PNO
PNO: Bränder orsakade av olämplig inbyggnad av modulskorstenar har varit ett stående tema i kategorin erfarenheter i Myndigheten för samhällskydd och beredskaps tidning Tjugofyra7 under lång tid nu. Tyvärr verkar många tro att en modulskorsten är som vilket avloppsrör eller dylikt som helst. Vad man måste inse är att en modulskorsten som ska hålla maximalt 80 grader på ytan bara kan
17 svar · 6,6k läst
·
Bödde
Bödde: [citat] Ja, precis, det är den korta vägen jag lägger rakstolarna över. Bifogar bild här oxå... [bild] Jag har tillgång till ca 20 x 20 cm-stolpar som jag funderat på att använda direkt under takstolarna, jag kanske ska återuppta den iden... Tack för den eminenta listan! Nu har jag iaf ett hum om dimensionerna!
12 svar · 4,1k läst
·
P
Pasikoo: Vi glömmer detta. Hittade företaget jag själv glömt bort.
1 svar · 819 läst
H
hakaner: http://www.porextherm.com/en/products/vacupor.html -Vet ej om det går att köpa som privatperson?
1 svar · 4,0k läst
G
glinton: Nu är golvet klart och sista kakelraden. Nu återstår att köpa in en bänk och ett skåp. Blir ett skåp 600mm bred och sedan ska tvätt och tork under bänken också. Funderar på hur jag ska fästa bänken mot väggen. Den kommer sitta på ett skåp (se planlösning längre upp i tråden) men i hörnet av rummet ska den fästas, antingen genom att låta den vila på någon typ av regel som
40 svar · 24,4k läst
·
pelpet
pelpet: Om det inte ligger någon last på överliggaren så kanske du kan sätta en plåt över. Det kanske går lite snabbare än att byta. Om du fyller på med något klet så måste du ju ändå hålla på och måla kletet sen, och då är det ju inte så mycket mer jobb att måla hela utbytesbrädan.
3 svar · 1,2k läst
·
K
_kiM__: Lumpapp Plast Betongplatta
2 svar · 2,0k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Du skall nog utgå ifrån att det är "bluff". Att isolera ett hus har mycket lite att göra med att värmeisolera en rymdstation i lufttom miljö. Lägg din tid och pengar på de godkända isoleringsmaterialen vi har i stället!
1 svar · 1,1k läst
N
Nissepisse: Utan alltför mycket kunskap inom ämnet: Tar du ut värmeenergi ur skorstenen på väg upp så bidrar det till minskat upp-drag (varm luft är lättare) vilket man vill undvika. Det och risk för kondens är väl två anledningar till att man faktiskt vill ha ut lite värme ur toppen och därmed är isolering av skorstenen nödvändig.
6 svar · 6,3k läst
T
Timm: Vill inte ha mdf , blir inge bra med skarverna!
11 svar · 2,6k läst
I
iittala: Körde Nordsjö spärr vit på vårt helt inrökta tak(bolmades sedan 1971) förutom att jag mådde skit av lukten så blev slutresultatet över all förväntan.
15 svar · 4,3k läst
·
C
cpalm: Utöver som JOW säger att det nog är svårt att få in skum i en så smal glipa så skulle jag beroende på material/konstruktion vara lite försiktig med fogskum. Risken är att det expanderar inne i konstruktionen och orsakar oönskade effekter.
7 svar · 3,2k läst
imported_Benno
imported_Benno: Diamantskivorna är ju så billiga, särskilt i de mindre storlekarna att jag inte skulle riskera livet med bevattning. Jag har använt skivor torrt i flera dagar till granitkapning innan de slitits ut. Var noga med att inte trycka på för hårt så skivan går varm, får kast eller nyper fast, för det gillar inte skivorna. Dammet är förstås inget roligt. För din egen hälsa behövs
9 svar · 3,9k läst
·
J
Jc1972: Som tidigare talare rekommenderat: limma. Finns speciellt gipsskivelim, men det är dyrt. Till din (vad jag förstår) blygsamma yta går det säkert bra med sättlim, tex PL200/PL400 eller liknande. Mecka ihop en anordning av några brädor och en regel så att du kan sätta press på den limmade skivan under limmets härdning. Har man större ytor där man vill komplettera ett lager gips och
4 svar · 17,7k läst
pelpet
pelpet: Ett metallsågblad lär inte ta någon skada av att såga lite i trä. Banka in en kniv eller två mellan plankorna så får du tillräckligt med utrymme för att såga.
15 svar · 9,8k läst
·
S
sulfobus: Det är också stor skillnad på blåbetong och blåbetong, bara för att den är blågrå behöver den inte vara högstrålande. Gammamätning är det snabbaste sättet att direkt mäta uranmängden i väggen, men då mäts givetvis inte evt radon från marken. Men jag håller med stoif, med fungerande ventilation som man ändå skall ha så är radon ett obetydligt hälsoproblem.
8 svar · 6,7k läst
B
Bultar: Tyvärr höll det inte! Fästena börjar släppa redan. Får nog åka till Beijers igen och köpa samma fast i 10mm, eller till biltema och testa 12mm universalpluggarna som du länkade.
18 svar · 4,6k läst
R
Rotmosan: Tack George ;) Kan man göra ett rätt stort "fönster"? Så det inte känns så instängt? :/
12 svar · 3,7k läst
·
M
M_junken: Lite plats har jag men vill helst inte regla upp 70mm skulle det räcka med 45mm reglar om jag reglar upp den nya väggen 10mm från den gamla eller blir det för klent?
2 svar · 3,1k läst
E
ewe_lindberg: Biltema har kanongrejjer för både vanliga ytterhörn och för valv. För en lagom peng:-)!
2 svar · 2,3k läst
JoakimJohansson
JoakimJohansson: Vad skönt att det löste sig så lätt och smidigt ändå!! Bra hantverkare helt enkelt!
10 svar · 2,3k läst
·
F
Fli: Pratade med sotaren idag, vi hade lite problem att förstå varandra i början men sen klarnade det. Om jag nu förstod honom rätt är det inga problem att ha möbler vid sidan av den öppnaspisen så länge det finns någon cm med luft som transporterar bort värmen.
5 svar · 2,0k läst
·
B
blygarn: Hur gjorde du? Står inför samma problem... Vet inte om jag ska ha OSB eller sätta 45orna på cc30. Vad är bäst?
3 svar · 2,6k läst
Nimajneb
Nimajneb: Delar den bara på sig när man kliver å steget hade jag kört med lim och tvingar.
8 svar · 3,7k läst
·
F
f1sweden: Hej, Jag söker tomt och planerar att bygga ett tvåfamiljshus med byggstart under våren. Jag har inte bestämt mig vad jag ska använda för byggmaterial - lättbetong eller trä. Har tittat lite på olika tillverkare av lättbetong (som HH och YTONG) på nätet men hittar inte prisinformation. Undrar om någon har byggt med lättbetong under det senaste året som kan dela med lite information
0 svar · 1,4k läst
N
nets: Jag planerar en glasveranda till *nybygge* i gammal stil (sekelskifte). Här är en länk för att ge en ide... http://metrobloggen.se/inmycarport/det_vackra_husets_glasveranda/ Glasrutorna/paradörrarna täcker HELA vägen runt och jag har fått offert på verandan från snickare med 115 mm stolpar i hörnen. Mina mått är 3,5m brett, 1,8m djup med pardörr i centrum på framsidan. Ingen
0 svar · 4,7k läst
cubix
cubix: Ok, tack för dom snabba svaren.
3 svar · 2,1k läst
E
MaxPax: Frågan har behandlats tidigare och söker man så finner man: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/161281-byggmaterial-fran-polen.html
1 svar · 8,2k läst
M
Mell: Det lät inte bra. Jag drar i extra skruv i skarvarna, skruv har jag massor av. Då gör det inget att limmet inte håller.
7 svar · 4,1k läst
D09
D09: Bra där med fönstret. Det underlättar ju Men då borde väl pellets vara ett alt Dvs du fyller på utifrån och går bara ner och svär när det krånglar. Rökkanalen borde OM tak/anslutningshöjden blir tokig kunna lösas med att montera en ny utomhusskorsten alt gå genom bjälklag med isolerade rör lite högre upp.. Snyggt? Inte en susning ;)
4 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.