Eftersom jag fick så fin hjälp i mitt förra inlägg så tänkte jag testa igen.

Jag bygger som tidigare sagt två vånings stenhus. Husets platta är på 12.6x6.1 meter.

Min tanke är att lägga hea 220mm 5600mm långa och cc 3000mm.

Sen 45'220 k24 3000mm långa mellan hea balkarna cc 450mm.

Verkar detta en bra lösning?

Tänker inte uttala mig om svikt och hållfasthet...

Men en tanke (som såklart beror på planlösning), tänk igenom vad du behöver dra i form av ventilation och avlopp, det blir lite problematiskt att gå genom stålbalken/arna i efterhand.

Träbjälkarna håller du kan lägga dom på s600 i stället för s450 om du vill. H-balken är svårare att bedöma det behöver någon räkna på men troligen är det tillräckligt annars får du ta HEB.

JOW: bra jag har ett duschavlopp som får gå i lecaväggen pga detta.

larsbj: anledningen att jag valt hea 220 är att jag kom över begagnade till ett väldigt lågt pris. Jag har räknat på moelvens program och då får jag fram att jag skulle behöva en 90*450 i limträ. Den tabellen mellan limträ och stål som brukar diskuteras här på byggahus står det att hea 220 motsvarar 115'630 limträ, flertalet här på forumet skriver oxå att man inte kan använda den tabellen rakt av men...
Jag tycker att hea 220 ligger soppas mycket över så det borde inte va något problem.
Eller tänker jag fel?

ytterligare en fråga limträ 42'180 vs 45'220 k24?

Bump :)

Varför inte gjuta mellanbjälklag om du bygger stenhus?

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Kanske dumt att ha limträ 180mm höga om du har balkarna 220mm.

Nej tanken va att använda 45x220mm k24, frågan va om det motsvarar 42x180 lomträ.

Enk Projektet: Efter genomgång av olika byggtekniker och hänsyn tagen till arbete, ekonomi, kvalite mm mm så har jag valt att bygga på detta sätt..

byggagöteborg skrev:
Enk Projektet: Efter genomgång av olika byggtekniker och hänsyn tagen till arbete, ekonomi, kvalite mm mm så har jag valt att bygga på detta sätt..
Okej...jag som trodde det var både enklare och billigare att gjuta....det var det iaf när jag gjorde valv sist....

Har du bilder på hur du bygger?

byggagöteborg skrev:
Nej tanken va att använda 45x220mm k24, frågan va om det motsvarar 42x180 lomträ.
Jaha, vet inte om det motsvarar, men 45x220 på 3m sp.vidd funkar ju bra.

Enk Projektet: självklart har jag det men tyvär vill jag inte va så "ofentlig" o lägga ut dessa. Jag vet att det upskattas men...

Ps gillar igentligen inte utvecklingen som går mot mer o mer pesonlig information som är sökbar via internett forum, Facebook mm mm Ds

Enk Projektet: ska nog oxå erkänna ett jag inte fullt läst på ang gjutna valv. vad krävs för att kunna gjuta 5.6x12 m valv?

hur stort va ditt valv och hur armerade du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.