Byggahus.se

Gips i tak, kortling i varje kortskarv?

1. Manberg
    Medlem · 943 inlägg

Manberg

Medlem
    Hej!

Jag tror mig veta att det inte behöver vara kortling i varje "kortsideskarv" på gipsen i tak, så länge det inte är i anslutning till vägg. Stämmer detta?

2. nimhed
    Medlem · Skåne · 2 889 inlägg

nimhed

Medlem
    Vissa hävdar att det inte ens behövs i anslutning till vägg, men är det enkelt att få dit hade jag kört på det. (vid vägg alltså)

cc30 är det som gäller, även om vissa hävdar att cc40 (med 120 skiva) också fungerar

3. I
    Medlem · Uppsala · 4 831 inlägg

injonil

Medlem
    Behovet av kortling är inte mindre bara för att det är mitt på taket och inte vid vägg!

Däremot kan jag hålla med om att det blir tillräckligt bra utan kortlingar på kortsidor om man kör cc300.

Ska man gå efter de regler som finns är det antagligen gipstillverkarens avstånd mellan skruvar som är vägledande och då räcker nog inte 300mm på kortsidorna.

4. MaZtoR
    Medlem · skåne · 548 inlägg

MaZtoR

Medlem
    "Det skall alltid finnas underlag bak kortkantsfogar"

"Det är normalt icke nödvändigt med underlag bakom långkantsfogar tvärs underlaget."

det är från danogips hemsida.

Så vill du slippa kortlingar så är det bara att lägga skivorna tvärs reglarna.

• Laddar…
  5. nanowire
    Amatörexpert · Södermanland · 4 019 inlägg

nanowire

Amatörexpert
    Oh, skönt att höra. Har nämligen gjort så i ett rum, dock återstår att se hur dessa fogar ser ut om ett tag med tanke på sprickor... håller tummarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.