Är på gång att bygga ett inglasat uterum och i bygglovet står det att väggen mot grannen ska ha brandskyddsklass EI30. Vi har redan en vägg mot grannen med 21 mm panel på bägge sidor om en 70 mm träregel utan isolering.
Tittar man på sidan 100 i denna: http://www.isover.se/files/Isover_S...yrer_Bygg/IsoverBoken 200709/konstr_brand.pdf och det översta alternativet så verkar det vara den enklaste vägen att gå men motsvarar vår vägg detta?
Om inte det räcker hur kompletterar vi bäst? Gipsa eller kan man måla med brandskyddsfärg? Hur hade ni gjort?
Tittar man på sidan 100 i denna: http://www.isover.se/files/Isover_S...yrer_Bygg/IsoverBoken 200709/konstr_brand.pdf och det översta alternativet så verkar det vara den enklaste vägen att gå men motsvarar vår vägg detta?
Om inte det räcker hur kompletterar vi bäst? Gipsa eller kan man måla med brandskyddsfärg? Hur hade ni gjort?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
I länken talar de om 12mm träskiva. Du har panel, visserligen tjockare. Det är inte uppenbart att 21mm panel är bättre än 12mm träskiva.
Mm det är så jag resonerar också att det nog inte räcker. Enklast att komplettera är på utsidan men om jag förstår tabellen rätt så räcker det inte att göra allt på ena sidan regeln. I värsta fall 4 lager gips så att det blir godkänt men räcker ens det? Har kollat på Boverket också men de hänvisar att byggaren själv ska veta sånt.
Lite synd att inte fler svar kommit, det som känns lite tafatt i detta för mig är att jag får känslan av att bestämmelserna hänvisar till en klassning och sen ska leverantörer och byggare själv kunna detta. Jag är ingen byggare dock ger jag mig på att bygga om det inte är för avancerat. Är det så att alla smäller på dubbelt gips när de bygger uterum eller bryr sig inte alla om bestämmelserna? Jag frågade bygglovshandläggaren hur man gör det och fick då till svar att man brukar lösa det med gips, det kanske är universallösningen...
Vill lägga till att jag vill göra det rätt, förstår poängen med att det inte ska spridas över till grannen för snabbt!
Vill lägga till att jag vill göra det rätt, förstår poängen med att det inte ska spridas över till grannen för snabbt!
Hur kom du fram till att det var dubbelgips som gällde? Enligt filen i länken högst upp på sid 101 och 102 så verkar det räcka med en gipsskiva? Ska precis också bygga garage och leter info i ämnet. Jag har 95mm träregel och 95mm isolering och då verkar det räcka med en 9mm gipsskiva på insidan. Och i taken 12,5 mm gips.
Hur gjorde ni med själva garageporten, har letar förgäves efter en EI30 garageport men hittar bara Daloc S60 ståldörrar vilket inte blir så snyggt...
Hur gjorde ni med själva garageporten, har letar förgäves efter en EI30 garageport men hittar bara Daloc S60 ståldörrar vilket inte blir så snyggt...
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
En 13mm gipsskiva räknas som ei15. alt en brandgipsskiva som klarar 30 min.
Varför är garageporten ei30? Det låter konstigt.
Varför är garageporten ei30? Det låter konstigt.
Garaget ligger innanför huset på tomten, och porten vetter mot gatan men då också mot huset och garaget ligger bara 1,8 meter från huset. Bygglovet jag fått har krav på att hela garaget ska vara EI30, inkl porten.
Här kan man hitta lite matnyttigt
http://byggsystem.knaufdanogips.se/physics/ph_fire/constructions.html
Garageport m EI30 kanske är besvärligare. Kan de ställa krav på det? Eller kan man påstå att en vanlig takskjutsport i AL-plåt + isolering klarar 30 min !?
http://byggsystem.knaufdanogips.se/physics/ph_fire/constructions.html
Garageport m EI30 kanske är besvärligare. Kan de ställa krav på det? Eller kan man påstå att en vanlig takskjutsport i AL-plåt + isolering klarar 30 min !?
Vart min KA samt kommunen som sade det. Dubbelgips eller osb + gips.Fredrik Jacobsson skrev:Hur kom du fram till att det var dubbelgips som gällde? Enligt filen i länken högst upp på sid 101 och 102 så verkar det räcka med en gipsskiva? Ska precis också bygga garage och leter info i ämnet. Jag har 95mm träregel och 95mm isolering och då verkar det räcka med en 9mm gipsskiva på insidan. Och i taken 12,5 mm gips.
Ingen aning om port då min är ut mot vägen, så inget jag behövde fundera på.
Ja det verkar som det.... garaget är i slutet på uppfarten som är bredvid huset. Hörnan på garaget har bra 1,8 meter till hörnan på huset. Är även en carport mellan garaget och gatan. Jag kan alltid sätta en Daloc ståldörr men blir inte lika snyggt som en vanlig garageport...
Så här ser det ut:
Så här ser det ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
http://www.gyproc.se/konstruktioner/innerväggar/gyproc+wall+selector här kan du få fram brandkraven på olika väggtyper.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
]
be din KA ta upp denna fråga med SBK, det finns inget krav mig veterligen på att garaget skall vara ei30. Däremot kan det vara en brandgräns som avskiljer hus och garage. Tex om husfasaden klarar ei30 (ei60) då är reglerna uppfyllda. Dvs syftet är att brandavskilja hus och garageFredrik Jacobsson skrev: