3 425 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Förstärkning betongplatta
Jag tror inte det.
Jag antar att tanken är rätt stor och om du räknar på vikt/ytenhet så blir det säkerligen inte så mycket.
Så länge betongplattan har bra stöd underifrån så klarar den väldigt mycket last.
Jag antar att tanken är rätt stor och om du räknar på vikt/ytenhet så blir det säkerligen inte så mycket.
Så länge betongplattan har bra stöd underifrån så klarar den väldigt mycket last.
om tanken ska stå mot en yttervägg så kan det vara läge att kolla utsidan av väggen/plattan så att det inte är sättningar i mark där.
det borde finnas en kantbalk som är väldimensionerad där, men om det är ett gammalt garage tex så kanske man snålat på det.
det borde finnas en kantbalk som är väldimensionerad där, men om det är ett gammalt garage tex så kanske man snålat på det.
Tanken kommer stå mot innervägg ca 2-3 meter in på plattan, pannan mot yttervägg / innervägg ca 2 - meter in från ena väggen och bredvid andra ytterväggencorre skrev:
Låter som bra förutsättningar då.
Hur ska du isolera under tanken?
Om den har tex 4 el 6 ben som den står på så behöver du nog förstärka eller montera någon form av viktfördelare på benen. tex en plåt eller mindre balk som fördelar lasten på större yta.
Står det någon rekomendation från panntillverkaren ang en sockel?
Vissa rekomenderar en 10cm klack för att höjderna på pannan ska bli vettiga.
Om den har tex 4 el 6 ben som den står på så behöver du nog förstärka eller montera någon form av viktfördelare på benen. tex en plåt eller mindre balk som fördelar lasten på större yta.
Vet faktiskt inte ang isoleringen under, det är en rektangulär husqvarna. Har inte fått svar ang om hur den ska ställas upp.corre skrev:Låter som bra förutsättningar då.
Förmodar om man ställer den på celloplast så kommer den sjunka på sikt?
Hur brukar man isolera under?
Annars så går golvvärmen under
Ang pannan så hade den "fötter" och ingen nämnt krav på klack men ska dubbelkolla
Det borde gå bra att ställ på en skiva cellplast, under förytsättning att tankens botten är helt plan så klart.
Återigen så kan du räkna på tryck/ytenhet och jag utan att veta tankens mått så är jag rätt säker på att yttrycket blir avsevärt lägre än det tryck som blir under fötterna på en vuxen person.
Återigen så kan du räkna på tryck/ytenhet och jag utan att veta tankens mått så är jag rätt säker på att yttrycket blir avsevärt lägre än det tryck som blir under fötterna på en vuxen person.
Så om tanken har fötter så får man ha en skiva uppepå cellplasten?Gabbe1 skrev:Det borde gå bra att ställ på en skiva cellplast, under förytsättning att tankens botten är helt plan så klart.
Funkar det isåfall med Osb eller är det en rejäl byggskiva som behövs?
Hur mycket brukar man kunna höja med fötterna?
Klicka här för att svara