Vi bygger lösvirkeshuset i två plan, passivhusstandard på allting. Huset är stomrest och vindtätt, ungefär så.

Vi vill färdigställa enbart undervåning för att snabbast möjligt kunna flytta in, sen fortsätta ganska direkt med övervåningen.

Vi ska isolera med lösull (ekofiber)
Jag funderar på möjligheten att slippa ordna med väggar, plast, takgips m.m. på övervåningen nu.
Istället skulle jag spruta väggarna enbart på nedervåningen, samt fylla mellanbjälklaget med isolering nu.
I nästa skede får då tak och väggar på övervåningen isoleras när jag fått det färdigt framöver.

Vad skulle detta få för konsekvenser med tanke på värme, fukt m.m.?

• Gilla
riob
  • Laddar…
Vad säger bygglovet?

Flöjten5 skrev:
Vad säger bygglovet?
Kommunen har lovat att ge ett "slutbesked" enbart för undervåningen så att vi kan flytta in, övervåningen (samt även garaget) får de ta senare när de är klara.

Så därför är frågan nu vad som skulle ske rent byggtekniskt om man hade en oisolerad övervåningen, sig i ett halvår eller ett år?

Mikael_L
Plast i mellanbjälklaget på varma sidan av isoleringen, så går det bra.

Är du emot att ha plast där sen när huset blivit klart så får du nöja dig med vindväv eller ångbroms eller något.

Mikael_L skrev:
Plast i mellanbjälklaget på varma sidan av isoleringen, så går det bra.

Är du emot att ha plast där sen när huset blivit klart så får du nöja dig med vindväv eller ångbroms eller något.
Det låter rimligt och enkelt. Dock kan jag inte överblicka konsekvenserna av att ha plast mellan våningarna när allt är klart. Vad är för och nackdelar med det?

Mikael_L
Jag tror inte det är några nackdelar med det.
Det är defakto så det blir i de allra flesta hus som uppförs med oinredd övervåning, när övervåningen sen inreds. Inte är det någon som vill riva ner allt innertak i huset bara för att ta dän plasten.

Själv la jag målarskyddspapp där, men vi har bara en sval övervåning, ej kall med utomhusklimat, så lite fuktvandring genom bjälklaget spelar nog ingen roll här. ;)

Men vänta nu!

Om du har ekofiber (cellulosa, lin eller något liknande) är det väl för att du inte vill ha plast i väggar och tak?

Eller är det något jag inte har förstått?

Nu vet jag förstås inte vad "passivhusstandard" är.
Är det någon fastställd standard, eller betyder det bara välisolerat?

Viktigt är nog dock att du har fungerande ventilation i boutrymmena, så fukten tas om hand och transporteras bort på ett bra sätt.

Går det att göra passivhusstandard med lösull?

M
KnockOnWood skrev:
Nu vet jag förstås inte vad "passivhusstandard" är.
Är det någon fastställd standard, eller betyder det bara välisolerat?
"De svenska normerna för passivhus är att tillförd effekt inte får överstiga 10 W per kvadratmeter för flerbostadshus och 12 W per kvadratmeter för friliggande hus, vid dimensionerande uteklimat. I norra klimatzonen ökas detta med 4 W per kvadratmeter."

wikipedia

miksil skrev:
"De svenska normerna för passivhus är att tillförd effekt inte får överstiga 10 W per kvadratmeter för flerbostadshus och 12 W per kvadratmeter för friliggande hus, vid dimensionerande uteklimat. I norra klimatzonen ökas detta med 4 W per kvadratmeter."

wikipedia
Tack, jag har nu läst wiki-artikeln.

Och det här tror jag inte är en svensk "standard" eller "norm", det är riktigt hittepå, som används för något syfte, troligen för marknadsföring. Av vad? Kanske dyra konsulttjänster. Här var ganska nyligen en kille som var certifierad passivhusexpert. Det är nog något man kan göra pengar på.

"De svenska normerna för passivhus är att tillförd effekt inte får överstiga 10 W per kvadratmeter för flerbostadshus och 12 W per kvadratmeter för friliggande hus, vid dimensionerande uteklimat."

