Skönt att höra. Då är det bara att sätta igång att skrapa bort färg med andra ord. Tack för tipsen med vatten och ev. byggplast!

Anser du att hela taket måste bredspacklas efter att jag tagit bort färgen och fyllt hålen? Tänker att det kanske kommer synas där jag spacklat varje hål då gipsputsen kanske får en slätare/annan yta än själva takputset. Eller har jag fel?

Som sagt - stort tack för er ovärderliga hjälp!

cpalm skrev:
Jepp ser så ut, putsen ser ju jättefin ut på de bilderna, det är inga tveksamheter om att det är färgen som flagar.
Men om du skall måla är min åsikt att du måste ta ner all gammal färg och tvätta ordentligt, annars kommer det börja flaga igen efter ett tag.
Om du har tur sitter allt löst, bara att skjuva ner med en spackel. Om det sitter hårdare kan du testa och se hur färgen reagerar på vatten eller att limma byggplast i taket och riva ner färgen.

Skönt att höra. Då är det bara att sätta igång att skrapa bort färg med andra ord. Tack för tipsen med vatten och ev. byggplast!

Anser du att hela taket måste bredspacklas efter att jag tagit bort färgen och fyllt hålen? Tänker att det kanske kommer synas där jag spacklat varje hål då gipsputsen kanske får en slätare/annan yta än själva takputset. Eller har jag fel?

Som sagt - stort tack för er ovärderliga hjälp!

C
FilipS skrev:
Nä, bredspackling och slipning kommer du nog inte ifrån om du vill ha en slät och fin yta.
Gipsputs får iofs ungefär samma korniga struktur som putsen i övrigt så om du är noggrann är det kanske inte nödvändigt just för lagningarnas skull.
Allt beror förstås på hur bra färgen du målar med fyller ut, men jag har inte så bra koll på modern takfärg.

P.s. när du lägger igen hålen, glöm inte bort att suga bort allt löst putsdamm och fukta kanterna ordentligt, annars är det svårt att få det att fästa.

Redigerat:
cpalm skrev:
Nä, bredspackling och slipning kommer du nog inte ifrån om du vill ha en slät och fin yta.
Gipsputs får iofs ungefär samma korniga struktur som putsen i övrigt så om du är noggrann är det kanske inte nödvändigt just för lagningarnas skull.
Allt beror förstås på hur bra färgen du målar med fyller ut, men jag har inte så bra koll på modern takfärg.

P.s. när du lägger igen hålen, glöm inte bort att suga bort allt löst putsdamm och fukta kanterna ordentligt, annars är det svårt att få det att fästa.
Okej! Då har jag förhoppningsvis koll på sakerna, bara jobbet som återstår ;)

Jättestort tack till alla för all hjälp - otroligt snällt!

katten12 skrev:
Nu blev jag lite mörkrädd efter att ha läst denna tråden har själv en brf med just sådana plattor i taket. Mig stör dem inte passar rätt bra här men hur kom ni fram till att det var mögel under?
Hej! Ledsen att göra dig mörkrädd! Jag såg det faktiskt inte förrän jag började riva, hade redan bestämt mig för att ta bort det så att det var mögel gjorde bara mitt val ännu lättare. Förhoppningsvis ingen fara för din del!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.