Byggmaterial & Byggteknik
Oldboy: Har du varit inne på något energiberäkningsprogram? T ex http://www.energiberakning.se/ el http://www.rockwool.se/ber%C3%A4kningsprogram/energiprogram? Där kan du lägga in dina specifika data och göra jämförelser.
Torpalainen: En tanke från luften bara. Du har ett till bekymmer och det är att foderbrädorna slutar mot en liggande bräda, där kommer det in vatten och du kommer troligtvis få skador även där. Ser på bilderna att du har (ursäkta) rätt fula fönsterbleck. Jag hade bytt ut dessa och haft ett kontinuerligt långt bleck som gå hela vägen och då får du en naturlig avrinning där du har problem
AndersS: Som tidigare inlägg säger, det är vanligt sågat okantat virke. Finns oftast vid det som kallas "bondsågar" eller så sågas det med motorsågslösning, t.ex. det som finns från Logosol http://www.logosol.se/sagverk/ . Ta en tur ut på landsbygden och håll ögonen öppna efter virkesstaplar där det ligger ströat sågat okantat virke på tork så kanske du hittar någon som vill sälja
ZipLock: [citat] Hahaha, vilken katalog! Med deras sortiment kan man bygga sig ett sagoslott eller ett grekiskt tempel - helt i cellplast.... :D C990 har för stor radie för mig, men CX126 verkar vara mycket likt det jag letar efter. Carma har en återförsäljare här i stan, så jag ska kolla med dem om det går att få hem och vad det kostar. Tack för tipset!
Boney: Ja, jag började också att fundera på det. Får ta och höra med snickaren om han vill göra ett litet spår.
Roundup: Gipsputs är lätthanterligt och borde funka. Weber har ju bra instruktioner för hur det används, på webben.
Gallimatias: Det finns absolut ingen anledning att överdimensionera något som redan är dimensionerat för given last.
Yrrol: [bild] Tänk att sida 1,2,3 ska gipsas och kaklas. Bör jag göra så 2 är så smal som möjligt genom att sänka 1&3 gipsen 13mm extra och blir som väggar för 2an. Eller ska jag göra som på bild. Sluta i linje med regeln och göra ett bredare lock av 2an. Smalare lock, mindre belastning/risk att den släpper. tänker jag nu i efterhand.
palbin: Jo - det skall jag svara på - huset har PLATT TAK :) :) ! Ser ut som en stor skolåda :) :) ! Mottagningsförhållandena är ökänt svåra faktiskt - fast det är relativt nära civilisationen på Österlen - en del har gett upp och bytt till sattelit - jag har klarat mig rätt bra dock ... . På sikt avser jag ha 3 st separata maströr a 6 meter på två meters avstånd från varandra - en UHF
Matti_75: Om du har problem med fukt skulle du behöva flytta gipsen lite granna. Så mitt förslag är att du sätter hattprofiler på betongstumpen som du sedan linjerar den övre väggen med. På så sått får du en rak och snygg vägg.
femitolv: En vanlig förstärkning av urtagna limträbalkar är att limma in en gängad stång underifrån för att förhindra att balaken fläks. Med en bredd på enbart 63 skulle jag limma in 2 st efter varandra med ett avstånd på 10x d, dvs 10 x diametern. Gängstången kan även ha skalle som då lämpligen försänks underifrån. Limmas görs med gängse lim för limträ, tex. Polyurethanlim.
jens71: Fel av mig, får läsa bättre i fortsättningen.
Dodger: [citat] Jo, jag vet. Men jag är lite "fånig" så jag skulle vilja ha exakt likadana som de jag har :rolleyes:
MathiasS: Ett par hinkar sten typ fraktion 16 eller så, brukar göra susen. Låt gå i en 10 minuter.... Funkar inte det är det bara att knacka antar jag...
Fardelin: Jag är i tagen med att mura upp en bakugn av italienskt stuk. Den ser ut lite som en kupol med en öppning i ena änden. Den hamnar i närheten av uteplatsen. Tanken är att klä in "kupolen" med någon form av isolering som tål hög temperatur för att hålla värmen lite längre. Sen antingen mura dit ett tegellager till eller på med hönsnät och sedan bruk. En bild som visar vad jag menar:
Joppa83: Liten uppdatering. Dragstagen sitter ej i takstolarna som jag först trodde, utan i överkant vägg. Då borde väl det nya bjälklaget ta dessa krafter? Som dragstagen idag tar. Bjälklaget sitter ca: 50cm under dragstagen. Kommer ändå bygga till takstolarna så att de ser ut som en förhöjd ramverkstakstol. Lite hängslen och livrem. :)
Bowman: [citat] Ja så kanske det va. Jag beställde sandlådesand, och det bra vad som rekommenderades (eller fanns tillhands) på lokala grustaget. Den verkar funka fint!
SnickareHobb: Verkar som att 1.5 veckas torktid var för lite då det uppstod tunna sprickor i många fogar vid testeldning i går. Eller är det så att man skulle ha haft eldfast bruk. Visste inte ens att det fanns olika bruk förrän i går kväll då jag började leta..
Torpalainen: Någon bild på takfoten utvändigt hade varit kul att se. Hoppas ditt projekt blir lyckat. /Torpalainen
berne88: [citat] Nja, skåpet är 1188mm men det är ju inte så intressant:) Utan de är ju bredden och djupet:)
MUSS: Jag har en ytterdörr därifrån, suttit i ett år och jag är väldigt nöjd hittills. Dock är det ju svårt att säga något om kvalitén, det får framtiden utvisa.
Jajjan: Såga spår låter ju smart, då får jag användning för sänksågen!
D09: [citat] Så gjorde jag på mitt snetak, funka kanon. 1 bit stående bakom de vågräta som överlappade på baksida och en bit som fyllde "hålet" och skruvades fast i den som överlappade på baksidan.
KnockOnWood: [citat] Det är nog helt enkelt enklare och billigare att ställa syllen på golvet. (Det är besvärligare att göra tvärt om och lägga golvet på syllen.) Om man gör som du hade tänkt måste du ju ordna upplag för golvet innanför syllen = extra uppregling.