vertikalerna lösa om du förstår vad jag menar

Hej, över öppningen skulle jag ha en starkare konstruktion med en stående regel.
t.ex 45x145 eller 195, beroende på last.
Så en stående regel som står ovanpå väggreglarna, samt ett beslag som ser till att den inte tippar. Alternativt "jacka" in den i väggreglarna.

Vet inte om jag tolkat alla kommentarer korrekt men har i allafall ritat upp ett nytt väggförslag och tar
gärna emot kommentarer smile.gif

Bodregelvgg.jpg
Skapa konto

Hmm, är 45x145 stående eller liggande? Dvs sett framifrån, ser man den breda sidan eller den smala? Det ser ut, i dina bilder, som den ligger istället för att stå, och då får man inte riktigt den bärförmåga man vill uppnå.

Bråkis skrev:
Hmm, är 45x145 stående eller liggande? Dvs sett framifrån, ser man den breda sidan eller den smala? Det ser ut, i dina bilder, som den ligger istället för att stå, och då får man inte riktigt den bärförmåga man vill uppnå.
nu hänger jag inte med, reglarna är 45 mm breda och djupet antingen 95 eller 145 , de gråa, :x

Ok, om jag gör det enklare, : prova att vrida 45x195-regeln 90 grader och se hur det ser ut då!

Bråkis skrev:
Ok, om jag gör det enklare, : prova att vrida 45x195-regeln 90 grader och se hur det ser ut då!
jaha! ok fattar! ska rita upp och kolla!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.