Hej

Har en övertäckt gång in till huset byggd i trä med tak av råspont med papp på och kopparplåt på sidorna
Den ska nu renoveras då en del av de bärande balkarna (ohyvlat 50x250mm) är i dåligt skick.

Jag har tagit bort kopparplåtarna då det inte längre var tätt utan kom i löv, vatten mm vilket har orsakat skador på träbalkarna.
Eftersom pappen på taket ska byta under våren behöver jag behandla de balkar som fortfarande är bra med något så länge, dom är ju oskyddade nu.

När renoveringen är klar kommer balkarna inte längre synas så det behöver inte bli snyggt det viktiga är att det ger fukt och mögelskydd och inte behöver målas över.

Har funderat på 1/3 trätjära + 1/3 linolja + 1/3 terpentin eller Copperol http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-utomhus/Copperol-36781/ (antar att det finns andra märken också)

Vad funkar?

/Dea

Jag kollade också på Cuprinolen men den måste täckmålas och det hade jag velat slippa

Rå linolja är vad jag använder i liknande situationer.

Finns mig veterligt ingen svamp som tycker om linolja.

Roslagsmahognyn som du tänkt funkar också, men tjäran kan lukta lite när solen gassar på, något el några år efter behandlingen. Beror ju på om du tycker det är ok el inte. Jag tycker tjära luktar gott, och utomhus är det normalt inga problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.