Såhär ser hålet ut nu

IMAG1110.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG1109.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men vänta här - du fyllde alltså ett hål med en hel tub latexfog precis i duschutrymmet?
Det här är ett större problem än de två möjliga mögelprickarna som du hittade bakom garderoben i andra tråden, om det inte är relaterat förstås.

Det är inte så bra ur fuktsäkerhetssynpunkt, du borde verkligen ta in hjälp, som nödlösning posta på forumet, men då helst innan en sån här "åtgärd" utförs. Det vore bra att få reda på varför det "drar" från de här hålen du hittat i huset.

/A

Som sagt skulle detta åtgärdas riktigt ordentligt hader jag fått riva vägen och sätta in en ny spånskia vilket hade inneburit nytt badrum som jag inte har råd med. Denna skaan har jag koll på då besktningsman har tittat på det och det fanns en "gul" fuktindikering precis efter att man duschat, duschen har stått avstängd och tom i fyra veckor den fuktindikeringen på borta.
Tittar man på ritningarna på huset så finns utsug för radon bakom den väggen antagligen därför det drar. Har frågat en fuktexpert via mail om detta och fick till svar att eftersom ingen fuktindikering finns så är ju en nödlösning att fylla hålet med våtrumssilikon så man förhindrar ny fut från att komma in.

Har du verkligen tryckt in en hel tub i det där hålet? Hur tänkte du, eller rättare, tänkte du?

Kjell

nåja, nu är det ju tätt och problemet är, åtminstone kortsiktigt, löst. Man ser ju lätt om lagningen pajar så vad är problemet egentligen?

S
Har du kladdat runt med silikonet över halva väggen med fingrarna? Torka bort det innan det torkar.

mlkjhr skrev:
Har du verkligen tryckt in en hel tub i det där hålet? Hur tänkte du, eller rättare, tänkte du?

Kjell
Om du läser vidare ser du att katten12 kanske inte är jätteerfaren på renovering, så vi kan hålla en snällare ton tycker jag.

/A

• Gilla
EndZone
  • Laddar…
mlkjhr skrev:

Kjell
Jag ville ha det tätt, och eftersom det antagligen är ett hål som går rakt igenom spånskivan så har säkert mycket silikon runnit ned bakom skivan innan det faktiskt började fastna i hålet.Silikon är ju inget farligt det kommer ju liksom inte skada spånskivan.

Jag är mer förundrad över hur förre ägare tänkte för kollar man på ritningar och vad för skit han har lämnat kvar i förrådet så har det suittit en duschkabin monterad där, fästet till den passar exakt till det hålet, så hur tänkte dem ja vi tar bort duschkabinen öämnar ett hål i väggen som vi duschar i och låter vatten rinna in i väggen det är ju helt ok!
Och förre ägaren var alkis och missbrukare så han kanske inte tänker men duschkabinen har varit brttagen inna han köpte huset förra året så de ägarna som tagit bort den är dem som tapetserat om hela lägenheten så jag undrar ju hur tänkte dem? Det är en katasrof lösning om nånting..

Vad man kunde göra enligt fuktexpert och en badrumsfirma som jag har hört mig för är att antingen fylla igen detmed siliko n eller svetsa en liten bit plastmatta över, båda metoderna var ttyp lika dåliga förutom att svetsa kostar lite mer. Att täppa till hålet skulle vara helt ok så länge man inte får en fuktindikering, får man ingen fuktindikering så är ju väggen torr och man stänger inte in någon fukt. Fuktmätning är gjord innan hålet tätatdes.

En korrekt lagning är att byta den spånskivan, men då bryter jag tätskiktet i skarvar och då måste jag lägga nytt tätskikt, och man får inte ha två olika tätskikt i badrum så då hela badrummet göras och jag får inte byta tätskikt utan att byta golvbrunnar till nu gällande standard. Vilket går på en 100 tusen pengar jag definitivt inte har nu som student men som kan sparas ihop ganska lätt om 2 år då jag har jobb.

Du hade kunnat peta in en liten plugg innan du silikonade. Då hade du sluppit en halvliter (?) silikon mitt i väggen. Men det gör ju å andra sidan ingen skada där heller.

Alko skrev:
Om du läser vidare ser du att katten12 kanske inte är jätteerfaren på renovering, så vi kan hålla en snällare ton tycker jag.

/A
Jo, det kan du ha rätt i, ursäkta.

S
Nyfniken skrev:
Du hade kunnat peta in en liten plugg innan du silikonade. Då hade du sluppit en halvliter (?) silikon mitt i väggen. Men det gör ju å andra sidan ingen skada där heller.
Eller så köper man 68st tuber och fyller utrymmet mellan reglarna upp till hålet. :)

Nyfniken skrev:
Ja det var en bra ide som jag hade kunnat göra men som jag inte tänkte på:P

DanielF skrev:
Eller så köper man 68st tuber och fyller utrymmet mellan reglarna upp till hålet. :)
Haha ja vi skiter i det här med utsug för radon vem behöver det ;) Kan man tycka att ett hål i väggen där man duschar är en bra lösning så är det ju en superlösning att fylla igen ventilationskanaler ;)

Att fylla igen ett hål när det inte finns nåt bakom kan vara lite knepigt. Ett tips är så här:

Skaffa en liten bit trä, en bit list eller så, som precis går in genom hålet. Knyt ett snöre på mitten av träbiten, stryk på lim och tryck in den genom hålet så den hänger i snöret på, insidan. Sen drar du i snöret så du får press mot insidan av väggen. Behåll pressen sitta tills limmet har torkat.

Nu har du en botten i hålet, som du kan silikona mot.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.