Betongexperter!

En fråga har dykt angående hur stark en gjuten betongbalk blir om den oplanerats gjutits i 3 delar dvs med 2 gjutskarvar i betongen. Balken är ca 8m lång, 40 cm i höjd och 15 cm bred och var tänkt att gjutas i en gjutning.

Nu gjordes inte det utan den gjöts i 3 separata omgångar i 3 ungefär lika stora delar.

Går det att säga att balken har lika stor bärighet som om den gjutits på en gång? Om inte, går det att säga något om hur mycket bärigheten minskat?

Är det verkligen ingen som vet?

M
Jag spekulerar bara här, men det känns som en avsevärd minskning av bärighet att göra så. Men som sagt, jag vet inte.

Locke?

Om vi tänker på hur en betong balk jobbar.
Översidan trycks ihop: då spelar gjutskarven inte så stor roll, det är vad betongen är bra på
Undersidan dras isär: då spelar inte gjutskarven så stor roll eftersom armerings järnen tar den stora belastningen
Min gissning är att balken får en 90% hålfasthet i förhålande till att gjuta i ett stycke.
Föresatt att det inte finns luft fickor i skarvarna, det skulle försvaga översidan.

/Odd

Hade betongen hunnit härda mellan lassen eller tog det bara längre tid att blanda än ni tänkt?

Man brukar kalla det där cold joints och det är inte bra.

Armeringen i ej förspänd betong tar för övrigt inte någon last förrän betongen spruckit upp. Det gör den normalt över hela tvärsnittet bland annat tack vare sprickfördelande armering, ofta nät.

När man har lokala zoner där betongen av olika anledningar försvagats så får man en ojämn uppsprickning. Normalt spricker betongen i mikroskopiska sprickor men i dessa fall kan det då bli synliga sprickor med exponerad armering till följd.

Du riskerar undertramp rent hållfasthetsmässigt, oönskad nedböjning och förkortad livslängd. Jag hade inte frisläppt en sådan produkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.