10 Watt? 12 Watt? Skall det vara genomsnittligt effektbehov över året?
12 x 24 x 365 / 1000 = 105 kWh/m2 är ju långt över byggkravens 55 kWh/m2 och år.
Och var tar "hushållsel" och varmvatten-elen vägen? Skall de räknas in eller ej?

Antingen räknar jag fel eller så är det något jag inte förstår.

Mitt hus, som absolut inte är något "passivhus" drar i genomsnitt mindre än 6 Watt/m2. Inklusive allt.

"Passivhusstandard" för oss är välisolerat och tätt , med FTX-ventilation. Så pass mycket isolering och låga u-värden att huset hålls varmt med hjälp av hushållsel och kroppsvärme. Däremot kanske vi inte till 100 % följer de normer som är uppsatta av "någon" i Sverige för att huset av dessa puritaner kommer kunna kallas för passivhus. Nåväl. Därmed kanske den diskussionen kan lämnas till förmån för ämnets frågeställning.

Ett passivhus byggs (i alla fall av oss...) supertätt med ångspärr på varma sidan av isoleringen. Vi skall alltså ha plast på insidan av väggarna som går över obrutet i taket när det är klart. Så byggs väl de flesta hus idag, även om noggranheten så klart varierar. Ventilationen sköts av ett FTX-system där ingående luft värms upp via en värmeväxlare av den utgående.

Mikael_l lyckades som vanligt sätta fingret på det viktiga:
Jag tror inte det är några nackdelar med det.
Det är defakto så det blir i de allra flesta hus som uppförs med oinredd övervåning, när övervåningen sen inreds. Inte är det någon som vill riva ner allt innertak i huset bara för att ta dän plasten.

Så bra sagt, det finns ju mängder med husfabrikanter som lämnar huset med oinredd övervåning till slutkunden. Men min gissning är väl ändå att de plastar och isolerar hela vägen upp då, och inte gör på det sättet jag tänkte.

Frågan är också om man kan lyckas plasta bjälklaget så väl att igen fukt tränger upp. T.ex. vid hålet för trappan kan det bli svårt.

Blir nog till att fundera åtminstone en vända till innan beslut tas.

KnockOnWood skrev:
.

"De svenska normerna för passivhus är att tillförd effekt inte får överstiga 10 W per kvadratmeter för flerbostadshus och 12 W per kvadratmeter för friliggande hus, vid dimensionerande uteklimat."

10 Watt? 12 Watt? Skall det vara genomsnittligt effektbehov över året?
12 x 24 x 365 / 1000 = 105 kWh/m2 är ju långt över byggkravens 55 kWh/m2 och år.
Och var tar "hushållsel" och varmvatten-elen vägen? Skall de räknas in eller ej?
Jag tror att det betyder att vid den kallaste utomhustemperaturen så får man inte tillföra mer än dessa 10 eller 12w per kvm. Om det sedan innebär att man måste strypa kaminen när man sätter igång spisen för att laga mat vet jag inte (troligen inte). Men det är alltså inte medelförbrukning, utan toppförbrukning.

Även om du plastar in så är det väldigt viktigt att du täpper till trapphålet och andra ev. passager mellan våningarna, annars kommer du att få mögelskador på övervåningen.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Måste passa på att gratulera Hempularen med inlägg nr 20 000!

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Övervåning i mitt hus är i stort sett oisolerad och oinredd. Finns ett rum med isolerade väggar och tak. Det har nog sett ut så sen huset byggdes 1948 :) (jag flyttade in förra sommaren). I vintras när det var som kallast ute, så var det några minusgrader där uppe.
Det finns ingen plast mellan våningarna. Bara spånisolering ca 15-20cm. Vid trappen är det bara en vanlig innerdörr på nedervåningen som håller kylan kvar där uppe.

Det finns inga spår av mögel, förutom på ett litet ställe där det var en läcka i taket. (fanns inga skador i golvet under läckan)
Övervåningen i mitt hus är ju väldigt luftig och inte alls tät så det är väl kanske därför det har klarat sig genom alla åren.

Ska ialf bli skoj att inreda där nån gång i framtiden men först måste jag få ordning på allt annat. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.