C
Cff: ok, så det är bra om man har något med hög densitet, men som inte är för styvt (så att inte ljudvågor skall fortplanta sig som Fozz varnar för)? Är brandskivor i stenull något mittemellan vanlig stenull och markplattor? Kan det i så fall vara ett bra alternativ?
4 svar · 2,3k läst
D
MaxPax: http://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/224844-putsa-eller-ej.html
2 svar · 1,1k läst
Anna_H
Anna_H: Helrle för mycket än för litet som vår snickare sade, när vi bytte ut våra bärande "kvistar" Limträbalken som nu går hela vägen, 4 meter, istället för halva, är dubbelt så hög och dubbelt så bred som originalet, och pelarna i båda ändarna är lite bredare och dubbelt så tjocka som den enda pinnen som stod mitt i. De vågräta väggbrädorna är ju i sig inte bärande i den
3 svar · 1,8k läst
·
arbetsmyran09
arbetsmyran09: Håller med. Att svetsa i galvat material är inte att rekommendera. Det blir dessutom bara porer och svetsfel. Slipa bort och gör rent innan. Med vänlig hälsning Fredde
4 svar · 43,8k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Bara han inte har fastnat under det
14 svar · 7,3k läst
B
Boan: Det pratas ibland om standard när man tex kaklar och hur många mm det får skilja i höjd osv osv , men finns det olika nivåer på dessa standard man kan hänvisa till för att säkerställa "extra hög standard"? Om jag ska skriva kontrakt med en firma om att det ska vara "superbra" typ
0 svar · 1,4k läst
G
Gabbe1: Jag själv valde att bygga väggen mellan hus och garage nästan likadan som mina ytterväggar. Min vägg består av: gips - väggspån - 70mm liggande reglar/stenull - 170mm stående reglar/stenull - 70mm liggande reglar/stenull - väggspån - gips. Eftersom jag har värme året runt i garaget så struntade jag i plasten.
4 svar · 4,4k läst
F
Fredrik Cederborg: Jag skulle gärna hyra verktyg för en billig slant. Skulle gärna i samband med det vilja att du kikade på min vägg och gav mig råd om väggen jag planerar riva :)
11 svar · 8,0k läst
I
injonil: Om skivorna sätts dikt an så rör sig skivorna när de sväller vid högre luftfuktighet.
15 svar · 49,0k läst
Raskus
Raskus: [bild] Nu är det klart sen några månader, får hoppas jag inte blir stämd för ripoff av ägaren till förebilden, för ganska likt blev det ju, och det var också målet.Mitt bästa projekt hittills! Balken fäste jag med vinkeljärn mot väggen. Det blev ganska diskret.
3 svar · 10,8k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Nej. Det finns någon norm för det också, men jag kommer inte ihåg eller orkar leta just nu. Men något runt 2 meter tror jag det var. (1,9-2.1 typ)
3 svar · 1,5k läst
C
Cff: Jag skall sätta en list upp mot taket på vilken jag tänkt klistra en led-strip. Listen behöver vara i aluminium och jag har ingen aning om vart jag vänder mig för att köpa en sådan. På bilden nedan har jag försökt att rita upp vad jag vill åstadkomma. Profilen bör vara välvd, ca 5-7 cm bred och några meter lång. Någon som vet var jag hittar detta? [bild]
0 svar · 1,6k läst
·
B
b8q: Därtom tvista de lärde, se tråden http://www.byggahus.se/forum/golv/28539-hur-lange-ska-man-vanta-innan-lagga-golv.html Det beror på så mycket; vilken typ av betong du har valt, om du har diffusionstät plast under, hur tjockt du gjuter osv. Personligen skulle jag nog vänta ca 3 månader utan att veta förutsättningarna bättre. Iom att du ska ha klinker så behöver betongen inte ha
6 svar · 2,8k läst
A
A.Holm: Min egen filmning gjordes 2 dagar efter att sotaren varit där. Varför? Tja nyfiken av naturen... Skulle glidgjuta själv, och ville se hur det såg ut före, så man kunde jämföra lite före och efter. Det var en jäkla tur att jag kollade, hade fått stora problem om jag försökt dra igenom ballongen. Jag sänkte ner kameran en gång först utan att filma, andra gången jag sänkte ner den
