Jag håller med dig om att det är snabbare och billigare, ljudmässigt skiljer det kanske 10 db men den vinsten tappar man vid dörren mest troligt. Bjälklaget, då golvskivan kapar mellan väggarna för att få bort stomljudet till viss del. Är det bärlag så är btg i sig ljuddämpande.

Funderar på att istället för att ha mellanrummet mellan reglarna så har jag en gipsskiva, skulle detta fungera?
Det skulle då bli två väggar efter varandra på raken, någonting att rekommendera? Det går att göra så utan att spackla eller behandla den inklämda väggen alls?

Bild igen på tilltänkta väggen:http://postimg.org/image/cuh10louv/ ( tänkte alltså sätta in en gipsskiva istället för mellanrummet mellan väggarna ).

Luftspalten där i mitten gör sin nytta. Just som vi har diskuterat i tråden innan.
'Sätter du en skiva där istället så försvinner vitsen. Då tycker jag att du kan göra en helt vanlig vägg ist.

Typ 13 gips, 12,5 plyft, 95 plåtrege,l 95mm mineralull, 12,5 plyfa, 13 gips. Då har du en riktigt stabil vägg.

Sedan finns det en uppsjö olika plåtreglar, ljudreglar mm.. men det tycker jag är överkurs hemma iaf..

Tack för ditt svar Östlund.

Problemet som jag ser är att jag behöver en vägg som ljudisolerar så mycket som möjligt, och då helst mer än 60db. Funderade då om gipsskivan inte borde ge bättre ljudisolering än en luftspalt.

Annars får det helt enkelt bli den första versionen som diskuterades i början.

jens71 skrev:
Jag håller med dig om att det är snabbare och billigare, ljudmässigt skiljer det kanske 10 db men den vinsten tappar man vid dörren mest troligt. Bjälklaget, då golvskivan kapar mellan väggarna för att få bort stomljudet till viss del. Är det bärlag så är btg i sig ljuddämpande.
Den där uppgiften "10 db", är det något du har belägg för, eller drog du bara till med en siffra på måfå? För sänker du med 10 db enbart genom att ha ett par cm luft inne i väggen så är det en enorm vinst, väl värt att kosta på sig. Är det däremot bara något du gissar är det dumt om någon skulle bygga efter det.

Hej, du kan ju göra som du tänker. Alltså sätta dit en till gipsskiva ist för luftspalten. men flytta då också ut den andra väggen 13mm, då har du en luftspalt också :)

Kolla om du hittar Gyprocs handbok. Där står allt om väggar och lite till..

Ska det vara så höga krav så trycker jag att du ska ha ljudfogmassa på alla reglar mot tak, golv och vägg.
Hittar du inte sådan massa på byggvaruhuset, så borde vanlig silikon fungera.

andersmc skrev:
Den där uppgiften "10 db", är det något du har belägg för, eller drog du bara till med en siffra på måfå? För sänker du med 10 db enbart genom att ha ett par cm luft inne i väggen så är det en enorm vinst, väl värt att kosta på sig. Är det däremot bara något du gissar är det dumt om någon skulle bygga efter det.
allt står gyproc's handboken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.