S
sunqan: Att det redan är draget antennkabel betyder inte att den inte går att byta. Leta hos elfa eller kjell eller classe för att se vad dom finns. Är rören 16mm kan det vara trångt med 2x7mm så hittar du tunnare är det bra. Annars får du köpa glidslem och dra i båda kablarna samtidigt.
11 svar · 5,2k läst
Ö
Ömannen: Hej har satt riktigt tunt tegel i ett kök hos min svåger det kom från Horns tegelbruk www.hornstegelbruk.com
1 svar · 1,9k läst
·
A
andreasg: Tack för alla svar. Är inne på JKrister förslag med 45x45 stål i golv/tak och resten i trä.
6 svar · 1,7k läst
Zixten
Zixten: Spana här så kanske du får användbara tips... http://www.houzz.com/hiding-television http://hvtvmounts.com/
7 svar · 3,3k läst
B
borichard: Varför dymla med järnstång? Bör vara 2 st dymlingar på varje stock för att ligga säkert, även om de är riktigt korta. Angående knutarna fick jag tipset av byggnadsvårdare att det räcker att dymla var 3e varv. Du kan kolla in hemsidan Kvarnhemmet.n.nu så kanske du får lite ideer om hur man kan eller inte ska göra
3 svar · 4,8k läst
Y
YvonneFn: Vi Har L-profil på stegen och det är eg inte där jag har problemet. Problemet jag ser är snarare hur tåtarna ska döljas när jag går från ena steget till det andra, typ i vangstycket. Fräseran ur, sätter rör och målar eller finns detannat enklare sätt?
4 svar · 1,5k läst
L
Lane: ok, tack, låter rimligt också. Får ringa och be dem precisera tillslut innan man drar igång några mätningar... Känns lite fånigt allt det här när man bygger ut. Ingen bryr sig om det befintliga 70-talshuset utan ventilation, direktverkande el osv. Men utbyggnaden ska ha ventilationsplan, energiberäkning och radonskydd... Men nu har jag iallfall en uppfattning om vad det kan vara.
10 svar · 3,8k läst
Zixten
Zixten: ca 1,2 har jag framför trappen ner till källaren, och det funkar bra, har aldrig upplevt det som trångt. Har burit ner / upp soffa utan stora problem.
5 svar · 2,7k läst
A
amatörfixaren: [citat] Det hade varit en snygg lösning men tillverka en egen limträbalk för 70 cm vägg känns overkill. Får nog dessutom vara väldigt tunna brädor om de skall gå att böja 15 cm på 70 cm, om man inte skall basa dem.
12 svar · 2,2k läst
Oldboy
Oldboy: Rå linolja är vad jag använder i liknande situationer. Finns mig veterligt ingen svamp som tycker om linolja. Roslagsmahognyn som du tänkt funkar också, men tjäran kan lukta lite när solen gassar på, något el några år efter behandlingen. Beror ju på om du tycker det är ok el inte. Jag tycker tjära luktar gott, och utomhus är det normalt inga problem.
3 svar · 5,8k läst
·
J
jerk: Den regeln som plyfan och gipsen satt på var sannolikt inte i kontakt med väggen vilket blir det bästa resultatet om du vill få ett bra resultat. Dvs att regla upp en till vägg mot grannen med luftspalt i mellan så det inte blir kontakt.
5 svar · 2,7k läst
A
A-Man_08: Blir det inte problem att fästa reglarna för väggen om golvet måste röra sig fritt? Bygg väggen först och köp ett paket extra golv och lägg i förrådet så har du säkrat dig om du vill ta bort väggen om 5,10 kanske 20 år och vill ha kvar golvet.
4 svar · 9,0k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Har man en låg budget så börja med att fundera över vad ni verkligen behöver....att försöka bygga/renovera med låg budget och samtidigt vilja ha hög standard och samtidigt inte göra något själv kommer inte att funka....
8 svar · 2,1k läst
L
lasselu: Jag var lite rädd att jag skulle få den typen av svar... ;) Tur att vi är två som kan skrapa. :)
2 svar · 1,3k läst
J
johello212: Så där ett år senare så tackar jag för era svar! Blev riktigt bra, sågade ut en gipsskiva som passade i hålet. Satte fast en stödregel och spacklade och målade. Syns bara om man studerar det med lupp att det inte är strukturtapet precis ovanför dörren!
3 svar · 4,0k läst
J
Janneman: Strukturfärg har jag inte hört talas om, det blir väl då kanske lite tunnare yta än med strukturspackel. ställer högre krav på bra underarbete. Skall titta på Hornbachs färgavdelning. Strukturmönstret är inte så viktigt. Ville ha lite stenväggskänsla, typ Gillestuga. Är någon av rullarna på min bild en som används till strukturfärg?
