Om jag ska förstärka sista takstolarna på gaveln genom att limma och tätskruva en skiva, är det då någon större skillnad på förstärkningen om jag använder konstruktionsplywood eller osb?

Ja
Plywood är bättre

Tack för svar!
Att plywood är bättre, visste jag nog. Men är det mycket bättre eller marginellt bättre?

Mkt bättre

Mikael_L
Och OSB har ju något slags vax på sig som får limmet att fästa ganska undermåligt, i alla fall de OSB-skivor jag har kommit kontakt med.

Om det är av kostnadsskäl som det funderas på OSB isf K-plyfa så skulle jag personligen gå på icke-K-plyfa, men inte OSB.
Men ärligt talat är K-plyfa inte så mycket dyrare heller:
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...lan/plywood-osb/1005/konstruktionsplywood-p30

Men inte ej K-plyfa till alltför viktiga saker då. På takstolar känns det ju lite sådär att använda material med okända egenskaper. :eek:

Redigerat:
Mikael_L skrev:
Och OSB har ju något slags vax på sig ...
De är tillverkade av trä, vax och lim. Vaxet finns alltså genom hela materialet.

Sant! Man ska inte vara dumsnål.

Mikael_L
nimhed skrev:
Sant! Man ska inte vara dumsnål.
Ja själv föredrar jag lite mindre lyxiga tapeter än att ha tveksamheter i husets tekniska konstruktion ...

Men det är ju jag det ... :D

Regel nr 1: Biltemas skruv är billigare än "vanliga" skruv.
Regel nr 2: Du får vad du betalar för.

Jo, det är väl kanske så. Eller så är inte reducerad borrspets något för mig. Eller att jag skulle valt längden 51 istället för 32.

Gipsskruv funkar dåligt om du vill skapa presskraft mellan plywood och takstol, gippskruven kommer dra lika mycket i plywood som i takstol. Spånskiveskruv, trallskruv eller någon annan skruv med midja (utan gänga en bit under skallen) funkar mycket bättre.
Angående biltemas skruv så har jag ingen erfarenhet av de som du länkade till, men generellt är jag mycket nöjd med biltemas skruvar, jag har använt dem i två husbyggen.

Problemet jag hade med dessa är att de aldrig nöp i regeln, utan jag kunde skruva och skruva och skruven gick bara runt runt. Jag ska prova igen och se om det var jag som var trött en måndagskväll i regnet, eller om skruvarna är kassa.

Borde inte ankarskruv fungera? Eller blir den också för kort?

MUSS skrev:
Borde inte ankarskruv fungera? Eller blir den också för kort?
Hade alldeles säkert fungerat. Huvudet hade byggt ut lite mer. Min kommentar angående längden handlade mer om att den inte nöp fast och att en längre skruv har större kontaktyta. Det ska ju definitivt räcka med 32 mm för att skruva fast en 12 mm skiva.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.