F
MaxPax: Kanske finns någon kakelungsmakare som skulle bli lycklig av att få köpa lite reservdelar att ha på lager. Frågan är vad man kan använda dem till annars? Dekoration typ?
4 svar · 1,1k läst
·
V
Victormedc: Jag fick se att det stod på länken jag själv postade. Vanlig gipsskiva betydde det.
3 svar · 2,1k läst
J
javlaandersson: Ringlass, Ringbil = Helt enkelt en extraskvätt som körs ut Jag har inga faktiska priser att delge, men när vi åker runt och gjuter på jobbet och beställer Ringbil, så ÄR det dyrt sägs det. Nu drabbar det ju ingen fattig...Peab, Skanska, Ncc .....osv
31 svar · 7,1k läst
V
Vante: Kolla på http://www.moelven.com/se/Produkter-och-tjanster/Limtra/Dimensioneringsprogrammet/ så får du reda på dimension på balk.
1 svar · 948 läst
N
Nybyggarn: Jag vet inte om dom här har rätt list men det kan vara värt att kolla om du inte redan gjort det: Nacka byggnadsvård har lite lister vet jag Gysinge borde också ha Panel och List på tomtebogatan har väldigt mycket olika lister Åttersta såg har lite lister om du kan tänka dig att åka uppåt en bit
1 svar · 1,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Enklast är väl att montera MDF-listen med vinkeljärn, vända inåt väggen. Sådana här ungefär: [bild] Det förutsätter ju förstås att det går att skruva i taket. De kan skruvas fast i MDF-listen innan de sätts upp, så det blir enkelt att spackla, slipa och måla "listen" innan den monteras i taket.
1 svar · 4,0k läst
·
K
kalubah: I senaste numret visar de ett projekt där de använder Ytongs Multipor för att isolera insidan av en vägg. Verkar vara en snarlik produkt.
24 svar · 4,2k läst
-RB-
-RB-: [citat] Eller ännu bättre: Lägga upp bilderna här istället?
5 svar · 12,0k läst
·
hantverkare1
hantverkare1: [citat] Det var min första tanke. Plåten är en vanlig bockad plåt, men den går ju inte ända ner tillk betongen, eller pappen rättare sagt.
14 svar · 9,4k läst
·
V
vectrex: Hellre 45x45 reglar med osb+gips än 45x70 och enkelgips. Allra helst 45x70 och osb+gips. Osb kan bytas mot plywood om man känner att man har gott om pengar. Vill du köpa billiga karmar på byggmax så är det enkelt att såga till en liten smyg av en bit mdf eller planhyvlad furu.
11 svar · 2,3k läst
R
robban_78: Hej! Nu om en vecka så är det äntligen dags för huset att komma och väggblocken sättas upp som man längtat. Eftersom det är ens förmodligen största projekt samt att jag har ledigt från jobbet just den veckan så har jag tänkt att närvara under hela resningen dels för nyfikenhetens skull samt för att ha en viss kontroll på vad som sker. Huset som skall resas är ett A-hus i Umeå
0 svar · 904 läst
E
E171: Kan även lägga in en till pelare under balken för att minska spännvidden så den blir ca 3. 5 meter på längsta stället.
5 svar · 7,7k läst
·
G
goonbaboon: Ok, tack. Blir en 90*315*6000 som väl borde vara nog.
16 svar · 14,9k läst
·
A
AndreasM: Ja den tanken finns där också. :)
2 svar · 4,1k läst
·
A
A-Man_08: Hur stort kommer sovrummet med fönstret att bli? Det finns ju skjutdörrar av dragspelstyp som monteras i karmen, fungerar rätt bra.
19 svar · 10,8k läst
·
Bödde
Bödde: Kanske inte alls är vad du tänkt dig, men jag skriver ändå. Vi hade problem med väldigt ojämna väggar, så vi satte OSB och sedan gipsskivor och använde gipsputs på dessa. Väldigt lättarbetat! Dock, det fäller så man måste måla. Jag satte pappersremsa mellan skivorna (hörde att det skulle göra det mer stabilt) och vi har inte en enda spricka. Sammanlagt har vi ca 110 m2
12 svar · 8,9k läst
M
Mats_He: För en tid sedan förekom reklam i någon av tv-kanalerna angående en produkt man kunde eftermontera istället för insektsnät. Ventilation blev bättre mm. Kommer ej ihåg vad det hette, någon som vet /Mats H
0 svar · 1,7k läst
C
crackerjack: Tack för svar - men jag tycker att det verkar lite märkligt. Ska gipset bara sluta helt abrupt där utan kant eller skydd? vad händer om man stöter i gipsen, då går den ju sönder? Eller missuppfattade jag dig?
