Jag kan räkna på stålbalkarna, men då behöver jag först förstå hur du tänkt dig att mellanbjälklaget ska se ut.
Tita upp lite streck i paint och förklara vad som är väggar, stålbalkar och träreglar, borde inte kännas för utelämnande hoppas jag.
Jag antar att du tänkt dig att bjälklaget ska vara helt fribärande, dvs inga väggar eller pelare på bottenvåningen som stöttar? Sen måste jag veta om det är några extra laster på bjälklaget, är takstolarna helt fribärande eller förekommer det extra laster uppifrån?

byggagöteborg skrev:
hur stort va ditt valv och hur armerade du?

Mitt var 10x5m fribärande.....jag har ev några bilder som jag kan skicka om du skickar ett PM till mig...ett annat alt som jag kanske skulle ha gjort idag är att använda Filigran valv...

images

vecka39_2008.jpg

balk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

balkens längd 6.1 m, fribärande 5,5 m träreglar kommer tvärs järnbalkar cc 60.Helt fribärande och takstolarna är oxå fribärande. inga speciella laster förutom badrum.

huskroppen är 12,6x6,1

byggagöteborg skrev:
ytterligare en fråga limträ 42'180 vs 45'220 k24?
45x220 är något starkare

Enligt mina beräkningar så får du en nedböjning på 8mm mitt på stålbalkarna om du belastar bjälklaget med 200kg/m2, då har jag även räknat med att bjälklaget har en egenvikt på 50kg/m2.

Dvs denna lösning uppfyller med god marginal normen för nedböjning.

Fundera lite kring momentstabiliteten också. Ser ut att vara ganska långa väggavsnitt.

Gabbe1: Ett stort tack för hjälpen !

Locke: du får gärna utveckla vad du menar.

Tänk att du sätter ett finger och puttar hela bjälklaget tvärs huset in i bilden.

Om man bara räknar på fritt upplagd balk så löser man ju bara det ideala lastfallet. Då skulle man teoretiskt sett kunna bygga hur högt som helst och enbart ta hand om vertikala laster.

Så ser inte verkligheten ut. Ofta är bjälklaget med och stabiliserar väggarna och då får man se till så att upplagen inte bara kan ta vertikal last utan också moment.

Googla "fast inspänd" och "fritt upplagd".

Locke: Tar inte tex limmade och skruvade golvspån upp den typen av krafter?

Nej. Momentet uppträder i balkens upplag - inte i fält. Sen har jag aldrig varit med om att man tillgodoräknat sig golvspån och annat i beräkningarna för stomstabiliteten på småhus - men jag är inte konstruktör. När det gäller betongbyggnad är det en annan sak - då räknar man exempelvis ibland på att ett antal prefabricerade bjälklagselement tack vare foggjutning fungerar som en skiva.

Om man bara räknar med elementarfall blir det lite som ett korthus. Allt fungerar så länge alla laster verkar idealt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.