5 svar · 5,0k läst
·
Ö
öringen: Hej Jag håller på med ett liknande projekt. Mina bjälkar var också dåliga. Jag har valt att bygga ett nytt bjälklag över det gamla, dels för att få lite mer takhöjd också. Har inte kostat många kronor hittils. http://www.byggahus.se/forum/losvirke-timmerhus/220700-hur-fasta-nytt-mellanbjaklag.html
1 svar · 2,0k läst
·
V
Västerhaninge 17: Eller täta med plyfaremsor på sidorna och tejp på kortsidorna (på 220 x 45 balkarna) Bra byggtipps video http://mittnyahus.tv/hur-goer-snickaren
3 svar · 8,0k läst
·
roland53
roland53: Jag har fått lära mig av den lokala färghandlaren att man ska isolera den gamla limfärgen med utspädd linolja innan man stryker på den moderna "plastfärgen". Om inte så blir det ytspänningar och flagningar som beskrives ovan. Detta förfarande har fungerat utmärkt i ett hus från 1910 som renoverades för en 5-6 år sedan.
9 svar · 17,6k läst
·
F
Fredrik Jacobsson: Behövdes ingen KA så har ingen, men kanske måste skaffa ändå så man kan reda ut detta. Så här ser bygglovsritningen ut som blev godkänd och enligt arkitektkontoret som ritat den och deras brandexpert så behöver porten och dörren vara EI30 klassade. Dörren är inget problem. [bild]
15 svar · 10,9k läst
·
N
NinaE: [citat] Vi körde på Kerapoxy design http://www.mapei.com/adv/SE/kerapoxy_design/. Det är väl inte jättebra att få det på huden, men det samma gäller ju för vanlig fog också. Den är lite tyngre än vanlig fog, men ska det vara fogas i ett kök så är skillnaden nog knappt märkbar. Det är bara att foga som vanligt. Det är helt klart dyrare, kanske 4-5 gånger dyrare än vanlig fog. I
6 svar · 2,6k läst
hantverkare1
hantverkare1: [citat] Stämmer bra. Rev bort en identisk i måndags.
5 svar · 2,1k läst
·
nimhed
nimhed: [citat] Hade alldeles säkert fungerat. Huvudet hade byggt ut lite mer. Min kommentar angående längden handlade mer om att den inte nöp fast och att en längre skruv har större kontaktyta. Det ska ju definitivt räcka med 32 mm för att skruva fast en 12 mm skiva.
14 svar · 6,7k läst
F.A.S
F.A.S: Jag satt och räknade lite för skojs skull, för fräscha upp mitt minne kring beräkningar. Det jag kom fram till var att en 6"x6" (152,4x152,4mm) balk med fritt spann 1,3 m bör kunna bära en utbredd last på ca; 18 kN/m. Men det är baserat på flera antaganden. 1. Virkeskvalitet C14 2. Stagad mot vippning 3. Brottgräns är dimensionerande 4. Egentyngden i balken försumbar 5. Inga defekter
2 svar · 1,7k läst
slacker
slacker: [citat] Tidigare körde även jag med handöverfräsen för kablaget men har nu insett att två snitt med sänksågen och skena blir brett spår nog för de flesta kablar - Snabbare och smidigare! ;)
13 svar · 3,0k läst
·
cubix
cubix: Hmm, det tål att fundera på.....
5 svar · 1,6k läst
slacker
slacker: Även jag mäter två punkter och ritar, blir den första bra kan man använda spillet som mall på nästa och bara ta ett mått. Alternativet är ju att ta fram exakt takvinkel med hjälp av en sån här kanske och ställa in en vinkel med gradskiva. [bild]
3 svar · 2,3k läst
·
B
blygarn: Kan meddela att jag kör 45x45 med cc30 nu. Hade säkert gått precis lika bra att skippa installationsskitet i snedtaket, för det hade vart myycket lättare att dra upp gles, 45orna är långa och ofta skeva. Men känns bra att ha lite extra isolering i taket, blir 195+95+45, men som sagt hade nog gått lika bra med 195+120. Då vet man till nästa gång hur mycket merarbete det är!
12 svar · 9,9k läst
H
huggan: Följande elinstallationer medför inte någon nämnvärd försvagning av brandmotståndet: elrör inuti väggen enstaka elrör genom vägg eller bjälklag; vid fler än två elrör krävs typgodkänd tätning utanpåliggande eldosor elcentral utanpå vägg. Hur är konstruktionsexempel på väggar: http://www.traguiden.se/tgtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406
1 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.