äh, insåg nu att bilden blev fel. den korrugerade plåten ligger på andra ledden. Skall se om jag lyckas rita upp det rätt :)

Nu har jag int läst allt.

Men själv hade jag grundmålat 2 lager med någon typ av grundfärg för stål. På jobbet har vi 50my som standard för stål som ska grundmålas innan inklädsel.

Och infästningen hade jag satt 4st m12 stänger med hilti hit 70 för tegel. På var sida om balken. Svetsningen kan jag ej uttala mig om då jag ej vet totala lasten på balken.

C
Cff skrev:
äh, insåg nu att bilden blev fel. den korrugerade plåten ligger på andra ledden. Skall se om jag lyckas rita upp det rätt :)
OK, då tror jag att jag äntligen förstår hur det skall se ut. Förvirringen uppstod pga att jag missuppfattade vad som är upp och ned på din första bild.

Förutsatt att balken är rätt dimensionerad så är min enda åsikt då samma som du själv påpekade, att vinkeljärnet borde svetsats utanpå balken. Som det är nu kommer svetsen att få bära hela lasten. Hade järnet legat utanpå hade svetsfogens enda uppgift varit att se till att det inte ramlar isär. Hade också valt ett järn med minst samma materialtjocklek som balken, men det kanske är så det är?

balk3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Du ritar bra bilder!
Japp, det känns som att största problemet är att vinkeljärnen sitter på fel sida (och det på sidan är ju kapat och fastsvetsat med en ensam svetsskarv på utsidan). De är också av klenare dimension än själva balken.
Är det lika starkt om jag borrar och skruvar istället för att svetsa (om jag skär bort de vinkeljärn som sitter nu och sätter dit nya, som sitter rätt)?

C
Cff skrev:
Du ritar bra bilder!
Är det lika starkt om jag borrar och skruvar istället för att svetsa (om jag skär bort de vinkeljärn som sitter nu och sätter dit nya, som sitter rätt)?
Tack! Min uppfattning är att det går precis lika bra med skruv och mutter i detta fall!
Det behöver inte vara så starkt om balken vilar på vinkeljärnet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.