33 svar · 8,2k läst
J
MaxPax: Jag tror en maskin typ fräs, vinkelslip med slipkopp eller rent av liten bilmaskin med bredmejsel passar i detta fallet om man inte vill slita sönder leder eller hålla på i flera dagar. Men jag antar att det finns bra skäl att undvika maskiner då du skrev det i första inlägget. En spikrivbräda kan fungera om det är tillräckligt poröst: [bild]
4 svar · 2,5k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Jag skulle nog säga att det utifrån den beskrivningen inte går att avgöra om det är en bra eller dålig krypgrund :) Hållfasthetsmässigt är det säkert inga problem. Huruvida det finns risk för fukt beror på andra faktorer. Moderna krypgrunder är alltid isolerade utifrån och bra dränerade, vilket inte alltid var fallet för 30 år sen. Under huset bör det ligga ett djup lager singel
1 svar · 1,1k läst
·
ullberg
ullberg: Låter som att du är en ingenjör med licens att klura. ;) Min expertis sträcker sig tyvärr inte så långt att jag kan avgöra hur begåvad den tanken är, men spontant tänker jag: "överarbetat men knappast kontraproduktivt" /U
5 svar · 2,9k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Punkta inte fast plåten. Med så tunn profil i stålet kommer du att kröka det p.g.a. värmen och behöva rikta. Låt plåten ligga flytande bakom plywooden och skruva ihop allt med vanlig försänkt gängpress. Jag har satt utanpåliggande Fix-lås för portar inkl. vanlig låsscylinder
12 svar · 2,0k läst
O
orparn: Du bör nog kolla upp ordentligt vad anledningen är till att dina trossbotenbrädor trillat ner (troligen röta) och åtgärda eventuella sådana problem innan du reparerar. Visst går det annars att lägga dit ny isolering underifrån även om det brukar vara bökigt och trångt. Har själv Asfabord (även trossbottenskivor på gäststugan) under som ligger upplagd på en 22x95 bräda som
1 svar · 1,5k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: http://www.finja.se/varm-nyhet-fran-finja-a.361
0 svar · 4,0k läst
H
huggan: Jag har kört vanligt armeringmatta 20*20 när jag gjorde som du ska göra.
1 svar · 1,5k läst
C
CalleSpeed: Hej Att sätta staket i ett lecablock känns rätt naivt med tanke på att de klarar definitiv inte påfrestningarna. Blocken kommer spricka vid minst sidobelastning av staketet. //Calle
6 svar · 8,5k läst
M
Matsen: Sitter lister runt luckan så gångjärn funkar dåligt. Kulsnäppare borde fungera. Letar inte efter en lösning helt utan beslag som jag skrev innan, utan mer kanske med minsta möljiga beslag. Nån form av vred som låser mot regeln bakom. men var hittar man såna som är långa nog.
5 svar · 5,4k läst
Herr Hysteres
Herr Hysteres: [citat] Det var faktiskt det jag tänkt göra. Tack för svaret!
7 svar · 1,6k läst
gadeberg
gadeberg: [citat] Just så har jag ju gjort. Men med resultatet att vajern blir slak när man öppnar. Men ska testa att ändra på infästningen. Är på ett och har inte varit tillbaka dit ännu.
23 svar · 10,9k läst
·
Oldboy
Oldboy: Väldigt många hus har oisolerade kattvindar och en liten vind ovanför "hanabjälken", precis som du kommer att skaffa. Även jag har en del av mitt hus så. Gavel- & nockventiler sköter ventileringen enklast. Nocken vill man ju inte ha hål i, och det behövs heller inte i denna konstruktion. Som jag förstår det är det bara om man isolerar hela taket från takfot till nock som
24 svar · 5,5k läst
·
S
smurfen72: Har inga eldragningar bakom min vägg men infästning cc 600 lär räcka bra det är ju en vägg inget golv du ska gå på.
11 svar · 4,3k läst
P
Peter_GBG: Om du tittar på planskissen gällande Cgvb (den tredje från vänster) så ser du originalplanlösningen. Bifogar även befintlig planlösning här: [bild]
2 svar · 882 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.