Byggmaterial & Byggteknik
Mell: Jag ska också bygga ställning i trä till hösten. Har samlat virke i ett par år så den blir gratis. Är bara less på att flytta brädhögen då jag har ont om plats. Till gångbrädor använder yrkesarbetande nån form av klassat virke, ofta ohyvlat, bara sågat. Har ett par sådana liggande som jag tog rätt på när jag skulle tapetsera i trappen
tlundberg: Ska kolla på isolecan. Jag ska ha uppvärmd grund. Det är därför jag har så mycket isolering på muren. Det kommer vara 10cm isolering under sulan och 20 - 30 cm isolering på marken inne i grunden.
D09: [citat] Ha ha jo, började inse att det verkade rätt stabilt, men nu jäklar ;) Ja, gjorde så i slutet med tigersågen. Jäkla skillnad på fart :)
prototypen: Väggarna måste stå på något, kan man ordna detta på ett bra sätt så OK. Jag skulle ordna med pumpbilen att ta gjutning ett på eftermiddagen och fortsättningen morgonen efter och hoppas att det bara blir en etableringskostnad. Protte
Lars_52: Det är faktiskt det man använder utomlands, till och med den högre klassen med helt genomtryckt trä. Det klart i en matkällare kanske det känns lite fel också. Jag får riva ner taket och se hur det ser ut under, sen ventilation och funderar starkt på vad du skrev om att gräva ut. Det var rätt mycket spindlar, med små vita kokonger som dom vaktade, säger det nåt om tillståndet, har
Globetrot: Se till att inte hamns på TV (arga snickaren bara). Det tar tid att renovera, och kraft. Om ens egen tid är pengar så kan det i mångt o mycket vara värt att ta in entreprenörer som hjälp.
HSV1: Har alltså en gammal vägg från 30-talet som består av ett lager puts och sen träplank med stråvass emellan. TVn väger 27kg på 55" och fästet är inte inköpt än, men jag tror det blir detta : http://www.jula.se/vaggfaste-37-70-35kg-929081 Jag tror inte jag kommer använda utfällningsfunktionen utan bara tilt- och pivotfunktionen. Vad hade ni satsat på för skruv/plugg? Hur är det med
MaZtoR: Heter bara sockel. Ikea har dock bara 8cm höga. och byggmax är 15x120cm.
Mattias_Jo1: Blev en bandslip funkade tillräckligt
Costanza: Jag har en skorsten av tegel som numera (sedan oljepannan ersattes av bergvärmepump) oftast är kall. Den har, främst på ena sidan, börjat tappa bitar ut tegelstenarna och jag antar att det är fuktinträngning följt av frost som orsakat det (?). Jag funderar därför på om "fasadskydd" likt någon av dessa kan förhindra detta:
corre: Med min begränsade konstruktionserfarenhet håller jag med. Tidigare byggnationsmetod talar också för det tyvvärr.
mlkjhr: Om skadan uppstod för sju år sedan så borde det ha visats nåt symptom vid det här laget?
Mattias_Jo1: Snackar du innerväggar så är det i inga problem de du frågar om. Isoleringen tar ju inte i golvet. Har du så mkt fukt att även om du isolerar inne i stål reglarna skulle jag hålla mig därifrån. Annars duger det med en liten spalt på nån cm. Sen har vi ventilerade golv socklar som gäller, de är ju också organiska. Har du inte problem med fukt idag behöver du inte överdriva i mitt
Pesco: Vi har börjat tvätta taket på vårt nyförvärv. halva taket tog en dag, var så mkt mossa. Ni som har erfarenhet - vi har tvättat med högtryck uppifrån nocken, borstat och petat. Ska man behandla med något? kan man lösa upp- liksom förbehandla med något? Hälsningar,
martinradbo: [citat] Jag ser dem fint (två bifogade bilder). Har alla andra problem att se dem? Med fasadskiva menar jag Cembrits 8 mm genomfärgade fibercementskivor som skruvas fast i glespanelen.
Robert-san01: Har tyvärr ingen bild då de ligger under tegeltaket på förrådet. Det var 17x95 jag köpte. Kan helt säkert skilja mellan leverantörer och även mellan sändningarna. Köpte någon plank extra och den var inte lika de första jag köpte.
carlbanan: Låter ju som att lecablocken inte bär upp nånting? Jag skulle försöka limma dit dem med nån sorts asfaltsklister eller sånt där man limmar tak med (kommer inte ihåg vad det heter).
KnockOnWood: Hej Amelsson, välkommen till Bygga Hus-forumet! Det finns nog många alternativa lösningar, till exempel a) Sätta upp 95x45 mm reglar och sätta ytskiktet på b) Sätta upp 70x45 mm reglar samt vinkelrätt mot dem 70x28 mm s.k. glespanel. Det beror ju dels på vilket ytskikt man önskar sig, träpanel, gipsskivor... Och dels hur det ursprungliga taket är uppbyggt, vad som finns att skruva i
PNO: En liten men kraftig magnet är ett bra och billigt hjälpmedel för att hitta överspacklade skruvar om man letar inom ett begränsat område som en dörrkarm eller foder.
Demmpa: Borra i murbruket mellan stenarna. Vi har vitt mexitegel från 70-talet, det är homogent hela stenen.
BiFuel: Vi renoverar vår gamla träveranda som ska förses med gamla fönster och därmed bli inglasad. När vi nu ska bygga taket kommer vi att lägga i isolering för att de inte ska bli så iskallt därute (blir ju lite som en extra farstu). Det blir 1-glasfönster och en troligen ganska otät konstruktion och golvet är ett oisolerat betongfundament. Med andra ord rätt kallt. Ska man sätta plast i
sukke2k: Sätt upp en timring så kommer ni nog lindrigast undan när det gäller väggtjockleken.
wrang: Hehe skulle köpa OSB för väggen men sen så sprang jag på 15st 120x240 18mm plywood för 100kr 😃
corre: Expert låter bra, speciellt om det är ut och ombyggt i omgångar.
Direktörpelle: Köp en 8mm ekplatta och pilla inunder, några strängar trälim skadar inte heller :)
KnockOnWood: [citat] Sorry, läste det här [citat] Måste också erkänna att jag blev rätt förvirrad av spotlightlådor och inspektionsluckor. Det kanske du är också :)
Barnrikehuset: Svårt för mig att förstå exakt hur det ser ut på din dörr. Jag röstar också på lite fler bilder. Surt om du första gången monterar en dörrkarm har haft material inte anpassat för förutsättningarna. Men jag är inte övertygad om att det är fel grejer dock (förstår inte hur det ser ut). Sned tröskel skriver du. Hur då? sidokarmarna ska vara i samma höjd, dvs om man har en
haavard: Det går inte att säga nåt om vilka väggar som är bärande om vi inte vet vilken "väg" huset går. Håller med om att den du vill riva inte är bärande.
ArneTW: Jag hade nog byggt porten i den befintliga väggkarmen sedan putsat igen så det blir lite tätare och sedan avslutat med nån slags gummilist om jag ville ha det helt tätt. /ATW pucktvåa. :)
christofferma: Det är bara vid nybygge det är plastmatta krav nu. Detta är ändå åtgärdat av försäkringsbolag. Men jag har tätat med silikon nu. Samt löst att det rinner ut på golvet framför bänken vid ev läckage