4 svar · 2,7k läst
·
L
LUDDET: Har hittat tekniken och matematiken i en artikel i Vi i Villa. Bygglov krävs. Avser att berätta om vedermödorna senare.
1 svar · 1,3k läst
D
SBH: ja. skugglist passar inte alla
11 svar · 7,4k läst
·
H
hedde: Jag skall lägga ett 14mm parkettgolv från hornbach. Om jag inte kör på golvspån, skall jag då lägga "foam" mellan golv o platonmatta?
14 svar · 2,5k läst
T
toker78: Ventilen sitter på väggen. Att jag inte tänkte på det, en 90 graders böj får det bli. Tack!
2 svar · 1,5k läst
S
seven01: Hej Jag undrar om det är nån som kan något om detta... Just nu finns ett uterum med väggar och plåttak utan isolering. Uterummet är byggt på gjutna plintar och tryckimpregnerat virke. Jag skulle vilja göra om detta rum till en del av boendedelen med värme. Rummet skulle funka som ett sovrum.. Är det att göra det och vad ska man tänka på tro? [bild] [bild]
0 svar · 4,3k läst
·
S
strevert: Problemet jag ser med att sätta en djupare regel vid sidan av är att vid golv och tak så får jag ett udda mått. 25 mm om jag sätter en 70 regel. 70mm behöver jag nog för att installera vatten. Uponor pex väggböj 25.
2 svar · 1,7k läst
S
synpunkter: Som sagts så är gipsputs på källarväggar oftast tveksamt, i vart fall om det är ytterväggar under mark som inte är torra skulle jag säga. Primern till gipsputs är inte alls samma sak som vanlig primer. Primern till gipsputs (i vart fall den jag använt) är röd, kladdig och innehåller sand - slutresultatet blir som om väggen var ett sandpapper, eller om du spelar tennis, som
3 svar · 7,1k läst
Z
ZeroX66: Eftersom jag endast har gjort en grill med lekablock så är ju frågan vad man murar med för att få det bästa resultatet? Väggen är sedan klassisk putsad vit vägg. Finns säkert ngn teknik för att göra det också :) Idag sitter det ett gammalt träfoder runt dörrhålet som är relativ rak i reglarna, man skall inte låta det vara kvar och regla på det istället. Verkar sitta jäkligt
4 svar · 2,0k läst
raveper
raveper: Beror ju lite på hur tunna du vill ha. Mdf lister hittar jag från 6mm och uppåt. Flygplansplywood börjar på 0,4mm och uppåt :)
8 svar · 7,1k läst
·
J
Janneman: Det blev tunna gipsväggskivor, delade dom för att få upp dom lättare. Jag har 2 ytterligare frågor om detta. 1, Reglarna blev inte 100% jämna mot baksidan av gipsvägen, fick pressa lite på ena sidan när jag skruvade dit dom. Nu sitter dom mot regelverket. Hur känslig är Gipsen för detta ? Kan den spricka eller knäckas efter senare tid? 2, Tänkte göra en struktur på innerväggen
5 svar · 1,7k läst
L
Lillmalen: Om du räknar på nedböjningen så blir den lika som för 1.2m och 21mm råspont om du väljer 1.8m och 32mm. Nedböjningen är proportionell mot spannet upphöjt till 3 och omvänt proportionell mot virkestjockleken upphöjd till 3. Om sedan takstolarna orkar med det är en annan sak som sagts tidigare.
17 svar · 18,8k läst
M
martinradbo: Jag har nu fyllt igen detta med fogskum och skall sen ta en gammal fogsvans och såga av det uppsvällda skummet längs med golvet. Det blir så klart inget hårt underlag för en regel men ändå en bra kompromiss mellan köldbryggor och stabilitet tror jag. Fogskumspistol kan varmt rekommenderas, Biltemas funkar bra. Viktigt att köpa en burk med rengöringsmedel för just sånt som man efter
9 svar · 6,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.